Daar twijfel ik zelf wel aan hoor, of de kittens met een slechtere start ook in de lijnen blijven, naar wat ik zelf in mijn omgeving bij fokkers zie is dat deze in de meeste gevallen niet de fok ingaan, net als dat bijvoorbeeld poezen die erg slecht bevallen (complicaties) uit de fok worden gehaald. Ik zou de uitspraak van je DA daarom zelf ook niet durven doen. Net als kinderen die bij de geboorte een slechte start hebben, die kunnen alsnog enorm sterk opgroeien zonder ooit ziek te worden. HCM testen hoeft niet altijd een momentopname te zijn, tegenwoordig testen ze ook via DNA , voordeel daarvan is dat je bij een kitten al kunt testen, dit wordt bij kittens die voor de fok zijn ook altijd al gedaan, daarnaast is het als de kat wat ouder is uiteraard alsnog noodzakelijk om herhaaldelijk een echo te laten maken. Maar door de techniek van tegenwoordig, DNA testen, echo, rontgen etc is het wel zo dat de kittens bij een goede fokker uit vrije ouders worden geboren, als het goed is bestaat dan de stamboom uit dieren die allemaal vrij waren van erfelijke aandoeningen. Een garantie dat daarmee je dier nooit ziek zal worden heb je dan uiteraard alsnog niet, maar de kans is wel verkleind. Iets wat je bijvoorbeeld niet hebt bij een kruising kat waarbij geen testen worden gedaan. Kijk bijvoorbeeld eens op marktplaats bij kittens die worden aangeboden, hoeveel kruisingen daar worden aangeboden, vaak zie je dan ook verschillende raskatten die gemixt zijn met elkaar, en daar liggen dan ook de grotere gevaren op de loer, aangezien je dan rassen gemixt hebt die allemaal zo hun erfelijke afwijkingen hebben en de kans dus ook aanzienlijk vergroot dat je eventuele kitten deze ook met zich meedraagt.
Dat rasdieren vaak wat zwakker zijn in gezondheid kunnen we inderdaad niet onder stoelen of banken schuiven, maar toch kunnen deze ook 15 jaar worden. Grotere honden worden over het algemeen ook minder oud dan kleinere honden. Ik heb en raskatten en ook zijn ze nog eens van een groter ras. Ondanks dat ben ik enorm verliefd op het ras, ik koos voor een raskat omdat je dan ook meer zekerheid hebt op bepaalde kenmerken die ik graag zie, vooral ook vanwege hun karakter, die inderdaad rasgebonden is. Elk dier is voor mij evenveel waard, maar ik zie wel degelijk een verschil in karakter met mijn katten bijvoorbeeld en een HTK en dat deed mij dan vooral ook beslissen om voor dit ras te gaan. Dat er dan inderdaad wellicht een verhoogd risico is op problemen met gezondheid in de toekomst, dat neem ik erbij, dit weegt voor mij in ieder geval niet zwaarder dan al het plezier en de liefde die ik van ze krijg ;-)