chiplezer

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

dutchy

Kitten
sinds de zomer van 2024 loopt hier in de buurt een Maine Coon met 3 poten (mist 1 achterpoot). de kat lijkt hier gedumpt zoals ze met veel katten doen. Ik woon namelijk in een landelijke omgeving. Sinds ongeveer december geef ik de kat eten en heb ook een hok voor hem gebouwd. Maar ik wil de kat eigenlijk niet omdat hij mijn andere katten aanvalt (ik verzorg een aantal zwerf katten).

Ik dacht de kat te gaan testen op een chip. Heeft iemand ervaring met chiplezers? Je kan ze kopen van zeg maar 25€ tot 500€. Ik weet niet waarom er zo'n groot verschil is. Is 1 van 25€ goed genoeg? Heeft iemand een link naar 1 die goed werkt? Bedankt.

Woon je in Nederland of België?
In Belgie kan je de chip laten lezen door de dierenarts dit is gratis. Of door het asiel of politie. In belgië zijn er ook veel die opvang doen die een chip lezer hebben.
In Nederland kan je via de dierenarts, dierenambulance, fokkers, asielen.. de chip laten controleren. Zelf een scanner kopen is overbodig. Dierenambulance kan hem ophalen controleren en naar het asiel mee nemen.
Ben je zeker dat hij geen thuis heeft in de buurt? Woont hij permanent in zijn hokje bij je in de tuin? Of gaat hij ook voor meerdere uren weg?

bedankt. ja ik woon in België. Klopt mijn dierenarts zei dat ik gratis langs kon komen maar het is een gedoe vind ik. En gezien ik hier een heel aantal zwervertjes heb dacht ik die ook meteen te kunnen testen. 3 zwervertjes zijn overigens al gesteriliseerd. 1 kwam al 12 jaar geleden die andere 2 in 2023. Die laatste 2 heb ik via de gemeente laten steriliseren. Dan lopen er nog 2 katers af en aan. Enkel 1 durft nu niet meer te komen door die Maine Coon. Want die valt elke kat aan. Is jammer want het is een heel leuk katertje. Die andere trouwens ook. Ze zijn beiden echt heel mooi. Een zwarte en een Cyperse kater.

Nee, die Maine Coon heeft echt geen huis. Toen ik hem eten begon te geven was die echt desperaat. Vel over been, bijna een skelet. Ik geeft hem dus al vanaf eind november eten. Hij eet wel 500 a 600 gram nat voer per dag. Nu is die al weer aardig dikker geworden maar nog steeds erg vies en zijn oor was laatst ontstoken (ik denk bevroren geweest). Ontsteking is nu weg maar de oor is nog niet helemaal hersteld.

Dus ik laat hem nu ook binnen slapen in het halletje. Kan niet in huis want hij viel 1 andere kat aan die op bed lag te slapen en die kat was daarna 2 weken ziek. En dat is mijn eigenlijke poes die hier al 12 jaar woont. Dus dat is mijn favoriete poesje.

Ik ben bang om de dierenambulance te bellen. Die laten hem denk ik afmaken. De kat mist 1 achterpoot en is verwaarloosd. Die maakt weinig kans denk ik als die 1-maal in zo'n asiel beland, zie foto's onder. Ik heb nu 3 katten in huis wonen. Ik kan eigenlijk niet meer opnemen. Vooral omdat de Maine Coon andere katten aanvalt. Tegen mij is die kat overigens wel lief. Ik vind het sneu om hem te laten vallen. Zo te zien is het een beetje een pechvogel 😀

Dus als iemand een goed adres weet voor die kat hoor ik het graag. Anders blijf ikzelf hem voeren.

Maar die chip zou mogelijk de eigenaar kunnen opsporen want de kat is gewoon gedumpt denk ik.

foto1.webp
foto2.webp

de kat was alweer flink dikker aan het worden. Ik had een plek voor hem gemaakt in het halletje bij ingang om te slapen. Ook heb ik speciale kammetjes gekocht via TEMU om de vacht schoon te maken en te ontklitten. Toen was de kat ineens weg. 3 nachten is die inmiddels weg. Geen idee wat er is gebeurd. Want hij was alweer helemaal sterk. Ik heb zo'n idee dat er een overijverige overheidsdienaar de kat heeft zien lopen. Het is gissen. Hij loopt hier al sinds de zomer 2024 rond.

Aan de ene kant ben ik blij omdat de kat voor veel onrust zorgde bij mijn andere katten. En bij mij. Ik moest mijn 14 jarige poes begeleiden als ze naar buiten ging. Die andere 2 zijn jong en die krijgt hij niet te pakken. Maar ze waren wel bang voor hem.

Aan de andere kant was het eigenlijk een heel lieve kat en leek heel blij te zijn met de aandacht die ik hem gaf. Wilde hem helemaal gaan schoonmaken nu met het warmere weer. En ging ervan uit dat de kat zich wel zou aanpassen aan de andere katten. Nu hij al 3 nachten niet is geweest denk ik dat die niet weer komt. Wel gek. Ik raakte al wat aan hem gehecht.

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4