Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

lieke

Kat
Het zweet loopt mij over de rug omdat ik er niet tegen kan als ik niet weet wat er aan de hand is!!! Zonet zat 1 van mijn devons steeds met haar voorpoot in haar mondeen x maakte ze soort schreeuw effect erbij,ikzelf denk dan aan n tandje wat los zit en ff scheef zit?????? mijn man weet zich geen raad wilde haar optillen en kijken in bekje maar ik denk niet dat dat ging werken.
Ik heb haar n kattensnoepje gegeven en nu 5 min later lijkt het over te zijn,ik heb geen honger meer en eet mijn bord niet leeg zó erg schrik ik hiervan,heeft iemand ervaring met dit? heb het ooit eerder bij één devon gehad.

Hoi Lieke,

Wat akelig is de rust inmiddels alweer een beetje terug bij jullie.
Wijzelf hebben dit gelukkig nooit meegemaakt.
Misschien heeft je kat iets van een plant gegeten wat een vervelende pijn gegeven heeft in de mond.
Is het gedrag weer zoals vanouds?

Hoi Lieke,

Wat akelig is de rust inmiddels alweer een beetje terug bij jullie.
Wijzelf hebben dit gelukkig nooit meegemaakt.
Misschien heeft je kat iets van een plant gegeten wat een vervelende pijn gegeven heeft in de mond.
Is het gedrag weer zoals vanouds?

Ik had de DA al gebeld (wie er dienst had en waar) zodat we direkt wegkonden... als het aanbleef houden.
Mijn gevoel zei dat het tandjes /tand/kies was die dwars zat,ondanks dat ze pas 2,5 is,ik heb haar nog meer kattensnoepjes gegeven (onze andere 4 devons ff uit haar buurt gehaald want ze raakte zelf in paniek. Mijn man keek rond en vond n kiesje met bloed eraan en veel tandsteen....ppppffffff toen was het over.Heb haar lekker natvoer gegeven in alle rust en nu slaapt ze.
Mijn man wilde haar al oppakken en naar de DA gaan,maar ondanks mijn eigen stress (die ik dan op zon moment verberg) heb ik toch ff afgewacht...........halelujááááááá ;-)
Misschien goed dat ik dit hier vermeld,zodat anderen er wat aan hebben in de toekomst.Ze krijgen hier allemaal RC en áf en toe blikje natvoer..........en ondanks dat je vaak leest dat brokjes beter zijn voor tanden........................vind ik dit toch tegenvallen dan.Maar ja je weet het niet he! kan ook scheef gegroeid zijn. In de 20 jr dat wij devons en sphynxen hadden/hebben is dit de 2de of 3de x.......en elke x worden mijn man en ik er 5 jaar ouder van hahahah!!! (nu kan ik lachen) Plant is het niet staan er n paar waar ze nooit aankomen (lidcactussen) en dan hoor je dat geknars ook niet als het alleen pijn zou zijn.
Bedankt voor het vragen.

Ik had de DA al gebeld (wie er dienst had en waar) zodat we direkt wegkonden... als het aanbleef houden.
Mijn gevoel zei dat het tandjes /tand/kies was die dwars zat,ondanks dat ze pas 2,5 is,ik heb haar nog meer kattensnoepjes gegeven (onze andere 4 devons ff uit haar buurt gehaald want ze raakte zelf in paniek. Mijn man keek rond en vond n kiesje met bloed eraan en veel tandsteen....ppppffffff toen was het over.Heb haar lekker natvoer gegeven in alle rust en nu slaapt ze.
Mijn man wilde haar al oppakken en naar de DA gaan,maar ondanks mijn eigen stress (die ik dan op zon moment verberg) heb ik toch ff afgewacht...........halelujááááááá ;-)
Misschien goed dat ik dit hier vermeld,zodat anderen er wat aan hebben in de toekomst.Ze krijgen hier allemaal RC en áf en toe blikje natvoer..........en ondanks dat je vaak leest dat brokjes beter zijn voor tanden........................vind ik dit toch tegenvallen dan.Maar ja je weet het niet he! kan ook scheef gegroeid zijn. In de 20 jr dat wij devons en sphynxen hadden/hebben is dit de 2de of 3de x.......en elke x worden mijn man en ik er 5 jaar ouder van hahahah!!! (nu kan ik lachen) Plant is het niet staan er n paar waar ze nooit aankomen (lidcactussen) en dan hoor je dat geknars ook niet als het alleen pijn zou zijn.
Bedankt voor het vragen.
Pffff wat een opluchting. Over de brokken wij geven naast de gewone RC brokken ook nog extra RC dental brokken.
Je mag zeker al bijna met pensioen zo gaan de jaren wel heel snel voorbij, maar eerlijk gezegd is het hier precies het zelfde.
Wij zorgen ook goed voor ons diertje en als er iets is zijn we ook tot alles instaat om hem te helpen.
Neem maar ff een bakje koffie dat hebben jullie wel verdiend.

Waarschijnlijk stond die scheef en bij elke beweging in de mond deed dat snijdend pijn. Je kan best maandag eens langs gaan bij de dierenarts en heel gebit laten nakijken voor alle veiligheid.
Als hij veel tandsteen aanmaakt raad ik u aan over natvoer het poeder te doen dagelijks. (zie link)
Ik geef het aan één vd katjes hier, die had rotte tanden veel tandsteen, wortels lagen bloot toen ze hier kwam wonen. Dierenarts heeft getrokken wat slecht was en me dit poeder aangeraden te geven dagelijks. We zijn nu bijna 3j verder en ze heeft geen tandsteen meer gehad. Bestaat ook in tandpasta en in snoepjes.

Orozyme Bucco Fresh PlaqueOff | Bestellen | Tegen tandplak

Pffff wat een opluchting. Over de brokken wij geven naast de gewone RC brokken ook nog extra RC dental brokken.
Je mag zeker al bijna met pensioen zo gaan de jaren wel heel snel voorbij, maar eerlijk gezegd is het hier precies het zelfde.
Wij zorgen ook goed voor ons diertje en als er iets is zijn we ook tot alles instaat om hem te helpen.
Neem maar ff een bakje koffie dat hebben jullie wel verdiend.
Nou idd!! mins mins mins,doet goed dat bakkie.....nog 13 jr en dan mag ik van pensioen genieten....

Gelukkig dat het toch goed is afgelopen! Nou ja goed, maar ik bedoel dat je er achter bent wat het geweest is. Misschien met de tijd wel even gebit controle bij de dierenarts zodat deze kan kijken of er problemen met het gebit zijn.

Het verraderlijke bij dat brokken goed voor tanden zouden zijn is dat het dan wel gaat om graanvrije brokken en dat weten de meeste mensen niet. Graan veroorzaakt tandplak, dus het kauwen is wel goed wat ze doen maar met brokken die graan bevatten is het dus als het ware dweilen met de kraan open. Beste voor het gebit van honden en katten zijn in mijn ogen graanvrije brokken en vers vlees (carnibest, tinlo bijvoorbeeld) en de blikken natvoer zonder verdere toevoegingen zoals almo nature.

Maar nu spreek ik dat wel heel wijs, maar ik weet ook dat katten niet altijd de makkelijkste zijn qua eten haha! Ik zie ze hier het liefste op graanvrije brokken en vers vlees, maar wij hebben een grote groep katten en daar waar de 1 graanvrij lekker vind moet de ander het niet hebben, of we hebben een merk wat ze allemaal lekker vinden en het goed op doen hebben we er 2 die er diarree van hebben en houden.. Vers vlees gaat hier als kitten er altijd goed in maar zodra ze rond een half jaar zijn moeten ze het niet meer en hebben ze liever gewoon natvoer. Het is dus echt even bekijken wat goed is en waar al je katten het ook goed op doen!

Hier is dat Royal Canin maine coon brokken, vind ik dat ook de beste brok? Zeer zeker niet maar het is wel de brok die het tot nu toe na redelijk veel uitproberen als enige bij alle katten goed aanslaat. Als natvoer krijgen ze almo nature en de zakjes royal canin met saus. Als we een kitten in de groep erbij krijgen dan krijgt deze altijd carnibest de eerste maanden en uiteraard hebben ze hier altijd 24/7 beschikking over de brokken.

mijn ideaal beeld zou net als bij mijn honden zijn dat ze alleen maar vers vlees zouden eten, maar met katten gaat dat een stuk lastiger omdat ik vind dat deze ook 24/7 beschikking over eten moeten hebben als ze honger hebben.

Onze eerste generatie devons en sphynxen kreeg altijd IAMS en dat was 20 jr geleden,onze laatste devon is in 2011 heengegaan....ouderdom,helaas. 2 sphynxen met HCM amper 9 jaar oud maar ja in 1995 stond men nog niet stil bij HCM....
Onze oudste sphynx werd 14,de andere 2 devons ook uit ouderdom overleden ( 2 moeten laten inslapen tijdens mijn chemo en ik kan je vertellen.....erger kan niet.....) alleen één devon had last van de tanden in al die jaren en ze was toen al 11.

Deze nieuwe generatie (5 devons en 1 main coon) kregen van begin af aan ALMO,toen de laatste devon hier kwam dit jaar met 13 weken gaf ik ALMO kitten ,de rest raakten het niet aan???? en nieuw kitten ineens ook niet meer??????
Nieuwe zak gekocht en die ging mondjes maat.Ik heb gemaild naar ALMO en kreeg heel aardig 2 zakken toe gestuurd,er was inderdaad wel wát veranderd aan de samenstelling van ALMO...
Onze andere devons en maincoon werden mij ietsje te mager ,maar ze waren gezond want je kent je katten,moest dus aan voer liggen.
Langzaam vermengd met RC en nu 2 mndn later......hebben ze hun oude gewicht weer???? (RC indoor) Dit blijf ik geven en daarnaast ook de blikjes natvoer van ALMO want die gingen erin als koek......
IAMS is ook niet graanvrij toch? en viel dus erg mee achteraf.......één met tandproblemen.
Met BB gaat het nu goed,was dus eigenlijk al vrij snel nadat ik het hier meldde.:BC1

Het hoeft uiteraard niet altijd mis te gaan qua gebit en brokken met granen. Net als bij mensen, de 1 heeft na 1 snoepje al 3 gaatjes en de ander snoept een hele zak per dag en heeft nooit ergens last van ;-)

Vroeger wisten we ook niet echt beter als het om voeding voor onze dieren gaat, mijn eerste twee honden aten ook gewoon brokken en nog met granen ook en ook liet ik ze elk jaar netjes enten ... Nu ben ik velen jaren verder en ben ik ook wijzer.. Heb me erg verdiept in voeding maar ook in entingen en preventief ontwormen bijvoorbeeld. ik heb zelf veel geleerd van het boekje "voer voor carnivoren" van Tannetje Koning en geloof zeker dat voeding en over-enten meer slecht kan doen dan goed als het om de gezondheid van onze dieren gaat. Nu kan ik zelf ook niet alles nastreven wat ik misschien zou willen, vind uiteraard belangrijker dat mijn diertjes ook met plezier eten en leven en ik zal ze dan ook niet verplicht op een voeding zetten die ze eigenlijk niet zo lekker vinden. Maar ik had het niet erg gevonden als ze vers vlees voor altijd heerlijk hadden gevonden en het goed hadden gedaan met graanvrije brokken ;-)

Vroeger gaven mensen bonzo blik of brokken of aten de dieren gewoon met de pot mee en als ze eens vlees wilde vingen ze maar een muis... En die dieren werden vaak nog ouder dan onze enorm goed verzorgde huiskatten en honden. Maar het is wel zo dat mensen zich meer bewust worden van wat we onze dieren te eten geven en ons meer verdiepen in wat nu voor ons gevoel het beste is. Veelal komt dit ook omdat mensen hun dieren een hogere plek geven nu dan dat ze bijvoorbeeld vroeger deden , we zien een dier nu als lid van het gezin :-)

Het hoeft uiteraard niet altijd mis te gaan qua gebit en brokken met granen. Net als bij mensen, de 1 heeft na 1 snoepje al 3 gaatjes en de ander snoept een hele zak per dag en heeft nooit ergens last van ;-)

Vroeger wisten we ook niet echt beter als het om voeding voor onze dieren gaat, mijn eerste twee honden aten ook gewoon brokken en nog met granen ook en ook liet ik ze elk jaar netjes enten ... Nu ben ik velen jaren verder en ben ik ook wijzer.. Heb me erg verdiept in voeding maar ook in entingen en preventief ontwormen bijvoorbeeld. ik heb zelf veel geleerd van het boekje "voer voor carnivoren" van Tannetje Koning en geloof zeker dat voeding en over-enten meer slecht kan doen dan goed als het om de gezondheid van onze dieren gaat. Nu kan ik zelf ook niet alles nastreven wat ik misschien zou willen, vind uiteraard belangrijker dat mijn diertjes ook met plezier eten en leven en ik zal ze dan ook niet verplicht op een voeding zetten die ze eigenlijk niet zo lekker vinden. Maar ik had het niet erg gevonden als ze vers vlees voor altijd heerlijk hadden gevonden en het goed hadden gedaan met graanvrije brokken ;-)

Vroeger gaven mensen bonzo blik of brokken of aten de dieren gewoon met de pot mee en als ze eens vlees wilde vingen ze maar een muis... En die dieren werden vaak nog ouder dan onze enorm goed verzorgde huiskatten en honden. Maar het is wel zo dat mensen zich meer bewust worden van wat we onze dieren te eten geven en ons meer verdiepen in wat nu voor ons gevoel het beste is. Veelal komt dit ook omdat mensen hun dieren een hogere plek geven nu dan dat ze bijvoorbeeld vroeger deden , we zien een dier nu als lid van het gezin :-)

Ik zelf vind het allemaal érg overdreven het voer van tegenwoordig,voor ieder ras is er n zak voer,belachelijk!! en dat ze vroeger ook met de pot mee aten is ook omdat ze sterker zijn ........nu tegenwoordig hoeft er soms maar een iets vreemds te eten of binnen krijgen of andere brokken eten en de maag of darmen zijn 'upset'
HTK katten zijn ook sterker......zeker als ze buiten liepen en er n kater n poes bevruchtte ....vers bloed..... tegenwoordig zijn er inteelt percentages.

En in de natuur als er n kitten geboren werd overleefde de zwakste het niet of de moeder liet het alleen (natuurlijke selectie) tegenwoordig worden alle te kleine of zieke ,te kleine kittens opgelapt .... begrijp mij niet verkeerd....prima.......maar dat is ook n reden dat ze niet zo oud worden als er weer mee door gefokt worden. De gemiddelde devon of raskat wordt 13 of iets ouder.....HTK's toch meestal ouder.

We kunnen niet meer dan ons best doen,en veel van onze huisdieren houden en ze goed voer geven,wij eten zelf ook goed 'voer' dus onze katten krijgen dat ook!.

Vroeger gaven mensen ook geen 800,= uit voor het aanschaffen van een kitten.. Tegenwoordig zie je meer en meer mensen die op zoek zijn naar een specifiek ras en uiteraard spelen bedrijven daar slim op in.. Nu geloof ik zeker wel dat er rassen zijn die bepaalde voedingsbehoefte hebben, bij de maine coon zie je bijvoorbeeld vaker gebitsproblemen , een wat grotere brok is dan iets waar mensen sneller naar grijpen.. Ik voer dat zelf trouwens ook, maar niet omdat ik denk dat het voor de tanden beter is, dan is rauw voeding beter ;-) Ik heb er voor gekozen zodat ze ook kauwen en de brokken niet in het geheel doorslikken, ik heb wel eens kleinere brokken gehad maar dan slikken ze het zo door met gevolg dat ze het sneller uit kunnen spugen. Nu met de grotere brok is dat niet het geval (in ieder geval niet bij mijn katten).

mensen willen nu ook vaker wat meer uitgeven aan hun dieren, zo dus ook de fokkers, ook de wetenschap staat niet stil dus we kunnen tegenwoordig medisch ook meer, dus inderdaad kitten die vroeger wellicht geen kans hadden hebben dit nu wel. Toch denk ik niet dat je er vanuit moet gaan dat er met de zwakkere kittens later gefokt zal worden, wat ik zelf zie is dat deze kittens met een slechtere start door een beetje verantwoordelijke fokker niet voor de fok gebruikt worden maar als liefhebbers kat verhuizen. Ik denk ook niet dat hier iets mis mee is, dergelijke kittens kunnen net zo gezond opgroeien als elk ander kitten denk ik.

Raskatten of rashonden worden over het algemeen altijd minder oud , maar laten we ons niet vergissen in de bewust gekruiste katten waar bijvoorbeeld marktplaats mee vol staat. verschillende rassen die gekruist worden met elkaar, zonder de ouders te testen, ik denk dat dit voor meer problemen zorgt als het om gezondheid gaat dan een raskat waarbij in ieder geval testen zijn uitgevoerd. De echte sterke katten of honden zoals vroeger vinden we denk ik niet meer in Nederland, daarvoor hebben wij mensen ons teveel bemoeit met de natuur, en dan bedoel ik dus dat er bewust kruisingen zijn gefokt. De echte sterke straathonden zoals in Spanje etc, dat zijn nog wel de honden die enorm sterk bloed in zich hebben maar in Nederland hebben we gelukkig dergelijke straathonden niet.

Of speciale voeding echt onzin is dat durf ik niet zo te zeggen, dat er commerciële belangen zijn dat weet ik wel uiteraard. Maar dat is met enten precies zo. De consument vraagt , het zijn de mensen die hun dieren kleren aantrokken, en het zijn de bedrijven die daar slim op inspelen en zo werkt het met alles ;-) Maar ik denk wel dat het onze dieren ten goede komt dat we nu veel meer keuze hebben in dat wat we aan onze dieren willen geven. Persoonlijk met de weet die ik nu heb zou ik er aan niet aan moeten denken dat ik mijn honden en katten bijvoorbeeld alleen maar Bonzo en Sheba uit de supermakt kan voeren ;-)

Idd zo is het de bedrijven spelen er op in.
En of dat allemaal beter betwijfel het dik.
Gekruiste kat is altijd sterker dan een raskat en htk katten zijn dat meestal ook. Mijn heel eerste htk kat was 20 toen die stierf.
En die at gewoon whiskas.
Bij mijn ouders kregen ze van tafel en ook drogen brokjes van friskies. En af en toe was er een nest kittens want steriliseren of castreren bestond niet. Je had ook geen dierenarts maar vee arts voor boerderij dieren.
Veel later is dan uitgebracht dat de hormonen pil voor de mens goed was als pil voor de kat die heeft de poes bij mijn ouders dan ook gehad. Inenten bestond ook niet voor kleine dieren.
Ik zeg eerlijk ben tegen al dat ent gedoe vroeger liet ik ze hier allemaal inenten op jaarlijkse basis. Maar elke keer waren er deel katten die erg vies erop reageerden met verlammings verschijnselen van paar dagen, koorts...
Dan liet ik het om de drie jaar zetten op aanraden van de DA, maar gaf geen beterschap dus nu krijgen ze geen vaccinaties niet meer. Ze gaan niet uit de tuin dus nodig is het niet. Wij mensen worden ook niet jaarlijks ingeent.
Alle maal commerce om de zakken vd dierenarts te vullen en gezond is het niet.

Zelf toen ik mijn raskatten in nederland ging halen hebben ze geen één hun rabies inenting gehad.
Je denkt erover hoe je wil maar ik let op hun gezondheid en dat enten is overbodig.
Voor de rest krijgen ze goede voeding en worden ze goed verzorgd.

Idd zo is het de bedrijven spelen er op in.
En of dat allemaal beter betwijfel het dik.
Gekruiste kat is altijd sterker dan een raskat en htk katten zijn dat meestal ook. Mijn heel eerste htk kat was 20 toen die stierf.
En die at gewoon whiskas.
Bij mijn ouders kregen ze van tafel en ook drogen brokjes van friskies. En af en toe was er een nest kittens want steriliseren of castreren bestond niet. Je had ook geen dierenarts maar vee arts voor boerderij dieren.
Veel later is dan uitgebracht dat de hormonen pil voor de mens goed was als pil voor de kat die heeft de poes bij mijn ouders dan ook gehad. Inenten bestond ook niet voor kleine dieren.
Ik zeg eerlijk ben tegen al dat ent gedoe vroeger liet ik ze hier allemaal inenten op jaarlijkse basis. Maar elke keer waren er deel katten die erg vies erop reageerden met verlammings verschijnselen van paar dagen, koorts...
Dan liet ik het om de drie jaar zetten op aanraden van de DA, maar gaf geen beterschap dus nu krijgen ze geen vaccinaties niet meer. Ze gaan niet uit de tuin dus nodig is het niet. Wij mensen worden ook niet jaarlijks ingeent.
Alle maal commerce om de zakken vd dierenarts te vullen en gezond is het niet.

Zelf toen ik mijn raskatten in nederland ging halen hebben ze geen één hun rabies inenting gehad.
Je denkt erover hoe je wil maar ik let op hun gezondheid en dat enten is overbodig.
Voor de rest krijgen ze goede voeding en worden ze goed verzorgd.

Oh maar ik zeg ook niet dat het verkeerd is hoor om kittens op te lappen als ze érg zwak zijn na geboorte,maar of ze dan voor de show of gewoon als 'huisdier'gehouden worden maakt niets uit,volgens mijn DA leven ze daarom korter,dat is ook aan de fokker/fokster zelf.
Wij,mijn man en ik zijn stápel op onze 6 en ik wordt zelf zo éllendig als maar wat als er wat is met ze.........ze krijgen goed voer,lots off love,liggen lekker in bed,kunnen kiezen tussen alle kleuren mandjes en fleecjes hahahah! Waar onze 4 devons vandaan komen konden ze het niet beter hebben! goed opgevoed en relaxte kittens waren het en zijn ze nu nog, de main coon en 5de devon is van n andere fokster maar zijn ook ontzettend lief .
Wat inentingen betreft..................ben ik het hélemaal met je eens,die van ons komen ook nóóit buiten.
Het zijn en blijven héérlijke schepsels!!

Hoe oud een kat uiteindelijk gaat worden is moeilijk te voorspellen, ik denk dat een kitten die een wat slechtere start heeft gehad heel goed erg oud kan worden, het is wel ook wat ik geregeld in mijn omgeving heb gezien. Natuurlijk wil je als je een kitten koopt een zo gezond mogelijk kitten, dat is waarom mensen niet altijd een kitten zullen kiezen die een slechtere start heeft gehad, maar dat zo een kitten op voorhand al niet oud zal worden dat zou ik zelf niet zo durven te voorspellen hoor ;-)

Nee dat zegt mijn DA,maar als de opgelapte in de lijn blijven (wat wel het geval is bij veel fokkers,ipv veel vesr bloed bij htk katten) dan kan er n wat gevoeliger ras kitten of later kat bij zijn...en daar ben ik het wel mee eens. Kijk dat onze 2 sphynxen beide nog net geen 9 werden kon ook nooit iemand wat aan doen,in 1995 werd daar niet op gelet/getest (HCM) Dat zijn gewoon ziektes die in lijnen naar voren komen,nú worden ze daar ook op getest al is het n moment opname.

Daar twijfel ik zelf wel aan hoor, of de kittens met een slechtere start ook in de lijnen blijven, naar wat ik zelf in mijn omgeving bij fokkers zie is dat deze in de meeste gevallen niet de fok ingaan, net als dat bijvoorbeeld poezen die erg slecht bevallen (complicaties) uit de fok worden gehaald. Ik zou de uitspraak van je DA daarom zelf ook niet durven doen. Net als kinderen die bij de geboorte een slechte start hebben, die kunnen alsnog enorm sterk opgroeien zonder ooit ziek te worden. HCM testen hoeft niet altijd een momentopname te zijn, tegenwoordig testen ze ook via DNA , voordeel daarvan is dat je bij een kitten al kunt testen, dit wordt bij kittens die voor de fok zijn ook altijd al gedaan, daarnaast is het als de kat wat ouder is uiteraard alsnog noodzakelijk om herhaaldelijk een echo te laten maken. Maar door de techniek van tegenwoordig, DNA testen, echo, rontgen etc is het wel zo dat de kittens bij een goede fokker uit vrije ouders worden geboren, als het goed is bestaat dan de stamboom uit dieren die allemaal vrij waren van erfelijke aandoeningen. Een garantie dat daarmee je dier nooit ziek zal worden heb je dan uiteraard alsnog niet, maar de kans is wel verkleind. Iets wat je bijvoorbeeld niet hebt bij een kruising kat waarbij geen testen worden gedaan. Kijk bijvoorbeeld eens op marktplaats bij kittens die worden aangeboden, hoeveel kruisingen daar worden aangeboden, vaak zie je dan ook verschillende raskatten die gemixt zijn met elkaar, en daar liggen dan ook de grotere gevaren op de loer, aangezien je dan rassen gemixt hebt die allemaal zo hun erfelijke afwijkingen hebben en de kans dus ook aanzienlijk vergroot dat je eventuele kitten deze ook met zich meedraagt.

Dat rasdieren vaak wat zwakker zijn in gezondheid kunnen we inderdaad niet onder stoelen of banken schuiven, maar toch kunnen deze ook 15 jaar worden. Grotere honden worden over het algemeen ook minder oud dan kleinere honden. Ik heb en raskatten en ook zijn ze nog eens van een groter ras. Ondanks dat ben ik enorm verliefd op het ras, ik koos voor een raskat omdat je dan ook meer zekerheid hebt op bepaalde kenmerken die ik graag zie, vooral ook vanwege hun karakter, die inderdaad rasgebonden is. Elk dier is voor mij evenveel waard, maar ik zie wel degelijk een verschil in karakter met mijn katten bijvoorbeeld en een HTK en dat deed mij dan vooral ook beslissen om voor dit ras te gaan. Dat er dan inderdaad wellicht een verhoogd risico is op problemen met gezondheid in de toekomst, dat neem ik erbij, dit weegt voor mij in ieder geval niet zwaarder dan al het plezier en de liefde die ik van ze krijg ;-)

Denk niet dat mensen en dieren vergeleken moeten worden,ik merk dat sommige dat nog wel eens doen.
In ieder geval fijne jaarwisseling voor alle poezels en hun personeel......:BC10:BC23

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4