Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Edwin

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Heeft je kat nierproblemen?

Er is de laatste tijd iets vreemds met je kat aan de hand. Haar vacht is dof, ze heeft weinig eetlust en ze drinkt en plast veel meer dan normaal. Meestal denkt men dat het om "evenwichtstoornissen" gaat, "aanstellerij", "eenzaamheid" want de kat gaat 's nachts b.v. heel erg huilen op verschillende tonen. Eigenlijk moet je al doorhebben dat ze tegen je zegt: "help me, ik ben aan het doodgaan..."

De dierenarts heeft je kat uitgebreid onderzocht en vastgesteld dat haar nieren slecht functioneren...

Acuut nierfalen (acute nierinsufficiëntie)
Bij acuut nierfalen neemt de nierfunctie plotseling af, dit kan komen doordat er te weinig bloed naar de nieren gaat, of doordat de urine de blaas niet kan verlaten, door bijvoorbeeld gruis in de urineafvoerbuis. Ook vergiftiging kan tot acuut nierfalen leiden, bijvoorbeeld door het kauwen op een giftige plant. Bij acuut nierfalen is de kans dat de nieren zich herstellen het grootst.

Chronisch nierfalen (chronische nierinsufficiëntie)
Bij chronisch nierfalen neemt de nierfunctie langzaam af. Aangezien de nieren een grote overcapaciteit hebben, wordt het nierfalen meestal pas opgemerkt wanneer meer dan 70% van de nierfunctie is uitgevallen. De kat is dan meestal lusteloos, vermagerd, drinkt en plast veel, krijgt een slechte vacht enz. In de meeste gevallen is het dan al te laat. Toch zijn er verhalen bekend van katten die nog enkele jaren leefden met redelijk hoge nierwaarden, dus er is geen reden om de moed gelijk op te geven.

Leven met nierinsufficiëntie.
Veel katten hebben last van een verminderde nierfunctie. Chronische nierinsufficiëntie is zelfs de tweede meest voorkomende aandoening bij de kat. Gelukkig kan je kat bij tijdige diagnose en met de juiste behandeling toch een prettig leven leiden. Het is daarom belangrijk dat je kat regelmatig door een dierenarts wordt onderzocht.

De werking en functie van de nieren.
Nieren zijn van levensbelang. Ze zorgen onder meer voor het reguleren van de vochthuishouding, het filtreren van het bloed en het in evenwicht houden van de chemische samenstelling van het bloed. De duizenden nefronen (delen van de nieren, die diverse ongewenste stoffen uit het bloed verwijderen) waaruit de nieren bestaan, voeren tezamen deze filtrerende taken uit. Als nefronen uitvallen, nemen andere nefronen in eerste instantie hun functie over. Hierdoor merken we niet meteen dat er een verminderd nierfunctioneren is.

Wat is nierinsufficiëntie?
Naarmate je kat ouder wordt, neemt het aantal werkende nefronen af. Hierdoor hebben bijna alle oudere katten last van een verminderde nierfunctie. Deze vorm van chronische nierinsufficiëntie wordt ook wel chronische interstitiële nefritis genoemd. Ook andere factoren zoals verwondingen, infecties, tumoren en aangeboren afwijkingen kunnen de werking van de nieren verstoren. Chronische insufficiëntie komt veel voor bij oudere katten (ouder dan zeven jaar), waar het zelfs de belangrijkste doodsoorzaak is. Katten met een nierfalen vertonen echter pas symptomen wanneer meer dan 70% van de nefronen is aangetast! Het is daarom verstandig om je kat regelmatig te laten onderzoeken door de dierenarts. Op die manier kan nierinsufficiëntie tijdig worden vastgesteld.

Wat zijn de symptomen van nierinsufficiëntie?
De volgende symptomen kunnen wijzen op nierinsufficiëntie:
•overmatig plassen
•overmatig drinken
•weinig eetlust
•doffe vacht
•slechte conditie
•gewichtsverlies
•braken
•slechte adem
•zweertjes in de bek
•diarree
•lusteloosheid
•anemie (bloedarmoede)
Het eerste symptoom dat vaak als gevolg van nierinsufficiëntie optreedt, is veel plassen. Dit komt doordat de nieren het vocht niet meer goed kunnen vasthouden. Het vele plassen compenseert je kat door veel te drinken. Je kat zal overal gaan drinken, soms ook uit het toilet. Als je kat om een of andere reden te weinig vocht inneemt, verergeren de symptomen. Het ureumgehalte in het bloed stijgt (niervergiftiging) en je kat wordt hierdoor sloom en misselijk. Het gevolg is braken, waardoor je kat nog meer uitdroogt. Wanneer geen actie wordt ondernomen, is de kans groot dat je kat op korte termijn zal sterven. Anemie wordt veroorzaakt door een tekort aan een hormoon dat in de nieren wordt aangemaakt. Het hormoon zet het beenmerg aan tot de productie van rode bloedcellen. Een tekort aan dit hormoon als gevolg van falende nieren resulteert in een tekort aan rode bloedcellen en dus in anemie. Je kat verzwakt hierdoor en heeft minder uithoudingsvermogen.

Is chronische nierinsufficiëntie te behandelen?
Je kat is voor de rest van haar leven nierpatiënt. Chronische nierinsufficiëntie is namelijk niet te genezen. Het is echter wel goed te behandelen! Met de juiste medicijnen en een aangepast dieet kan je kat een normaal leven leiden.

Wat doet de behandeling voor mijn kat?
De behandeling vertraagt de ontwikkeling van chronische nierinsufficiëntie en verlicht de symptomen die als gevolg van deze ziekte optreden. Hierdoor verbeteren de levensverwachting én de levenskwaliteit van je kat. Je merkt snel veranderingen:
•meer eetlust
•gewichtstoename
•glanzende vacht
•minder plassen
•minder dorst
•betere conditie (actiever)
 
Laatst bewerkt:
Onze Maya, 14jaar oud, werd eind vorig jaar chronisch nierfalen vastgesteld! We waren met haar naar de DA gegaan omdat ze overdreven veel drinkt, enorme plasjes maakt, weinig honger heeft. Genezen kan ze niet meer, we kunnen enkel proberen om haar nieren wat sterker te maken. Daar moet ze 1 pilletje nemen per dag, en mag ze enkel nog de speciale voeding voor katjes met nierproblemen krijgen: De K/D van Royal Canin .
Hopelijk mag ze nog heel lang bij ons blijven, want dat is de liefste kat van heel de wereld. Ze heeft ons ook beter het plotse overlijden van onze vorige (eerste) kat Sydney te verwerken!http://petoftheday.com/talk/attachment.php?attachmentid=60042&d=1447869683
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij hadden 1 kat die vrij buiten de tuin ging was ooit straat kitten en was geen houden aan al was het tegen onze wil dat hij buiten rond liep.
Op een dag at hij slecht dacht eerst aan griepje, maar was niks voor hem hij was nooit ziek. Dag erna zie ik dat zijn mond en tong vol blaren en zweren stonden tot op bloot vlees bloedens toe. Dit was niet normaal naar de dierenarts ermee, zeiden één of andere aandoening weet de naam niet meer ze hebben me zo 3 weken aan lijntje gehouden tot ik zei genoeg ik ga naar de kliniek ermee.
Daar hebben ze aan infuus gelegd, tanden nog getrokken (wat ook weer overbodig was) en na hoop testen was het chronisch nierfalen. Maar in vergevorderd stadium. 4 dagen is hij in de kliniek gebleven, volgens hen at hij weer normaal wat ik ook niet geloof want hier heeft hij niks meer willen eten ging direkt bergafwaarts en die dag is hij ook gestorven. Je ziet het niet altijd dat ze meer drinken of lusteloos zijn niks van dit alles had Tigri.
Maar eens we het wisten was het voor hem te laat.
 
1 mei ben ik met Dopey naar de dierenarts geweest, en na onderzoek bleek dat zijn nieren niet goed meer werken. Ik heb op dat moment op advies van de da gekozen voor Semintra 100 ml en dieetvoer (droog en nat).

Aangezien Semintra behoorlijk prijzig is en ik dit niet kan blijven geven (ik heb een uitkering) ben ik op zoek gegaan naar andere medicatie en informatie. Vanmorgen heb ik een telefonisch gesprek gehad met de da en de situatie uitgelegd. Er was niet echt communicatie mogelijk om tot een oplossing te komen. Hij was van mening dat Semintra de enige juiste optie is, desgewenst kan ik het nierdieet achterwege laten om kosten te verminderen.

Ik was niet tevreden met dit gesprek, heb het zo gelaten omdat ik dit met hem niet verder aanga. Nu lijkt me een second opinion een mogelijkheid om tot een juist haalbaar besluit te komen voor Dopey. Alles is levensrekkend, dat is een feit.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, medicatie en anders. Dopey is een ex-kater die ik in 2004 bijna dood langs de kant van de weg heb gevonden. Groetjes Eline.
 
Ik heb een jaar geleden een kater verloren aan nierfalen die moest ook semintra nemen maar eigenlijk was het toen al te laat.
Het poesje dat nierpatient is nu, neemt chinese kruiden geen nierdieet en geen dierenarts medicatie.
Waarom geen dieet ten eerste is dat onmogelijk hier met de grote groep katten en ze wil niet apart eten dus eet ze liever gewoon mee met de rest.
Ik geef vaak als het kan alternatieve medicatie dan chemisch spul. Mira heeft CINN aandoening dit is schrompelnier. Dus haar nier verschrompeld, 1 nier is helemaal weg ze leeft dus op 1 nier waar ook al een paarse schijn op te zien was op de echo. Maar met de medicatie dus de chinese kruiden doet ze het goed, ze had diarree, overgeven vieze vacht... en allemaal door de nieren. Ze word 7j in de zomer.
Nu geeft ze niet meer over ze heeft geen diarree meer en doet het goed. Ik geef 1 pil vergruisd in melk dat ik met spuitje geef in haar bekje, dit omdat ze moeilijke is om medicatie te nemen.
In maart is ze op controle geweest en is stabiel ze doet het goed zelf mijn DA zei geef die chinese kruiden maar verder.
Ik ben van principe dat ik ze nog zo lang als mogelijk is gelukkig leven wil geven en is dit korter mss omdat ze geen dieet volgt dan is dat zo maar beter korter gelukkiger leven dan een leven met eten dat ze niet lust en ongelukkig van word.
Ik heb al meer ervaring met de kruiden voor andere aandoeningen en altijd content van geweest.
Voor de nieren geef ik rehmannia 1 per dag je mag ook meer geven afhankelijk hoe ze het doet. Er zijn geen nare bijwerkingen van de medicatie. In heel begin gaf ik er ook twee en nu 1 per dag. Hopelijk kan deze medicatie je mss ook helpen zijn leven beter te maken. Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen, begrijp dat het ergens toch angst aanjagend is en je je schatje nog lang bij je wil houden.
Hier de link naar de kruiden. In de zijbalk kan je vinden voor welke aandoening.
Allergie effectief behandelen bij hond, kat en cavia.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks Catherine voor je uitgebreide duidelijke antwoord en de link. Ik ga kijken. Mocht ik er niet uitkomen of andere vragen heb kom ik terug. Nogmaals bedankt :}
 
Dopey weegt 6 kg. Dan heb ik de tabletten nodig van 1200 mg als ik goed heb gekeken Catherine? En dan volgens het schema 2 x daags 0,5 tablet.
 
Ik zou om te beginnen 2x per dag de 300 gr geven als ik u was en zien hoe hij daar op reageert.
Laat dan na paar maanden nog eens bloed trekken en zien of er verandering is, genezen doen ze niet meer maar als je op tijd erbij bent kan het wel stabiliseren of stop gezet worden dan nemen de goede nierblaasjes het over en worden die ook groter om beter te filteren. Ik vergruis de pillen in pillenvergruizer in begin deed ik ze in stukjes in snoep en dat ging goed maar na tijd had ze me door dus nu onder dwang in melk in bekje.
Hoe oud is Dopey...

Je kan de dosis altijd verhogen... je kan er geen kwaad mee doen ook geen overdosis wees gerust.
Mss best ook een andere dierenarts zoeken als ge u niet goed voelt bij de uwe... veel staan niet open voor kruiden dit omdat ze er zelf niks aan verdienen
 
Dopey heb ik gevonden in 2004. Ik denk dat hij toen minimaal 1 jaar was, dus nu 13 of 14 jaar. Ik heb de 1200 besteld, die kan ik verdelen in 300 gr. Er staan streepjes op zag ik. Dan start ik met 2 x 300 gr. per dag. Wat betreft de Semintra, stoppen of doorgaan tot ik de tabletten binnen heb? Dopey weegt 6 kg, volgens het schema de 1200.
 
Geef de semintra maar gewoon verder je hebt het flesje nu toch betaald, en geef het maar uit zelf al heb je de kruiden in huis kan samen gegeven worden zonder problemen... Je kan als je nog over hebt bv ook om de andere dag semintra geven tot het leeg is...
 
Top........super bedankt Catherine, ook namens Dopey (niet mijn profielfoto). Dat is Hummer (vorig jaar overleden). Was met 5 weken op straat gevonden in 2005, en heeft hier een leven gehad als een prins.

Wordt vervolgd :}
 
Ik heb ook Immunity Complex besteld voor Dopy. Zijn weerstand opkrikken is geen overbodige luxe. En het kan samen gegeven worden.
 
Afgelopen vrijdag gestart met de Rehmannia en Immunity Complex. Ik hou een schriftje bij en het boekje dat bij de bestelling zat is zeer interessant. Ik ben zo blij dat ik dit forum heb gevonden en dat jij me hebt verwezen Catherine. Ik heb de da ingelicht over mijn keuze. En ik overweeg om terug te gaan naar mijn vogelarts (ook dierenarts) de volgende keer.
 
Fijn te horen, het is niet simpel als ze ziek zijn of aandoening hebben, en als we kunnen helpen met luisterend oor of raad dat doen we dit met plezier
 
Het gaat goed met Dopey en de Rehmannia. Hij is levendiger, fitter en alerter. Over enkele maanden laat ik weer een bloedonderzoek doen. Ben heel benieuwd. De Semintra bouw ik af, die is bijna op. Wordt vervolgd.
 
Het gaat goed met Dopey en de Rehmannia. Hij is levendiger, fitter en alerter. Over enkele maanden laat ik weer een bloedonderzoek doen. Ben heel benieuwd. De Semintra bouw ik af, die is bijna op. Wordt vervolgd.
Fijn om te lezen dat het goed gaat :BC18
 
Het bloedonderzoek van Dopey op 28-11-2017 was goed gezien zijn situatie. De Rehmannia heeft voor verbetering gezorgd. Vanaf eind november overgegaan op gewoon voer. Wel werd er een tandvleesontsteking waargenomen waarvoor ik Metacam kreeg. Via de huisdierendokter (alternatieve diergeneeskunde) heb ik Gingivit besteld (en de Metacam afgebouwd in overleg). Beide Chinese kruidenformules werken goed. Voor Dopey heel fijn: geen extra belasting voor zijn lichaam, wel de juiste natuurlijke ondersteuning.

Hij is opgeknapt, speelt meer, zijn vacht is beter geworden en hij is rustiger.
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan