Rauw vlees De heren gaan weer smullen en kluiven

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
Wat ik mij hierbij af vraag is het volgende: vlees dat wij kopen zit vol met antibiotica. Wij moeten vlees bakken om zo de bacteriën(vooral bij kip) dood te krijgen. Dan vraag ik mij af: waarom is dit wel goed voor de kat?
Tenzij ik natuurlijk bij een biologische slager vlees haal(minder ab lijkt mij), lijkt mij dat daar minder troep in zit.. Maar hoe realistisch is het om een kat biologisch vlees te gaan geven?
Persoonlijk als student vind ik het niet realistisch om een kostenpost van zeg maar 40 euro per maand er bij op te nemen voor alleen rauw vlees.. Want Barf, daar zit van alles doorheen. O.a. botten. Dat lijkt mij nergens goed voor, dat eet ik zelf ook niet.
Hoe denken jullie hier over?

Nu ga je de kat vergelijken met een mens, je weet dat een kat anders in elkaar zit??
Het maagzuur bij een kat is door het eten van rauw vlees aanzienlijk zuurder dan van een mens, en het eten blijft korter zitten bij een kat als je dat vergelijkt met een mens. Daardoor heeft de mens meer kans op infecties/salmonella etc. dan een kat.
Overigens krijg jij ook botten/calcium binnen hoor door middel van zuivelproducten.
Een wilde kat in de natuur die net een vogeltje heb gevangen heb ik nog nooit eerst die vogel zien fileren en dan zien grillen hoor?
Wat slecht is voor een mens is niet noodzakelijk slecht voor een compleet ander ras.
Hier wat goede info: Waarom vers vlees voor hond en kat? | voerwijzer.com

Nu ga je de kat vergelijken met een mens, je weet dat een kat anders in elkaar zit??
Het maagzuur bij een kat is door het eten van rauw vlees aanzienlijk zuurder dan van een mens, en het eten blijft korter zitten bij een kat als je dat vergelijkt met een mens. Daardoor heeft de mens meer kans op infecties/salmonella etc. dan een kat.
Overigens krijg jij ook botten/calcium binnen hoor door middel van zuivelproducten.
Een wilde kat in de natuur die net een vogeltje heb gevangen heb ik nog nooit eerst die vogel zien fileren en dan zien grillen hoor?
Wat slecht is voor een mens is niet noodzakelijk slecht voor een compleet ander ras.
Hier wat goede info: Waarom vers vlees voor hond en kat? | voerwijzer.com

Een kat is een vlees eter, dat weet ik wel. Maar ik vraag mij af door de evoluatie tot in hoeverre dat nog zo is. Waarom zijn er anders zo veel brokjes op de markt?
Een bacterie kan dus vermoedelijk door het zuur minder snel vermenigvuldigen maak ik hier uit op?
Maar een vogel uit de natuur bevat geen antibiotica, vers vlees dat wij hier anders dan bij een biologische slager halen, bevat echter wél antibiotica. Die beesten krijgen van alles ingespoten om beter vlees te krijgen. Wij kunnen resistentie ontwikkelen tegen antibiotica, maar een kat dus ook lijkt mij.
Maar om nou een levende vogel hier in huis te nemen lijkt mij ook geen geweldig idee..
Ik zal eens kijken, hier kan ik nog wat van leren!

En wat moet een kat als vlees eter met 'groenten' ??

Ik citeer van de bovengenoemde website:

"Een optimaal menu
Een optimaal menu bestaat uit
- minimaal 4 diersoorten
- af en toe vette vis (ongeveer 1 keer per week is prima)
- af en toe een eitje
- eventueel wat groenten (zit soms ook al in de kvv) "

Veelgestelde vragen op die site:

Citatie:

"Moet ik groenten of andere dingen bijvoeren?

Afhankelijk van je visie en of de kvv al groenten bevat, kun je ook groenten toevoegen. Katten hebben hier geen behoefte aan, maar bij honden kan het een goede aanvulling zijn. "

Dus wat ik al dacht, een kat moet niks met groenten. Waarom zetten ze dat dan wel bij 'een optimaal menu'.
Goede informatie is anders.

Dat stukje gaat over rauw vlees voor honden en katten.
Voor een hond is het een goede aanvulling voor een kat niet.
Want een kat doet er inderdaad vrij weinig mee.
Overigens heeft vele merken kvv en barf bio vlees, omdat daar steeds meer vraag naar is.

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4