Wat is er Nieuw?

ervaringen met fip katten die na de diagnose zijn blijven leven

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Subo

Kitten
Ervaringen gezocht van mensen die een fip-kat na de eerste flare up nog thuis hebben gehad.

Mijn 2 jarige Birmaantje heeft 3 dgn op de kliniek op de spoedopname gelegen. :tear-from-one-eye-cat-emoji: Hij heeft in ieder geval galblaas- en galwegontsteking, mogelijk door fip.
Hij is in de kliniek genoeg opgeknapt en hij is dus nu thuis. De boodschap is nu: als hij verder opknapt was het ws geen fip en anders takelt hij af en laat ik hem inslapen.
Los van het feit dat ik het doodeng vind om hem weer thuis te hebben, en ik erg nerveus wordt van alles wat ik zie of juist niet zie:omg-cat-emoji: ben ik wel benieuwd naar ervaringen van mensen bij wie de kat nog geleefd heeft na de eerste flare up.
Bleef de kat van ook echt gezond die tijd of was het toch meer een soort van pappen en nathouden?
Als mijn kat fip heeft is het droge fip.
Er is een fip-titer aangevraagd for what it’s Worth. En er staan nog kweken op het lab van gal en galblaaswandbiopt. Daar krijg ik morgen hopelijk uitslag van.
Volgens mijn arts zou de titer een indicatie geven in hoeveel mate hij positief test op Corona en dus helpen bij iets meer bevestigen van het vermoeden. En verder moet hij het dus nu gewoon gaan laten zien.
 
Ik heb een fip katje gehad, bij mijn ragdoll was het natte fip.. Ze hebben het bij haar gemerkt toen ze gesteriliseerd moest worden. Ze was toen al tijdje niet goed in haar vel en dierenarts dacht eerder dat het door stil krols was. Dus terug toe genaaid en geen sterilisatie gedaan heeft toen gele vocht uit de buik gekuist en gespoeld. Heb haar met dwangvoeren nog een weekje bij me gehad en op 2 januari was het genoeg mond stond vol blaren en heb ik haar laten inslapen ze was amper 8 maanden oud. Bij droge fip geen ervaring, weet alleen dat het langer duurt en op termijn de organen uitvallen. Vaak geven ze cortisonen om het te onderdrukken maar genezen tot nu toe niet. Eerst best de labo uitslag afwachten, want ik heb ook geleerd dat het niet altijd fip is. Dierenartsen zeggen dat maar al te rap. Heb andere kat die doodziek was, had ik geluisterd 7j geleden waS zino er nu niet meer. Volgens DA 1 had hij fip en ik zei nee dat is het niet... 3 jaar gesukkeld met 3 dierenartsen en dan in de kliniek hebben ze gevonden dat het auto immuunziekte was. Dus cortisonen levenslang... Maar tot nu toe is hij er nog. Ga zelf voor 2de opinie als je niet zeker bent want op fip kunnen ze niet testen. Als er ontsteking in lichaam zit zijn titterwaardes ook hoog... dus zegt niks over fip
 
Ik heb een fip katje gehad, bij mijn ragdoll was het natte fip.. Ze hebben het bij haar gemerkt toen ze gesteriliseerd moest worden. Ze was toen al tijdje niet goed in haar vel en dierenarts dacht eerder dat het door stil krols was. Dus terug toe genaaid en geen sterilisatie gedaan heeft toen gele vocht uit de buik gekuist en gespoeld. Heb haar met dwangvoeren nog een weekje bij me gehad en op 2 januari was het genoeg mond stond vol blaren en heb ik haar laten inslapen ze was amper 8 maanden oud. Bij droge fip geen ervaring, weet alleen dat het langer duurt en op termijn de organen uitvallen. Vaak geven ze cortisonen om het te onderdrukken maar genezen tot nu toe niet. Eerst best de labo uitslag afwachten, want ik heb ook geleerd dat het niet altijd fip is. Dierenartsen zeggen dat maar al te rap. Heb andere kat die doodziek was, had ik geluisterd 7j geleden waS zino er nu niet meer. Volgens DA 1 had hij fip en ik zei nee dat is het niet... 3 jaar gesukkeld met 3 dierenartsen en dan in de kliniek hebben ze gevonden dat het auto immuunziekte was. Dus cortisonen levenslang... Maar tot nu toe is hij er nog. Ga zelf voor 2de opinie als je niet zeker bent want op fip kunnen ze niet testen. Als er ontsteking in lichaam zit zijn titterwaardes ook hoog... dus zegt niks over fip

Bij Mokka toonden meerdere tests helaas duidelijk fip aan en was de eerdere hypothese van cholangitis en cholangeahepatitis ( galblaas) duidelijk ontkracht.
Hij takelde vandaag zonder infuus etc ook echt af. Ik heb hem vanmiddag lekker op mijn schoot in laten slapen.
 
Heel veel sterkte.
kaart afscheid 2.png
 
Ik heb vrijdag de diagnose gekregen van mijn 4 jarige Britse Langhaar....Fip...
Verschrikkelijk, de dierenarts start nu behandeling met cortisone om hem zo lang mogelijk comfortabel te houden. Er is zo weinig over geweten en ik zit nog met zoveel vragen... Het ergste vind ik de machteloosheid, het niet kunnen helpen... Ik wil sowieso een tweede opinie...
Veel sterkte met Subo
 
Ik heb vrijdag de diagnose gekregen van mijn 4 jarige Britse Langhaar....Fip...
Verschrikkelijk, de dierenarts start nu behandeling met cortisone om hem zo lang mogelijk comfortabel te houden. Er is zo weinig over geweten en ik zit nog met zoveel vragen... Het ergste vind ik de machteloosheid, het niet kunnen helpen... Ik wil sowieso een tweede opinie...
Veel sterkte met Subo

Fip is vreselijk en dodelijk.
Heb zoals je hoger kan lezen ook eentje aan afgegeven.
Er bestaat een test medicijn in china, illegaal hier in nederland of belgie. Het wordt wel besteld en verkocht hier maar kost pokke duur. Start fase is over de 500€ al. En de helft slaagt niet eens aan. Er is een fb groep waar je meer info kan vinden erover.

Als er met dat medicijn wil gestart worden moet je zo vroeg mogelijk starten ermee, en u dierenarts zal er mss niet voor open staan.
En pas ook op met sommige personen die het aankopen en voort verkopen voor meer geld.

Laat zeker tweede opinie doen want dierenartsen zwaaien al rap met fip. Hier ook 2de kat met mogelijk fip en drie jaar later na hard en lang vechten was het auto immuunziekte. Blij dat ik toen gevochten heb en mijn buikgevoel heb gevolgd. Als je vragen hebt mag je me altijd roepen. Veel sterkte
 
Hallo
Wij hebben gisteren onze 8 maanden oude bengaal moeten laten inslapen. We hadden al langer de indruk dat ze niet goed at en niet meer speelde met haar broertje. Naar de dierenarts geweest en ons verzekerd dat er niets aan de hand was. Ze was gewoon een klein katje volgens de dierenarts en haar eerste krolsheid zou haar gedrag verklaren. Wij blij en opgelucht natuurlijk. Nog geen 2 weken later gaat ze opeens heel fel achteruit. Ze eet bijna niets meer en ligt in de zetel gewoon voor zich uit te staren. Terug naar dierenarts. Diagnose: natte FIP. Vocht op haar buikvlies en nieren en rodebloedcel waarde van amper 10%. Ze was helemaal op. We hebben haar nog een dagje mee naar huis genomen om afscheid te nemen van haar broertje en van elkaar. Dag nadien laten inslapen, want het lieve katje kon niets meer en het was hartverscheurend om ze zo te zien. ze was amper 8 maanden oud, het kwam allemaal zo onverwacht.
ik ben enigszins ‘blij’ om gelijkaardige verhalen te lezen. Je staat zo machteloos...
Ons lieve katje was altijd al een moeilijke eter en bleef wat kleiner dan haar broertje. Volgens de dierenarts volstrekt normaal, maar nu weten we tenminste de oorzaak hiervan.

Aangezien de dierenarts niet meteen met de diagnose kwam of verdere onderzoeken liet uitvoeren is er wel vertrouwen, maar het knaagt toch ergens. Na de dood van ons liefste meisje zei de dierenarts dat we haar broertje niet moeten laten testen op FIP en
Hij het hoogstwaarschijnlijk al gehad heeft, maar gewoon van is genezen. Ik wil echter wel 100% zeker zijn. Ik zou hem ook niet willen verliezen...
Nog een extra vraag: hebben jullie ervaring met een nieuw katje te nemen? Het achtergebleven broertje mist duidelijk zijn speelkameraadje en ziet er echt van af. Ook hartverscheurend om te zien. We willen zijn zusje zeker niet vervangen, maar denken wel dat het beter is om iemand nieuw in huis te halen. Hoelang wachten we hier best mee? En wat met FIP? Hangt het hier in huis?
Alvast dank voor jullie meningen.
 
Wens je heel veel sterkte met je veries.
Ik zelf heb kat verloren aan 8 maanden aan natte fip. Mila was rustig katje hele dag bij me ging niet spelen met de andere in de groep. Dan at ze minder en minder en dachten we ze is stil krols we laten haar steriliseren. Dan zal het mss beteren. niks was minder waar bij openmaken voor sterilisatie zat ze vol geel draad trekkend vocht dus heeft dierenarts haar gespoeld en weer toe gemaakt en ons verwittigd. Ze zou niet lang meer leven. We hebben haar zo goed als kon gedwangvoerd en pijnstiller gegeven en vooral veel geknuffeld. Op 2 januari was het genoeg mond vol zweren en hebben we ze laten inslapen.
Natte of droge fip is dodelijk.

Er bestaat wel een chinees medicijn die goede vooruitzichten heeft en dat meerdere katten al genezen heeft maar prijskaarte van zo bijna 4000 euro is duur. En dan is het nog niet eens wettelijk in europa.
Er is groep van op facebook.
 
FIP is niet besmettelijk , FIP wordt veroorzaakt door het FCOV, het FCOV is wel besmettelijk, en FCOV wordt in het lichaam van de kat/kitten omgezet in FIP, niet bij elke kat/kitten, zie meer info FIP


En als je een andere kitten bij de achter gebleven kitten plaats, is zeker geen vervanging van diegene die overleden is.
Maar het kan zeker helpen om de achtergeblven kat/kitten helpen met het verlies. Je moet dan wel goed letten op het karakter van kat/kitten die je erbij plaats dat deze past bij die je al hebt.

Ik wens je heel veel sterkte met het verlies je bengaal kitten.
 
Er is wel een experimentele behandeling van FIP (nat of droog maakt niet uit, het werkt op beide vormen), dit medicijn is nog niet goedgekeurd in Europa, maar er lopen wel onderzoeken in Amerika.

Het medicijn heet Mutian , ook wel GS 441524 genoemd. Het zijn injectis die je 84 dagen moet geven , dan 84 dagen observatie of er geen terug val is. De kosten zijn prijzig, namelijk 16 dollar per kilogram lichaamsgewicht per dag.
Genezingskans ligt op zo'n 80 tot 90 procent.

Dus je moet het zelf betalen, want het wordt niet vergoed.
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan