Phlooph plast in huis!

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Ellen Majeur

Ik hou van katten
Mijn Phlooph is nu 3,5 jaar oud en plast al zijn hele leven met regelmaat in huis.
In de hondenmand, op dekentjes die op de bank liggen, stoelkussens die op de grond vallen.
Er zijn 2 katten en 1 hondje.. Er zijn 3 kattenbakken waarvan er elke dag 1 totaal verschoond wordt.
Als het maar even kan, komt Phlooph buiten aan een lijn, hetgeen hij heerlijk vindt.
Beide katers zijn gecastreerd en de hond ook.
Soms plast hij 1,2 of 3 weken weken niet in huis en dan begint hij weer. Hij begint met spelen met de deken of het kussen, graaft erin, en vervolgens gaat hij er gewoon zijn hele blaas op legen.
Ik verbied het hem als ik hem betrap, maar straf hem niet, omdat ik heb gelezen dat dit zinloos is.
Ik begin er langzaamaan genoeg van te krijgen. Heeft iemand suggesties?

Hallo Ellen,
Ik heb me zojuist aangemeld op deze site juist omdat ik met precies hetzelfde probleem zit met mijn 5-jarige poes Snoez.
Ik heb jouw verhaal gelezen over Phlooph en het is alsof ik mijn eigen verhaal lees.
Snoez was 8 weken toen ik haar samen met haar zusje Fee kreeg en de poesjes waren volkomen zindelijk.
Toen ze 2 jaar waren kreeg ik de 2 (gesteriliseerde katers) van mijn zoon te logeren. De meisjes wilden er niets van weten en hielden zich voornamelijk schuil op andere etages. Toen de katers na ‘n paar weken weg gingen begon de ellende.
Snoez plaste iedere dag in de gang bij de voordeur....en heel regelmatig poepte ze daar ook. Ik heb ieder advies dat ik kreeg en las op internet opgevolgd. Allerlei sprays en kruid geprobeerd, aluminium folie op de grond, peper gestrooid, plantenspuit op haar....alles hielp....zeer tijdelijk. Na een paar dagen ging ze weer vrolijk verder. Eerst deed ze het steeds op de deurmat...die wij steeds vervingen, toen op de vloerbedekking en dat werd een houten vloer maar ook daar trekt de pies natuurlijk in.
Toen hebben we de toegang tot de hal gebaricadeerd ( een ophaalbrug is er niets bij ) maar geleidelijk aan werd het probleem juist veel groter....ze plast ( en heel soms poept) nu het hele huis door. Alles wat ze op de grond vindt moet er aan geloven.
Badmat, handdoek, sokken, tassen maar nu ook zelfs op de bank.
Gisteren heb ik een mooie stoel weggegooid omdat die doordrenkt was van de pies.
Snoez is ontzettend lief en aanhankelijk dus ik dacht dat ze het vooral deed als ik niet thuis ben maar zelfs als ik de hele dag bij ben ( en dan is ze echt mijn schaduw:cat-heart-eyes-emoji:) ziet ze nog kans om ongemerkt even te plassen.
Ik hou zielsveel van mijn poesjes en wil Snoez zeker niet kwijt maar ik ben ten einde raad...
Wie kan mij helpen?
Is bij jou het probleem inmiddels opgelost Ellen?
Liefs,
Neely

Ga naar de dierenarts met dit probleem en vraag achter Clomicalm. Dit wordt ook aan katten gegeven die wil plassen. Dit komt voor uit stress, en nu ze het zo lang doet waarschijnlijk uit gewoonte.
Zorg voor open bakken groot genoeg, en paar op verschillende plaatsen... zet eventueel verschillend grind erin zodat ze kan kiezen;
Is ze gesteriliseerd, want dat is ook belangrijk dat dit gedaan is.
Wil je geen pillen geven dan raad ik je aan de felisept halsband te proberen, het zijn toch als ik goed begrijp binnen katten.. die kan je bestellen bij zooplus online. Die halsband heeft sterke geur op basis van planten en dat helpt goed om het in haar hoofd kalm te krijgen. Niet loom of zo, als je dit nog niet hebt geprobeerd zeker doen. En anders naar de dierenarts en naar clomicalm vragen.
Is er mogelijkheid dat ze buiten kan gaan in een tuin of afgezet balkon?
Kan je de tuin katveilig maken zodat ze er niet uit weg kan, dit zou ook al voor groot deel probleem kunnen oplossen.
Laat je iets weten?

Ga naar de dierenarts met dit probleem en vraag achter Clomicalm. Dit wordt ook aan katten gegeven die wil plassen. Dit komt voor uit stress, en nu ze het zo lang doet waarschijnlijk uit gewoonte.
Zorg voor open bakken groot genoeg, en paar op verschillende plaatsen... zet eventueel verschillend grind erin zodat ze kan kiezen;
Is ze gesteriliseerd, want dat is ook belangrijk dat dit gedaan is.
Wil je geen pillen geven dan raad ik je aan de felisept halsband te proberen, het zijn toch als ik goed begrijp binnen katten.. die kan je bestellen bij zooplus online. Die halsband heeft sterke geur op basis van planten en dat helpt goed om het in haar hoofd kalm te krijgen. Niet loom of zo, als je dit nog niet hebt geprobeerd zeker doen. En anders naar de dierenarts en naar clomicalm vragen.
Is er mogelijkheid dat ze buiten kan gaan in een tuin of afgezet balkon?
Kan je de tuin katveilig maken zodat ze er niet uit weg kan, dit zou ook al voor groot deel probleem kunnen oplossen.
Laat je iets weten?
Dank je wel voor je reactie. Snoez heeft een afgezet buitenverblijf en heeft geen medische problemen. Ze is met 6 maanden al gesteriliseerd. Ze heeft door het hele huis 4 kattenbakken 2 open en 2 gesloten. Ik ga de halsband nu meteen bestellen. Ik kijk dan even wat dat doet en daarna zal ik ook om Clomicalm vragen aan mijn DA.

Dank je wel voor je reactie. Snoez heeft een afgezet buitenverblijf en heeft geen medische problemen. Ze is met 6 maanden al gesteriliseerd. Ze heeft door het hele huis 4 kattenbakken 2 open en 2 gesloten. Ik ga de halsband nu meteen bestellen. Ik kijk dan even wat dat doet en daarna zal ik ook om Clomicalm vragen aan mijn DA.
Helaas hebben ze die halsbanden niet meer bij Zooplus

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3