Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Brokken Maine Coon & Ragdoll

Nantastic Coontastic

Nantastic Coontastic

Ik hou van katten

Even een vraagje voor de kenners van de Ragdoll in combinatie met een andere kattenras.

Wij hebben natuurlijk maine coons en hebben een langere tijd gezocht naar de voor hun beste brokken. Ik had graag graanvrij willen voeren, maar daar waren mijn katten het niet zo mee eens (of de 1 at het niet, of de ander kreeg er diarree van of de vachten werden minder mooi) dus toen maar de Royal Canin Maine Coon brokken genomen en deze bevallen bij allemaal perfect. Nu heb ik er hier een paar die meteen minder goede ontlasting hebben als ze andere brokken erbij krijgen (ook als het van het merk Royal Canin is) we hebben wel eens andere soorten (Indoor Longhair, Fit32) erbij proberen te geven maar was toch niet zo een succes.

Nu verwachten we binnenkort natuurlijk een Ragdoll kitten en ik vraag me af of het een probleem is als die ook gewoon mee zou eten met de Maine Coon brokken? Ik kan me niet indenken dat het een probleem zou zijn omdat ze qua bouw toch wel gelijk zijn aan de maine coon (forse katten die lange tijd ontwikkelen) maar misschien hebben anderen toch een andere ervaring daarmee?

Uiteraard krijgen ze naast de brokken hier ook natvoer elke dag en als ze willen/lusten krijgen ze ook vers vlees.

Puk

Puk

Ik hou van katten

In het begin is beter nog om kitten voer te geven, maar daarna maakt in principe niet uit. Zoals je aangeeft hebben ze alle twee grote bouw.
Wij voeren Puk altijd nog met Royal Canin, wel geprobeerd naar andere merken. Maar dit blijft toch het beste merk voor Puk.

MayaBlue

MayaBlue

Kompleet gek van katten

Ik denk niet dat het kwaad kan voor je Ragdoll maar je moet hem wel langzaam overschakelen want anders kan het kitten problemen hebben met de spijsvertering. Normaal meng je eerst 50/50 en dan verminder je langzaam aan de brok die je niet wilt blijven geven.

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Hier eten de verschillende rassen allemaal sanabelle en rc pers of rc langhaar. Mijn pers kan alleen rc van pers eten en iedereen eet vaak mee. Geeft geen probleem.
Kittenvoer ben je niet verplicht te geven ken catterys die direkt volwassen voer geven, je kan het ook mengen.
Als er hier een kitten bij kwam mengde ik kitten en volwassen voer altijd zo was er voor iedereen wat wils.

Nantastic Coontastic

Nantastic Coontastic

Ik hou van katten

Van het mengen ben ik me van bewust, maar dat is al erg lastig omdat we hier natuurlijk overal brokken hebben staan en om nu alles te mengen met een ander voer is vragen om problemen bij de andere katten ;) Dus dat moet ik nog even bekijken... Als we op knuffelbezoek gaan vraag ik meteen ook even wat voor merk ze voert, als ze royal canin zou voeren zou dat super zijn, mijn ervaring is namelijk dat van de ene naar de andere royal canin niet vaak problemen geeft. Nu ben ik sowieso wel van plan om hem carnibest te gaan voeren meerdere keren per dag maar is nog even de vraag of hij dat ook wil eten natuurlijk ;)

Bij al mijn katten heb ik kittenvoer geprobeerd maar geen 1 heeft het gegeten en at meteen met de grote brokken mee die hier staan voor de andere katten haha, dus ze zijn opgegroeid met de volwassen brokken, op zich kan dat geen kwaad volgens mij, en als kitten probeer ik sowieso altijd dat ze de hoofdvoeding hebben van vers vlees, al zijn niet alle katten het daar mee eens dus sommige groeide op met de betere merk natvoer en dan de brokken.

Wat ik wel kan doen is Ragdoll Royal Canin brokken eens bestellen en dit door mijn maine coon brokken mengen en kijken hoe mijn andere katten het er op doen,maar vind het altijd beetje lastig want heb er 2 die erg slecht tegen verandering van voer kunnen en ben eigenlijk blij dat het bij allemaal nu zo goed gaat, dus daar moet ik nog eens even mijn gedachten over laten gaan haha!

MayaBlue

MayaBlue

Kompleet gek van katten

MC brokken kunnen voor Ragdolls helemaal geen kwaad hoor, ik ken Ragdoll fokkers die het aan hun katten geven omdat de katten op die manier meer moeten bijten op de brokjes en dus zo ook hun tandjes proper houden ;)

Nantastic Coontastic

Nantastic Coontastic

Ik hou van katten

Ook dat is inderdaad een groot voordeel vind ik, de kittens die hier kwamen aten ze ook meteen zonder problemen en denk dat een Ragdoll kitten dat ook wel lukt en uiteraard ook het liefste vers vlees maar dat is nog even afwachten of hij dat ik wil ;) en in het kitten pakket zitten ook brokken die hij gewend is dus mocht hij de onze niet willen of kunnen (te groot) eten hebben we zijn eigen brokken ook in huis. Voordeel is dat zowel maine coon en ragdoll grote katten zijn met een langere vacht dus wat qua brok voor de maine coon goed is zou voor de ragdoll ook goed moeten zijn zou je zeggen.

Bovenaan Onderaan