Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
Helaas heeft Freekje (het licht gekleurde katje) deze vreselijke ziekte. (Voor zover het mogelijk is om dat 100 procent met zekerheid te laten diagnosteren) Hij heeft alle symptonen en het het lab in Utrecht is er vrij zeker van dat het FIP is. Op dit moment zijn zijn lymfeklieren in hals, oksel en zijn tandvlees ontstoken.

Hoi @Sibeertje,
Ikzelf kan er helaas niets over zeggen.
Ik heb je bericht gepromoot zodat het extra aandacht krijgt bij de andere leden.

Dank je Edwin!

Het schijnt steeds vaker bij kittens voor te komen. Vooral bij raskatten. Helaas is er geen genezing mogelijk. Overigens treft de fokker bij deze ziekte geen blaam, Dat wil ik wel duidelijk stellen. FIP is een kwaadaardige mutatie van het coronavirus.

Ik heb er spijtig genoeg ervaring mee. Heb 4 j geleden mijn ragdoll Mila eraan moeten afgeven. Ze was 8 maanden.

Wat verdrietig. Zo jong. Had hij/zij de droge of natte vorm?

Natte vorm.
Ze was kalm poesje speelde niet met andere in mijn groep, bleef vaak bij me, zelfs als ik op mijn pc bezig was lag ze nabij. Had het toen al moeten zien komen.
En paar dagen deed ze raar en at ze slechter, DA zei kan zijn omdat ze stil krols is en daardoor slecht eet. Dan datum gezet om haar te steriliseren. Die dag brachten we haar bij de DA om 9u smorgens en paar uur later belde hij me op om te zeggen dat ze fip had en ze niet gesteriliseerd had, gewoon uitgespoeld en weer dicht gemaakt.
Dit was net voor kerst, heb haar nog kunnen trekken tot 2 januari met dwangvoeren, op 2 januari stond haar mond vol zwarte blaren en was het genoeg geweest.
Heb toen heel hard naar een DA moeten zoeken die wou langs komen om haar in te slapen, de mijne was op verlof en paar andere zijden we komen niet u bent geen klant, of het al niet zwaar genoeg voor ons was.
Ze is dan toch door een lieve oude DA ingeslapen hier bij ons thuis in mijn armen. Mis haar nog elke dag mijn kleine meid.

Maar zo iets begint al langer op voorhand, maar als je het ziet is het te laat, het is zowiezo 100% dodelijk, maar als ik nu goed nadenk dat had ik het kunnen zien aankomen.
Ik kende de ziekte toen al wel dankzij een kattenforum, ervoor nooit van me leven over fip gehoord.
Bij mijn ouders waren altijd katten, htk katten dan wel en die waren zelden of nooit ziek.

Denk dat tijden van nu veel meer stress rond dwaalt onder de dieren, deels ook doordat ze meer binnen zitten in groep soms ook, katten zijn sollitaire dieren.

Bij mijn ouders gingen de katten op jacht in de velden, aten droog en natvoer maar ook vaak mee van tafel en die dieren hadden nooit iets.
Nu met al het gepaste voer per ras.... gemanipuleerd.... en vooral het binnen houden .. denk dat dit er allemaal geen goed aan doet.

Het is ook op dat moment dat we beslist hebben van ze moeten ten minste in de tuin kunnen, en hebben wij schrikdraad geplaatst zodat ze toch ietwat vrijheid hebben.
Ik zou niet willen dat ze buiten in de velden liepen bang van de jagers hier, dieven ook en natuurlijk straat..

Het is een rotziekte en het bestaande vaccin lokte het ook vaak uit dus DA geven het niet meer, en ze zijn met heel veel onderzoeken bezig om nieuw vaccin te maken maar dit zal nog jaren testen nodig hebben.

Heb het enkele jaren geleden in mijn kattenopvang gehad. Wij vangen zwerfkatten op en helaas hebben wij 40% poezels moeten afgeven. Het is een verschrikkelijke ziekte waar helaas nog steeds 'weinig' over geweten is. Bij ons in de opvang was het zowel jong als oud. De stress beperken en heel hygiënisch werken. Wij hadden zowel de natte als de droge vorm. Ook poezels die al geplaatst werden en pas na enkele maanden te horen kregen dat ook zij gestorven waren. FIP komt idd dikwijls voor bij catterys en asielen, waar veel katten bij elkaar zitten is de stress natuurlijk heel hoog en stress en katten gaan moeilijk samen.
Wij hebben elke poezel de kans gegeven (infuus, antibiotica) maar niks mocht baten.
Van de poezels die in de opvang zaten hebben er 7 overleefd! Zij zijn nu de vaste bewoners (5, helaas zijn er al gestorven van nieraandoening en van ouderdom).
Als je nog vragen hebt en ik kan helpen hoor ik het graag

Het is ook zo van zodra de naam FIP valt gaat het razendsnel. Hoe graag je ze nog wil geven, niet rekken want ze voelen zich heel ellendig. Het blijft echt vreselijk

Wat een verdrietige verhalen. Ja het is een rotziekte en je weet niet hoe het gaat verlopen. Je weet alleen dat je ze gaat verliezen. Freek heeft de droge vorm en wij zijn erg onzeker over wat we moeten doen. Hij eet, drinkt, knuffelt en speelt nog maar is snel moe. Hij lijkt geen pijn te hebben. Wanneer is het tijd om hem te laten gaan? Een lastige keuze. En hoe zit het met Fleurtje? Is het besmettelijk, moeten we haar ook laten testen?

Het is heel moeilijk om u ander kat erop te testen. Zij zijn pas zeker wanneer er een autopsie wordt uitgevoerd. Dus ik zou geen bloed laten onderzoeken is weggesmeten geld en alleen maar onodige stress voor de poezel wat dan ook weer een verkeerd beeld geeft. Fip wordt vooral overgedragen via kattenbak en speeksel dus de bak altijd goed kuisen want in drupje stoelgang is al genoeg voor besmetting.
Wanneer het tijd is om je lieveling te laten gaan...Is moeilijk Kzou niet met dwangvoederen beginnen is alleen maar stress en je doet hem er green plezier mee.
Als je nog vragen hebt stel ze gerust

Zelf heb ik er (gelukkig) geen ervaring mee, maar ben er wel altijd bewust van dat het wel "kan" gebeuren, we hebben nu eenmaal een wat grotere groep katten en dan is de kans toch ook wat groter, al gebeurd het ook erg veel bij mensen die maar 1 of 2 katten hebben natuurlijk. In mijn omgeving wel mensen die er mee te hebben gehad en het is echt een enorme rot ziekte waar je zo machteloos in staat omdat er niks aan te doen is. Katten er op testen is gewoon enorm moeilijk, het enige wat je dan weet is dat je kat in aanraking is geweest met het coronavirus maar dat zijn juist de meeste katten wel, dit zegt jammer genoeg niks over wel of geen fip. Op het moment dat ze de diagnose stellen is het eigenlijk al te laat, zeker als het gaat om de natte vorm dat gaat gewoon enorm snel :(

Wel heb ik altijd gezegd dat als er hier ooit spraken zou zijn van fip en er zou een kat aan overlijden dan blijft de groep zoals die is en zou ik geen nieuwe katten terug in de groep erbij nemen, dit puur en alleen om stress te voorkomen en zo de kans op mutatie te verkleinen en ik zou ook niet met een nieuwe kat het risico willen nemen dat deze door de andere in aanraking komt met corona met kans op fip.

Helemaal mee eens. Zeker geen andere katten erbij zetten. Daarom dat er in mijn opvang 5 overblijvers zitten die de Fip overleefd hebben. het opvangen daar is stopgezet.
In een ander deel vang ik nog beperkt op. Er worden enkel katten opgevangen van hetzelfde adres. Wanneer iedereen geadopteerd is kan ik opnieuw er opvangen. Maar ik ga geen katten meer mengen want zorgt alleen maar voor stress. Ik heb eruit geleerd, gelukkig maar

Als Freek er niet meer is dan is Fleurtje alleen. Nou is het zo dat Siberen echt een maatje nodig hebben. Wij hebben eraan gedacht om er een sibeer bij te nemen voor haar. Maar als ik jullie reacties lees, is dat niet verstandig?

Ik heb er ook 'gelukkig' geen ervaring mee,maar daarom alleen houd ik bewust mijn groepje klein.

Als Freek er niet meer is dan is Fleurtje alleen. Nou is het zo dat Siberen echt een maatje nodig hebben. Wij hebben eraan gedacht om er een sibeer bij te nemen voor haar. Maar als ik jullie reacties lees, is dat niet verstandig?
Je moet zien op dat moment hoe Fleurtje reageert, en als je toch zou beslissen om eentje erbij te nemen is het mss best een kitten of een jonge herplaatser.
Op facebook is er een groep van siberen daar staan regelmatig ook adopties.

Er zijn veel mensen die het wel doen hoor en dus ook veel mensen waar het goed bij is gegaan. Maar heb ook al vaker gehoord en gelezen dat het niet goed is gegaan en dan is het toch enorm wrang :(

Recent voorbeeld, kennissen van ons verloren een jaar geleden een kat aan fip, ze hadden nog 1 andere kat en die leek niet ziek. Een jaar later ging met de andere kat nog steeds alles goed dus ze besluiten er een kat bij te nemen, een week later overleed hun kat aan droge fip. De kat is dus al een jaar ziek geweest zonder dat het te merken was, door de stress/verandering van een nieuwkomer is het versneld waarschijnlijk.

Ik vind het altijd erg moeilijk, wij hebben een groep katten dus mocht het hier gebeuren is het niet dat er 1 kat over blijft (of het moet heel vreselijk verlopen) dus hebben ze elkaar, maar inderdaad als je maar 2 katten hebt en er valt er eentje weg dan is het heel moeilijk wat te doen, dus ik snap je volkomen. Ik zou in jou situatie dan even goed bekijken hoe de kat het doet en desnoods even goed overleggen met de dierenarts zelf. Als het een kat is die niet snel stress heeft is er een minder groot risico, maar heb je een kat die erg in de stress gaat als er een nieuweling bij komt dan is het even goed bekijken wat nu verstandig is. Moeilijk zulke keuzes dan he :(

Wij hebben zowel de natte als de droge vorm gehad. Met de droge vorm kunnen ze nog jaren mee leven. Natte vorm enkele dagen -weken

Hier is na mijn Mila te moeten afgeven 3 maanden later 2 nieuwe kittens bijgekomen van bij dezelfde fokker. Ik mocht eentje uitkiezen gratis uit volgende nest en heb één van zijn broertjes meer geadopteerd.
Fip geeft niet door corona wel en dan is het nog niet zo dat het muteert.

Als je voelt dat het goed zit, en ze gezond is dan zou ik zeker overwegen eentje bij te nemen.
Maar zie je dat de poes het heel goed alleen doet en zich super voelt kan je het ook houden bij 1 kat.

Zelfs al is het droge fip op een gegeven moment zie je toch dingen hoor, je staat er dan niet bij stil maar achteraf zal je wel denken haja dit was raar of ze at wat minder of had diarree of ergens ontsteking..... meestal denk je dan er wel erover.

Ja echt lastig en eigenlijk willen we helemaal geen nieuwe kat. Wel willen gewoon Freekje maar ja...realiteit is dat hij er binnenkort niet meer is. Alhoewel het best goed met hem gaat nu. Hij heeft de droge vorm maar al wel allerlei symptonen. Weg kijken inderdaad even hoe het met Fleurtje gaat en beslissen dan over al dan niet een kat te nemen. Het zal wel een siberische kat worden want bij een sibeer heb ik 80% minder last van allergie. En ze zijn fantastisch!

Bedankt voor jullie reacties/adviezen!

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3