Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Edwin

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Castratie kater

Een kater wordt geslachtsrijp als hij zeven tot negen maanden oud is.
Hij krijgt dan een sterke neiging om zijn territorium vast te stellen, bijvoorbeeld door te sproeien: met de staart omhoog en met een trillende beweging sproeit de kater urine tegen allerlei voorwerpen.
Daarmee laat hij geursporen achter. Sommige katten zetten ook krabsporen uit.
Ten slotte vechten ze met soortgenoten om het territorium af te bakenen.
Katers die regelmatig vechten en gevoelig zijn voor infecties komen nogal eens bij de dierenarts terecht vanwege vechtabcessen.

Wanneer castreren?
De beste leeftijd om een kater te laten castreren is vanaf zes maanden.
Mocht uw kater beginnen met sproeien, dan kunt u hem het beste meteen laten castreren. Hoe langer de kater sproeit, des te kleiner de kans dat dit hinderlijke gedrag verdwijnt na de castratie.

Voordelen castratie
  • 100% garantie dat de kater geen poezen meer kan bevruchten
  • Binnen een paar weken verdwijnt de katergeur
  • Uw kater wordt huiselijker en gezelliger
  • Door minder vechtlust neemt ook de kans op ontstekingen en vechtabcessen aanzienlijk af
  • Meestal verdwijnt ook de geldingsdrang, het territoriumgedrag, zoals het sproeien.

Let op: na de ingreep kan de kater soms nog zes tot acht weken katergedrag vertonen.

Nadelen castratie
  • De ingreep is onomkeerbaar
  • Er is geen garantie dat de geldingsdrang volledig verdwijnt
  • Er bestaat een kans dat de kater toch nog zal sproeien (ongeveer 10% van de katers)
  • Uw kater krijgt meer trek in eten en wordt van dezelfde hoeveelheid voer makkelijker dik.

Hoe verloopt de operatie?
De castratie gebeurt onder volledige narcose en is dan pijnloos.
Voor de operatie begint krijgt uw kater een injectie met narcosemiddel, waardoor hij gaat slapen.
Hierna krijgt hij een injectie met antibiotica en een pijnstiller.
Als de kater slaapt, wordt hij op zijn rug gelegd en ontdoen we de ontsmette balzak zoveel mogelijk van het haar.
Via een klein sneetje in de zak wordt de bal testikel naar buiten gebracht.
De testikel zit vast aan de zaadleider en een bloedvat.
De zaadleider wordt voorzichtig uit de testikel getrokken.
Het bloedvat en de zaadstreng worden met elkaar verknoopt, zodat het bloedvat niet gaat bloeden en er geen lichaamsvreemd materiaal gebruikt hoeft te worden bij het afbinden. Afstotingsverschijnselen zijn daarom uitgesloten.
Vervolgens wordt de testikel verwijderd.
De andere testikel wordt op dezelfde manier verwijderd.
De beide sneetjes hoeven niet te worden gehecht.
In de meeste gevallen duurt de castratie ongeveer tien minuten.
Daarna wordt uw kater onder een warme lamp gelegd om uit te slapen.
Als hij goed wakker is, mag hij weer naar huis om verder te herstellen.
Na twee dagen en vaak al eerder is uw kater in de meeste gevallen weer de oude.

Meer informatie is hier te vinden bij Dier en Dokter Mierlo, Helmond
 
Laatst bewerkt:
Mika en Luka zijn toevallig deze week gecastreerd en ook meteen maar gechipt. Ik vond het wegbrengen maar niets. Gelukkig waren ze al goed wakker toen ik ze kwam halen. De rest van de dag wat suffer als normaal, maar de volgende dag waren ze weer hun heerlijke zelf :p Ik ben blij dat het achter de rug is. Dat wel!
 
MiLu Wij waren ook blij toen het voor SjEd achter de rug was.
Het blijft een vreemd gevoel je kat achter te laten voor een behandeling, wij hebben dit speciaal in de vakantie gedaan zodat we de rest van de dag lekker bij hem waren.
 
Wij doen mee aan vroegcastratie op week 12. De katjes gaan samen naar de dierenarts en komen samen terug. We mogen ze gaan halen als ze goed wakker zijn en dezelfde dag lopen ze hier al terug rond. Ze drinken ook nog bij de mama wat ook al een beetje voor troost zorgt en de pijn ook een beetje verlicht. De poesjes krijgen nog een dag of 4 medicatie, de katertjes niet. De katjes gaan pas naar hun nieuw personeel als de wondjes goed genezen zijn. Ik raad het aan voor elke fokker. Het voordeel is dat de nieuwe eigenaars dit niet meer moeten laten doen en dus ook geen zorgen meer moeten maken wat de castratie betreft. Een voordeel is voor ons dat er geen broodfokkers kunnen opdagen, toch niet wat ons nestje betreft. Je kan een contract opstellen maar niet alle mensen houden zich hieraan. In Amerika doen ze al jaren aan vroegcastratie. Ik zie hier geen enkel nadeel in.
 
Had ik dat maar geweten dan had ik Bones veel eerder laten castreren. Nu is hij met 7 maanden gecastreerd. Dit omdat ik het met 6 maanden niet kon doen (eerder wilde de da het ook niet doen). Maar rond de tijd dat Bones 6 maanden was kwam Dax. Ik heb ze eerst goed aan elkaar laten wennen voor Bones dus gecastreerd werd. Dax heb ik wel met 6 maanden laten castreren. Bones is minder aanhankelijk dan ie vroeger was :(. Dax is nog steeds heeeeel erg aanhankelijk, zit soms vast geplakt aan mij LOL! Als ik had geweten dat het met 3 of 4 maandjes ook mocht had ik dat gedaan.

Máár Bones komt sinds een maand of 5 (half sept) toch weer meer naar mij toe gekropen, in de avond (en soms overdag) komt hij boven op me liggen als ik in de bank zit en ook steeds vaker, eerst 1 keer in de 2 weken, nu soms 2 keer dag :D. Dit deed hij voorheen elke dag meerdere keren tot hij 6 maanden werd (misschien ook wel omdat Dax rond die tijd bij ons kwam wonen). En niet te vergeten half op mijn arm liggen op het bureau en dan lekker slapen, wat hij ook een hele tijd niet gedaan had, maar dit doet hij al weer langer zo'n 4 maanden. En sinds 2 weken ook 's nachts weer strak tegen me aan liggen, niet zoals hij normaal doet, dat is naast me liggen op zijn eigen deken op niet al te verre afstand, maar dat is toch anders. :)
Dax begint 's avonds altijd op de grote krabpaal in de slaapkamer en dan na enige tijd (verschillend van 30 minuten tot 3 uur) komt hij miauwend op bed om strak tegen me aan te liggen en al spinnend te knuffelen voor enige tijd dan gaat hij op een kussen naast me liggen. En dan komt hij nog een aantal keer per nacht al spinnend knuffelen en soms blijft hij dan tegen me aan liggen en vallen we in slaap. Overdag ligt hij vaak in mijn armen op het bureau. Soms zelfs liggen ze alle twee tussen mijn armen, maar anders liggen ze beide naast me op een deken.
 
Merlijn komt uit het nestje van raggy hierboven, dus gecastreerd op zijn 12 weken. gezellig samen met het hele nestje naar de da en daarna weer lekker bij mama, ik denk dat dit het minst trauma's oplevert voor de kittens. en toekomstig baasje moet niet meer bezig zijn met operatie plannen en zenuwachtig zijn voor de ingreep, dat is allemaal al achter de rug.

zou je niet denken dat het gedrag van Bones door de komst van de tweede is veranderd, en niet zozeer een direct gevolg is geweest van zijn castratie? ondertussen is hij blijkbaar veel van zijn vroeger knuffelgedrag aan het terugvinden, dus mss is het toch wel de nieuwe indringer geweest die hem een tijdje van je zijde heeft gehouden?
 
Er zijn dierenartsen die dit weigeren, omdat hun standpunt is, dat de ontwikkeling van de testikels tot 6 maanden nog grote invloed hebben op de rest van de lichamelijke ontwikkeling van de kater.
Mijn dierenarts vertelde mij, dat dit niet wetenschappelijk bewezen was, noch dat vroegcastratie geen nadelen zou hebben.
Zelf vond hij het een kwestie van je gezonde verstand gebruiken en niet ingrijpen voordat een kitten hormonaal volgroeid is.

Onze Phlyx, de Sphynx werd op 11 weken gecastreerd door de da van de fokker, doch wellicht door de geringe afmetingen, is er 1 balletje over het hoofd gezien en hebben we hier nu een monobal rondlopen. :)

Phlooph, de Ragdoll kreeg zijn stamboom en ballen mee van de geweldige cattery (Freriksen Raalte) Ik heb hem met 8 maanden laten helpen, omdat hij veel in huis plaste. Hij sproeide niet.
Hij is na een maandje geleidelijk gestopt met plassen, maar verder niet veranderd.

In het verleden had ik een kruising Ragdoll/htk. Hij bleef vrij klein en ook hoog mauwen.
Toen hij 5 jaar oud was, verhuisde ik naar een woning waar de katten buiten konden, en heb ik hem om die reden laten helpen. Hij is qua gedrag niet veranderd, maar hij is wel lager gaan mauwen en reusachtig groot geworden. Merkwaardig, nietwaar?
 
Laatst bewerkt:
dat vind ik inderdaad heel raar Ellen, dat je kater zo klein bleeft toen hij nog niet "geholpen" was.
bij mijn oudste kat (senior brit van 10 jaar) zeiden de fokkers dat hij nooit de typische katerwangen zou ontwikkelen als ik hem liet castreren, hij zou mss wel evenveel wegen maar nooit zo'n imposante kop hebben als een volle kater. en inderdaad, op shows zie ik soms van die britten met een mooie markante kop, dat heeft mijn Adhemar niet. het gewicht wel,haha, hij zit op 9 kilo. maar zonder katerwangetjes.
 
even kijken of ik Adhemar zijn brede rug terugvind...
 

Bijlagen

  • DSC05655.JPG
    DSC05655.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 411
  • DSC05658.JPG
    DSC05658.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 437
Die van ons gaat volgende week vrijdag onder het mes.. Na wilde verhalen over ragdolls die het loodje leggen door het narcose middel, zijn we toch wel zenuwachtig.. Hopen dat het goed gaat want we willen ons katje niet kwijt. We hebben bij meerdere dierenartsen geïnformeerd en brengen hem nu naar een da waarbij wij een goed gevoel hebben.. Het blijft een gok.. Sommigen gebruiken helemaal geen warmtelamp terwijl anderen het katje voor zo'n kleine ingreep aan het infuus leggen.. Meningen blijven verdeeld en helaas heb ik hier niet heel veel verstand van. Dan het beruchte narcosemiddel.. daar heb ik vooral angst voor. De praktijk heeft ervaring met ragdolls en ik heb gemeld dat ik mij toch wel druk maak.. Het zal wel goed gaan.. :) Heb ge'tipt' dat ze hem moeten wegen haha.
 
Heel veel sterkte Stephanie volgende week vrijdag.
Ik heb het al 2 keer meegemaakt zo'n zenuwachtige dag , mijn 2 mannekes zijn ook gecastreerd en ik was ook behoorlijk zenuwachtig op de dag zelf.

Ik zal voor je duimen dat alles gewoon goed en snel verloopt. :)
 
Een alternatief dat wordt gegeven, is een gasnarcose. Dit doet geen enkele dierenarts hier in de buurt. Een gasnarcose heeft ook veel risico's omdat de kat dan lang van de wereld af is en omdat er geen middel is om de kat bij te brengen.Dit blijkt zelfs nog gevaarlijker te zijn dan het beruchte ketamine middel.
Wat ik mij heb laten vertellen, is dat er ragdolls sterven aan ketamine(domitor) omdat ze een verkeerde hoeveelheid toegediend hebben gekregen.(Verkeerde inschatting gewicht door veel haar)
Ik heb nog geen wetenschappelijk artikel kunnen ontdekken waarin staat dat de ragdoll sterft van ketamine..
Het blijft een risico. En tja, je hebt weinig keus als er geen andere optie is.
(Ik heb aangegeven dat ze voorzichtig moeten zijn, hem moeten wegen en dat hij gevoelig is voor een narcosemiddel. Ze weten dat ik mij zorgen maak haha.)

In ieder geval krijgt hij nu geen tegen middel(dit kan het hart een schok geven) en volgens de da is dit middel puur... Verder hoorde ik een moleculen verhaal waar ik zelf verder geen kennis van heb. Het blijft een kwestie van de dierenarts te vertrouwen.. Ze zeggen ervaring te hebben met ragdolls. Hij komt trouwens ook onder een warmtelamp te liggen na de operatie.. om temperatuurdaling te voorkomen. :)
Voor 't zelfde geld heeft Lucky hcm en sterft hij daardoor aan een hart stilstand. (vroeg of laat) Liever niet natuurlijk.... we wachten af...
 
Laatst bewerkt:
Een alternatief dat wordt gegeven, is een gasnarcose. Dit doet geen enkele dierenarts hier in de buurt. Een gasnarcose heeft ook veel risico's omdat de kat dan lang van de wereld af is en omdat er geen middel is om de kat bij te brengen.Dit blijkt zelfs nog gevaarlijker te zijn dan het beruchte ketamine middel.
Wat ik mij heb laten vertellen, is dat er ragdolls sterven aan ketamine(domitor) omdat ze een verkeerde hoeveelheid toegediend hebben gekregen.(Verkeerde inschatting gewicht door veel haar)
Ik heb nog geen wetenschappelijk artikel kunnen ontdekken waarin staat dat de ragdoll sterft van ketamine..
Het blijft een risico. En tja, je hebt weinig keus als er geen andere optie is.
(Ik heb aangegeven dat ze voorzichtig moeten zijn, hem moeten wegen en dat hij gevoelig is voor een narcosemiddel. Ze weten dat ik mij zorgen maak haha.)

In ieder geval krijgt hij nu geen tegen middel(dit kan het hart een schok geven) en volgens de da is dit middel puur... Verder hoorde ik een moleculen verhaal waar ik zelf verder geen kennis van heb. Het blijft een kwestie van de dierenarts te vertrouwen.. Ze zeggen ervaring te hebben met ragdolls. Hij komt trouwens ook onder een warmtelamp te liggen na de operatie.. om temperatuurdaling te voorkomen. :)
Voor 't zelfde geld heeft Lucky hcm en sterft hij daardoor aan een hart stilstand. (vroeg of laat) Liever niet natuurlijk.... we wachten af...

Nou Stephanie...is het allemaal goed gegaan? Ja toch!?
 
Nou Stephanie...is het allemaal goed gegaan? Ja toch!?
Jaaaa gelukkig! Hij was aardig bij toen we hem thuis hadden. We hebben hem in de bench gezet want hij moest rustig blijven.. Nu kon hij niet de trap op rennen en de krabpaal in springen.. Maar dat was zo sneu.. Na twee dagen hebben we hem er maar uit gehaald en hij springt weer rond! En... hij lijkt aanhankelijker!
 
Jaaaa gelukkig! Hij was aardig bij toen we hem thuis hadden. We hebben hem in de bench gezet want hij moest rustig blijven.. Nu kon hij niet de trap op rennen en de krabpaal in springen.. Maar dat was zo sneu.. Na twee dagen hebben we hem er maar uit gehaald en hij springt weer rond! En... hij lijkt aanhankelijker!

Gelukkig! En gefeliciteerd.
Ik vind een narcose ook altijd zo eng. De castratie op zichzelf stelt niet zoveel voor geloof ik. Het is voor onze Phlooph alweer 2 jaar geleden maar ik herinner me dat je eigenlijk niet eens iets aan hem merkte.
Soms twijfel ik zelfs weleens of hij wel gecastreerd is :-) want hij vindt het nog steeds heerlijk om zijn medekater te berijden en plast ook nog weleens op dekens of in manden helaas.
In ieder geval een opluchting voor je.
 
Goh ja ik denk dat ik hier ook als mijn kittens gecastreerd worden een klein beetje overbezorgd heen en weer ga lopen tot de dierenarts mij belt en zegt dat alles in orde is. Zeker omdat dit ons eerste nestje gaat zijn, zo spannend :D. 2 september heeft Lemon allesinds haar echo voor HCM, PKD, CIN + haar snap test op fiv felv als dat allemaal in orde is mag ze naar de kater al vorens niet. Dus eventjes hopen he dat ze negatief gaat testen :) .
 
Hoi, ik ben Anja vrij nieuw op dit forum en ik wil dit graag met jullie delen.
Mijn poezewoezels Amigo en Zoey zijn 2 dagen geleden geholpen. Ze zijn broer en zus en 6 maanden jong. Het was voor ons heel spannend om ze weg te brengen. Om 1 uur kregen we telefoon dat alles goed was verlopen en dat Zoey al allert zat rond te kijken en Amigo nog slaperig was maar dat kwam omdat hij later is geholpen. Ik wist niet wat te verwachten bij thuiskomst maar ze waren zo blij dat ze weer thuis waren. Mochten nog niet eten. Hebben lekker rondgelopen en zijn toen gaan dutten. De hele nacht goed geslapen en de volgende ochtend was alles weer gewoon. Lekker dollen samen en ik kon het niet geloven. Wij mensen hebben na een buikoperatie 6 weken nodig en onze stoere poes springt gewoon weer rond alsof er niets is gebeurd. Ben echt trots op mijn poezewoezels. Stoere katten geen kikje hebben ze gelaten. Heb wel een weekje vakantie genomen om te observeren omdat Zoey niet aan de wond mag likken. Omdat ze elkaar wassen mag Amigo er ook niet aankomen. Geen rompertje nodig gehad. De lieverds liggen nu samen in de krabpaal lekker te dutten zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan