Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
Nee die zijn niet moeilijker, alleen bij rui periodes kam ik ze meer, en voel je soms klitje zitten.
Maar kam ze zelfs niet elke week dat is niet nodig, met veel te kammen maak je het vaak erger.

En er is van ragdoll tot ragdoll soms wel verschil in vacht hoor. Idem bij siberen en birmanen.

Onder de oksels is zo een plekje waar het knoopt soms.

Ik knip ze met fijne nagelschaar er meestal uit ga niet zitten roefen om ze eruit te krijgen.

De britten die verliezen het meeste haar van allemaal vind ik.
 
Ik heb ook vier verschillende in ruien....Onze blauwe 'Spicy' heeft een heel zachte vacht en die verhaard
het meeste.
 
Goh Ragdolls zouden in principe niet mogen klitten, maar als ze toegang hebben tot de tuin is de kans groot dat ze inderdaad gaan rond rollen en zo over tijd er toch een klitje volgt.
 
Ragdolls klitten ook, mijne gaat in de tuin maar ligt daar niet te rollen. Hij krijgt af en toe zo een vervilte knoop, en hij is niet graag gekamd
Verleden winter had die geen mooie kraag het jaar ervoor wel maar toen was het ook kouder.
 
Op heel veel sites staat dat de vacht van ragdolls geen neiging tot klitten heeft. Het zijn bijna identieke teksten die blijkbaar door iedereen maar wordt overgenomen en daardoor worden mensen verkeerd voorgelicht. De vachten kunnen wel degelijk klitten en niet zo'n beetje ook. Ik heb het inmiddels vaak genoeg gezien ;)

Dat geldt trouwens voor alle rassen al kunnen kortharige rassen over het algemeen hun eigen vacht goed verzorgen mits er geen ziekte, ouderdom of overgewicht meespeelt waardoor ze niet meer bij bepaalde plekken kunnen komen.

Je kan mazzel hebben en een (half)langharige kat hebben waarvan de vacht inderdaad geen neiging tot klitten heeft. Heel fijn, want dan is de vachtverzorging minimaal en hoef je bijvoorbeeld alleen wat te doen tijdens de rui i.v.m. het verharen.

Heb je een kat waarvan de vacht wel snel klit (zoals bij mijn eigen katten) dan heb je er beduidend meer werk aan en moet je ze steeds goed controleren en beginnende klitten er steeds uithalen. Het kan dus echt per kat verschillen en daar moet je dan de vachtverzorging op aanpassen. Soms kan voeding ook helpen, maar helaas niet altijd.
 
Idd zo is het met alle rassen.
Ik heb een pers die heeft echt een rotvacht scheer ik 2x per jaar compleet, is niet graag gekamd krabt mij helemaal open voor de rest super brave kat. Als ik dan sommige andere perzen zie hoe mooie vacht die hebben, ok met kamwerk natuurlijk.
Maar talk en wassen is hier niet mogelijk met haar dus de tondeuse erin en ze is daar zelf heel blij mee.
 
Op heel veel sites staat dat de vacht van ragdolls geen neiging tot klitten heeft. Het zijn bijna identieke teksten die blijkbaar door iedereen maar wordt overgenomen en daardoor worden mensen verkeerd voorgelicht. De vachten kunnen wel degelijk klitten en niet zo'n beetje ook. Ik heb het inmiddels vaak genoeg gezien ;)

Dat geldt trouwens voor alle rassen al kunnen kortharige rassen over het algemeen hun eigen vacht goed verzorgen mits er geen ziekte, ouderdom of overgewicht meespeelt waardoor ze niet meer bij bepaalde plekken kunnen komen.

Je kan mazzel hebben en een (half)langharige kat hebben waarvan de vacht inderdaad geen neiging tot klitten heeft. Heel fijn, want dan is de vachtverzorging minimaal en hoef je bijvoorbeeld alleen wat te doen tijdens de rui i.v.m. het verharen.

Heb je een kat waarvan de vacht wel snel klit (zoals bij mijn eigen katten) dan heb je er beduidend meer werk aan en moet je ze steeds goed controleren en beginnende klitten er steeds uithalen. Het kan dus echt per kat verschillen en daar moet je dan de vachtverzorging op aanpassen. Soms kan voeding ook helpen, maar helaas niet altijd.

Eerlijk gezegd de 100% traditionele Ragdolls klitten niet ;), maar Ragdolls met MC in de lijnen klitten wel
 
Catherine meestal staat er geen MC meer in maar alles met tortie, torbie, red, cream, lynx zal kans maken op klitten. Of katten waar er heel ver terug een MC in de stamboom zit. Sommige katten zijn zelfs MC en geregistreerd als Ragdoll door Ann Baker zelf... Dus die hebben dan op pawpeds een dubbele stamboom
 
Aha daar ligt het dus aan. Wist ik niet. Goed om te weten! Blijft jammer dat op veel websites deze info staat. Eigenlijk zou dit er dus ook bij moeten staan. Ik heb dus een red en een cream.... nou..... klit dus. En ik heb er sinds ik met het trimmen van katten ben begonnen al veel meer gezien.

Apart trouwens dat Ann Baker MC heeft geregistreert als Ragdolls. Mag dat zomaar dan?
 
Goh of dit mag, het is toen wel gedaan, ze wou experimenteren met kleuren.
 
Er word ook door bepaalde mensen gezegd dat je een Birmaan of een Sibeer niet enkel maar kan binnenhouden zoals een
brit... Wat is jullie mening hierover?
 
Er word ook door bepaalde mensen gezegd dat je een Birmaan of een Sibeer niet enkel maar kan binnenhouden zoals een
brit... Wat is jullie mening hierover?

Hoe bedoel je juist ? Bedoel je qua in de tuin gaan? Want ik vind dat nogal van kat tot kat afhangen hoor ;). Maar ik denk dat Catherine daar beter op kan antwoorden sinds ze Birmanen en Britten heeft.
 
Ik zie daar eigenlijk geen verschil in, ok ze hebben hier de katveilige tuin en ze genieten er allemaal van.
Maar als een kat vanaf kitten gewoon is van binnen te blijven en de buiten niet leert kennen dan geeft dat geen probleem.
Natuurlijk is buiten gaan altijd fijn voor ze, hier genieten de britten en de birmanen er volop van.
Britten zijn zonnekloppers de birmanen kan het hen zelf niet schelen of het pijpestelen giet.
Mijn Siberen die genieten er ook erg van zelfs putteke winter zie je ze in de tuin.
Ik ben voorstander van dat ze buiten kunnen, maar heb dan ook een grote groep.
 
Ik vroeg dit omdat een kennis van mijn dochter een kitten wil aanschaffen,maar een fokker had gezegd dat het kitten
moest naar buiten kunnen omdat het anders 'gefrustreerd' zou raken??
 
Als ze het niet gewoon zijn en het niet kennen kunnen ze niet gefrustreerd geraken.
Ken ook mensen die hun balkon katveilig maken zodat ze buiten kunnen maar het hoeft niet.
Meer en meer mensen houden hun raskat binnen.
Als die cattery dat eist en je dochter kan de buiten niet geven dan zou ik gewoon op zoek gaan naar een andere cattery.
 
Catherine het is voor een kennis van mijn dochter.
Ons dochter heeft Diesel al en Filou het dwergkonijn ;-)


Ik ken niet zoveel van Birmanen enz...Een Noorse of een MC daar denk ik
dan wel van ,dat lijken mij katten die buiten moeten kunnen.
 
Het is maar wat je ze gewoon maakt.
Je moet kijken of ze op de cattery bv buiten gaan in een veilige tuin of ren.
Birmanen kan je gemakkelijk binnenhouden, bijna elk ras zou ik zeggen behalve bengalen die hebben hun lopes nodig.

De drie rassen die je noemt kunnen perfect binnen leven zolang ze de buiten niet kennen van in de cattery.
 
Oke dan ga ik mijn dochter hier van op de hoogste stellen,ik denk dat haar kennis blij zal
zijn met het antwoord.
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan