Wat is er Nieuw?

De gezondheidsvoordelen van kattensnoepjes: Echt waar of niet?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Poppy

Gouden kat
De gezondheidsvoordelen van kattensnoepjes: Echt waar of niet?
Marilyn

Slikkende-Kat-Tim-Ove-Flickr-150x150.jpg


Toen ik onderzoek ging doen naar kattensnoepjes, zag ik vaak dat kattensnoepjes werden gepresenteerd als ‘gezond voor je kat’. Het zou goed zijn voor de vacht, huid en ogen.


Maar er zijn nog meer snoepjes met gezondheidsvoordelen: met vitaminen voor een goed immuunsysteem, voor het gebit, tegen haarballen, als gewrichtsondersteuning en snoepjes tegen blaasgruis. Volgens de makers zijn ze allemaal ‘gezond’ en kun je ze zonder schuldgevoel voeren. Ik dook er dieper in: Kloppen deze beweringen wel?



Inhoud [Verbergen]​

Kattensnoepjes met vitaminen

In sommige kattensnoepjes zitten vitaminen of andere aanvullingen verwerkt. Toevoegingen zoals vitamine (A, B, E, H), taurine, omega-3 en omega-6 vetzuren. Erbij vermeld staat vaak dat het goed is voor de vacht, huid en ogen – of in het algemeen ‘goed voor de gezondheid van je kat’. Het immuunsysteem zou versterkt worden.


Het marketingsverhaal vertelt dat deze aanvullingen nodig zijn om je kat gezond te houden. Maar in het algemeen geldt dat als je kat al goede voeding krijgt, dat deze aanvullingen niet nodig zijn.

Ook moet je oppassen voor een overdosis. Een voorbeeld is vitamine A; teveel hiervan kan leiden tot verharden van zacht weefsel. [Meer weten over vitaminen? Kijk hier, hier of hier].


Sommige katten kunnen wel voedingssupplementen gebruiken. Als je kat net een operatie heeft ondergaan, als ze ziek is of ouder wordt. Voordat je snoepjes met voedingssupplementen gaat geven, overleg dit dan altijd eerst met de dierenarts.


Snoepjes voor het gebit

Kattensnoepjes voor het gebit zijn bedoeld om tandsteen tegen te gaan en voor een frisse adem. Echter, als brokjes niet helpen tegen tandsteen, waarom zouden snoepjes dat dan wel doen?


Ook weet ik niet wat ik moet denken van ‘een frisse adem’ voor een kat. Nee, het ruikt meestal niet ‘fris’ naar mijn mensenstandaarden. Maar stinken doet het ook niet. En als het wel echt stinkt, dan is er waarschijnlijk meer mis en moet je een tripje naar de dierenarts maken. (Bovendien blijkt Chlorofyl (E141) niet te werken!)


Anti-haarbal kattensnoepjes

Als katten zichzelf wassen, krijgen ze haar binnen. Zeker bij langharige katten, maar ook tijdens de rui (verharen), kunnen katten veel haren binnenkrijgen. Als deze samenklonteren, kan dit leiden tot een haarbal. Deze kan in sommige gevallen het maag-darmstelsel verstoppen.


Om dit te voorkomen kun je anti-haarbal snoepjes geven. Deze zorgen ervoor dat de verwerking ervan makkelijker is. Zo kun je ook moutsnoepjes of pasta’s proberen. Deze maakt de haarballen zachter en werkt licht laxerend, zonder diarree op te wekken. Probeer verschillende varianten uit om te zien wat je kat lekker vindt en wat de symptomen verlicht bij jouw kat.



Het is lastig te zeggen of dit echt goed werkt. Sommige katten hebben nergens last van, maar andere kunnen niet over iets in de snoepjes. Zij gaan braken en krijgen diarree.


Gelukkig zijn er andere opties. Voorkomen is beter dan genezen in mijn optiek, dus dagelijks kammen zorgt ervoor dat je kat minder haar binnen krijgt. Daarnaast kun je kattengras neerzetten. Zit je kat een haarbal dwars, dan kan het gras ervoor zorgen dat hij kan overgeven en zo de haarbal kwijt kan raken.


Kattensnoepjes bij gewrichtspijn

Glucosamine en chondroïtinesulfaat zouden een ondersteunende werking hebben voor het kraakbeen, waardoor gewrichtspijn minder wordt. Dit kan helpen bij katten met overgewicht of met artrose.


Het probleem is echter dat hiervoor er 500mg per kilo voer in moet zitten. Dat is gebaseerd op compleet kattenvoer met deze ingrediënten. Ik denk niet dat als je 1-2 snoepjes per dag geeft dat dit dan een verschil maakt.


Anti-vlooien kattensnoepjes: met knoflook

In knoflook zit de stof Alliine. Deze blijkt een afwerend effect te hebben op bloedzuigende insecten, zoals vlooien en teken.


Eerlijk is eerlijk: ik ben enigszins verbaast over knoflooktoevoegingen. Knoflook is giftig voor je kat en leidt tot de afbraak van rode bloedcellen. Vervolgens zie ik snoepjes waarin knoflook verwerkt is als afwering tegen teken en vlooien. In de uitleg van Biofoods verwijzen ze naar onderzoek die dit zou bevestigen, maar dat gaat over de werking bij mensen, kippen en varkens.


Omdat ik zelf dit risico niet wil lopen, zou ik deze snoepjes zelf niet proberen. Ik ben wel benieuwd wat ervaringen van anderen zijn (Ik neem toch aan dat de katjes die dit wel eens hebben gehad, niet zijn neergevallen?!).


Kattensnoepjes voor katten met blaasgruis

Blaasgruis zijn kleine steentjes in de blaas. In sommige gevallen krijgt je kat hiervoor speciaal voer om de stenen te laten verdwijnen. Een kattensnoepje is dan niet toegestaan, omdat dit het effect van het voer vermindert of teniet doet. Het enige snoepje dat ik vond is Trovet MPT – maar overleg altijd even met je dierenarts.


Vaak wordt er DL-methionine toegevoegd. Dit zorgt voor een verzuring van de urine waardoor de pH waarde van de urine daalt. Daardoor lost struviet blaasgruis op. Echter bestaat de kans dat de urine té zuur wordt, waardoor de kans op oxalaat stenen vergroot. Deze kunnen alleen operatief verwijderd worden. Aangezien het aantal gevallen oxalaat stenen de laatste jaren flink gestegen is, is dit een reëel risico.


De ingrediënten van deze kattensnoepjes

Naast dat de meeste snoepjes dus geen gezondheidsvoordelen hebben, kun je je rot schrikken van de ingrediënten. Granen staan bij velen – zeker Whiskas – als nummer 1 ingrediënt.


De belofte van ‘veel vlees’ wordt ook niet nagekomen naar mijn mening. ‘Vlees en dierlijke bijproducten’ staan soms pas als 3de op de ingrediëntenlijst. Omdat er geen manier is om te achterhalen van welk dier het komt of welke onderdelen dit zijn, kan ik er alleen maar van uitgaan dat dit de slechtste delen zijn zoals kippenpoten.


Verder zitten er ingrediënten in als plantaardige eiwitten, graan, tarwe, suiker, kaas en melkproducten. Dit is niet geschikt voor een carnivoor.


Conclusie: Kies een goede snack voor de ‘lekker’

In mijn optiek zijn deze kattensnoepjes in de meeste gevallen overbodig. Alleen de haarballen pasta zou ik proberen bij een kat die veel last heeft van het uitkotsen van haarballen. De rest is wat mij betreft pure marketing – en velen zijn alleen al door de ingrediënten niet goed voor je kat.



Ben jij op zoek naar De beste kattensnoepjes (en welke snacks liever niet)



Photo Credit: Tim Ove



(Bron: catmoneo.nl)
 
Laatst bewerkt:
Mooi en informatief stuk Poppy. Fijn met de links erbij. Dank je wel 😻 Ik heb inmiddels besloten om Winston slechts 1 x in het weekend stukjes kattenstick van wiskas te geven. maar ik ga nog wel kritisch kijken naar de ingrediënten. Er zijn sowieso alternatieven las ik in jouw bijdrage. Goed om daar ook op te focussen!
 
Mooi en informatief stuk Poppy. Fijn met de links erbij. Dank je wel 😻 Ik heb inmiddels besloten om Winston slechts 1 x in het weekend stukjes kattenstick van wiskas te geven. maar ik ga nog wel kritisch kijken naar de ingrediënten. Er zijn sowieso alternatieven las ik in jouw bijdrage. Goed om daar ook op te focussen!
Ik ga over op verse snacks. Ik heb eens gelezen wat er op de Party Mix kattensnoepjes staat. Ik moet dan wel nog experimenteren wat ze wel en niet lekker vind.
 
Wel maak ik eerst de snoepjes op. Ik zit te prakiseren wat ik dan voor haar ga aanschaffen. Iig geen één dags kuikens, want ik denk dat ik daar zelf niet tegen kan :tongue-out-2-emoji:
 
Wel maak ik eerst de snoepjes op. Ik zit te prakiseren wat ik dan voor haar ga aanschaffen. Iig geen één dags kuikens, want ik denk dat ik daar zelf niet tegen kan :tongue-out-2-emoji:
Hmmmm lekker kuikentjes hahahaha
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan