Natte vorm.
Ze was kalm poesje speelde niet met andere in mijn groep, bleef vaak bij me, zelfs als ik op mijn pc bezig was lag ze nabij. Had het toen al moeten zien komen.
En paar dagen deed ze raar en at ze slechter, DA zei kan zijn omdat ze stil krols is en daardoor slecht eet. Dan datum gezet om haar te steriliseren. Die dag brachten we haar bij de DA om 9u smorgens en paar uur later belde hij me op om te zeggen dat ze fip had en ze niet gesteriliseerd had, gewoon uitgespoeld en weer dicht gemaakt.
Dit was net voor kerst, heb haar nog kunnen trekken tot 2 januari met dwangvoeren, op 2 januari stond haar mond vol zwarte blaren en was het genoeg geweest.
Heb toen heel hard naar een DA moeten zoeken die wou langs komen om haar in te slapen, de mijne was op verlof en paar andere zijden we komen niet u bent geen klant, of het al niet zwaar genoeg voor ons was.
Ze is dan toch door een lieve oude DA ingeslapen hier bij ons thuis in mijn armen. Mis haar nog elke dag mijn kleine meid.
Maar zo iets begint al langer op voorhand, maar als je het ziet is het te laat, het is zowiezo 100% dodelijk, maar als ik nu goed nadenk dat had ik het kunnen zien aankomen.
Ik kende de ziekte toen al wel dankzij een kattenforum, ervoor nooit van me leven over fip gehoord.
Bij mijn ouders waren altijd katten, htk katten dan wel en die waren zelden of nooit ziek.
Denk dat tijden van nu veel meer stress rond dwaalt onder de dieren, deels ook doordat ze meer binnen zitten in groep soms ook, katten zijn sollitaire dieren.
Bij mijn ouders gingen de katten op jacht in de velden, aten droog en natvoer maar ook vaak mee van tafel en die dieren hadden nooit iets.
Nu met al het gepaste voer per ras.... gemanipuleerd.... en vooral het binnen houden .. denk dat dit er allemaal geen goed aan doet.
Het is ook op dat moment dat we beslist hebben van ze moeten ten minste in de tuin kunnen, en hebben wij schrikdraad geplaatst zodat ze toch ietwat vrijheid hebben.
Ik zou niet willen dat ze buiten in de velden liepen bang van de jagers hier, dieven ook en natuurlijk straat..
Het is een rotziekte en het bestaande vaccin lokte het ook vaak uit dus DA geven het niet meer, en ze zijn met heel veel onderzoeken bezig om nieuw vaccin te maken maar dit zal nog jaren testen nodig hebben.