Welk natvoer krijgen jullie katten?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
Ik voer dus 2 à 3 keer de kleinere blikjes(Almo,Schechir en Miaor) voor Mauzy,Spicy en Rosie

Is dit dan per kat of voor alle drie samen?

Met castraties komt dit meer voor volgens onze DA; ook kristalvorming,daarmee geef ik meer natvoer.

Dat wist ik niet. Ik was sowieso wel aan het uitkijken voor iets met minder fosfor voor als we het oudje adopteren. Toch ben ik wel heel tevreden van deze brok en heb wel wat moeite om volledig naar brokken met graan terug te gaan. Vandaar dat ik liever een mix geef, zodat de granen beperkt blijven en het fosfor ook. Of is dit niet zo'n goed idee? Ik zou dan ook het natvoer kunnen opvoeren, maar ik vraag mij af hoeveel ik dan zou mogen geven en hoeveel brokken ze dan nog nodig hebben?

Sorry voor de vele vragen, er is maar weinig terug te vinden op internet over natvoer als hoofdvoer. Alvast bedankt!

Dat natvoer is per kat.

Voor de rest zou ik brokken voeren.
Kijk naar Optimanova ook een grootvleesaandeel en toch ook weer percentage-
gewijs meer fosfor.

Hills Ideal Balance heeft ook een graanvrije of een Mature brok en die
hebben dan weer minder vleesaandeel maar een beter fosforpercentage...

Laatst bewerkt:
Ik hoor ook da meerder fokkers naar het merk grau of Applaws zijn overgestapt voor natvoeding,maar hier moeten ze het niet.

Bedankt! Als mijn brokken op zijn zal ik eens uitkijken voor iets anders dan.

Hoe hoog mag het fosforgehalte dan eigenlijk zijn? Ik heb nu eens de Optimanova Sterilized bekeken als voorbeeld en daar zat 1 % fosfor in. Valt dit mee of is dat te veel? De graanvrije Hills vind ik wat veel aardappel bevatten in verhouding met het vleesaandeel, maar het fosforgehalte is wel maar 0.73 %. Maar eerlijk gezegd ben ik niet zo'n fan van de samenstelling van dit voer en ik vind het ook erg duur.

Hier krijgen ze binnenkort weer Applaws, zijn ze gek op. De Grau is waarschijnlijk een soort paté als ik mij niet vergis? Dat vinden mijn katten niet echt lekker. Qua natvoer heb ik nu ook een aantal soorten die ze graag eten en zal het daar nu ook bij laten. Tenzij ze beslissen dat het niet meer lekker is... :rolleyes:

Ok, bedankt! Ik zal eens wat kijken en vergelijken op Zooplus dan. Nu zijn ze nog wel even zoet. :)

Dat valt ook te bekijken hoor groot hij of zij is,goed gewicht,wel of niet gecastreerd enzzzzzz.
Er zijn daar niet echt afgemeten hoeveelheden voor.

Ik heb onze britten dagelijks op 2à 3 blikjes natvoeding en dan staat er nog eens een 60 gram ong per brit minimaal aan korrels.
Mauzy en Rosie krijgen wel meer omdat Mauzy een open poes is en Rosie een kitten.

Bij de castraten let ik meer op de hoeveelheid vd brokken.

Misschien kun je hem eens wegen en dat wekelijks herhalen en eens zien hoe het evolueert? Als hij gestaag verzwaart/afvalt en dat is niet de bedoeling kun je dan misschien de hoeveelheid verminderen of juist opvoeren. Je kan ook eens op de verpakking kijken, maar op die tabellen staat meestal meer dan genoeg opgegeven. Wat ik eens las was dat je het ideale gewicht van de kat kan nemen op die tabellen i.p.v. het huidige gewicht als het katje wat te dik of te dun is. Als je gaat verminderen zou ik het zeker niet te snel doen. Bv. elke dag een paar gram minder geven of wekelijks vijf gram. Maar je moet vooral goed naar je kat kijken, is zij prima op gewicht en ze verdikt niet zit je gewoon goed.

Hier krijgen de volwassen katten 1x per dag natvoer, de kittens krijgen 3x per dag natvoer en 1 van de kleintjes eet gelukkig graag vers vlees dus die krijgt zijn natvoer gemengd met vers vlees.

Merken die ik voer zijn almo nature, royal canin zakjes en princess (70 gram blikjes qua kwaliteit gelijk aan almo nature).

Verder hebben ze gewoon de hele dag beschikking over hun brokken.

Thx iedereen voor de reacties. Ze was toen ze bij ons kwam zeer fel onder haar gewicht, namelijk 3,8kg voor een ragdoll van 1,5jaar (in januari). Op dit moment is ze 5,3kg. Ik heb eens opgezocht en als ze 2jaar zijn mogen ze wel tussen de 5 en 7kg wegen, dus dat begint wel in orde te komen. Ik zal het in ieder geval goed opvolgen.

Ik heb intussen al eens wat merken en soorten droogvoer vergeleken en het valt me op dat de meeste brokken rond die 1 % fosfor blijven hangen. Zelfs brokken speciaal voor gecastreerde en oudere katten. Wat ik ook een goed voer vind met nog redelijk hoog vleespercentage, maar niet graanvrij is Almo Nature Holistic, maar daar staat dan het fosforgehalte niet op vermeld. Ik zag dat Granatapet Garnaal wel een mooi laag fosforgehalte heeft van 0,6 %, maar ik zou toch wel willen mengen met iets anders, want ik ben bang dat dit wat eenzijdig is anders.

Wat het natvoer betreft beginnen ze eindelijk te beseffen dat ze nu 's morgens brokken krijgen en 's avonds tweemaal natvoer. Ze zijn er heel blij mee, maar ik merk wel dat Floempie's ontlasting wat dunner is dan normaal. Ik kijk het even aan en zal proberen te achterhalen van welke soort hij nu precies dunner gaat. Hopelijk komt dit ook goed.

De Animonda Grandis is ook heel goed,jammer dat ze die niet in kleinere zakken verkopen bij zooplus.
Ook groot genoeg dat ze er echt moeten op kauwen.

Bedankt voor de suggesties! Ik denk dat ik eerst eens Carnilove zal proberen, dat heeft een redelijk hoog vleesgehalte en het fosforgehalte is 0,8 %. Toch al beter dan de meeste graanvrije brokken. Maar er zijn ook veel brokken met granen en een laag vleesgehalte met toch nog een redelijk hoog fosforgehalte. Ook lees ik dan weer dat je vooral moet opletten dat het calciumgehalte hoger moet zijn dan het fosfor en dat je dan ook goed zit. Maar eerlijk gezegd zou ik geen Applaws durven geven, zelfs de senior variant heeft een fosforgehalte van 1,5 %. Van grote brokken zal ik een klein zakje Sanabelle Grande bestellen en als snoepje geven, komt goedkoper uit dan zo'n doosjes Dental snoepjes.

Wat het natvoer betreft ben ik toch weer teruggegaan naar 40 - 50 g per kat per dag. Ze werden wel heel kieskeurig als ze twee porties kregen. Had hier dagen dat de ene kat bijna alles opat en de andere dan enkel brokken at, wat ook niet de bedoeling is. Ik doe wel warm water bij het natvoer, zo krijgen ze toch ook weer wat extra vocht binnen.

Veel succes met de voeding.

Voor nog meer vocht kan je ook een x-tra drinkfontein aanschaffen heb ik ook
gedaan en het scheelt wel.

Tnx! Voorlopig zijn ze nog even zoet met de Orijen, maar ik hou je op de hoogte eens ik ze probeer over te zetten. Ze zijn met brokken gelukkig een stuk minder kieskeurig dan met natvoer.

Ik heb ooit de Cat Mate gekocht en hoewel ik die goed onderhield ging hij toch binnen een halfjaar stuk. Ik zou ooit eens voor een nieuwe kijken, maar ben bang dat die ook niet lang zal meegaan. Welke fontein gebruik jij? En ben er tevreden over?

Had hem ook gekocht omwille van de goede commentaren op andere fora en zooplus. Werd wekelijks met warm water gekuist, ook het pompje, maar dat werkte plots niet meer. Ik zal toch eens verder kijken voor een ander fonteintje.

Bij mij krijgt hij dagelijks een klein beetje natvoer. Ik werk bij een fabriek die kattenvoer produceert. Welk merk hij krijgt is afhankelijk van de productie die gedraaid wordt. Hij krijgt in ieder geval altijd natvoer vers van de pers. Wel kies ik de paté variant, de voorkeur van onze kat gaat uit naar een vissmaak. Maar hij lust alles!

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4