Nierdiëet

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

GeertVB

Actieve kat
Ons Nala is dus in principe een nierpatiënt sinds vorig jaar bij de vorige eigenaar.
De dierenarts beveelt natuurlijk Royal Canin aan, de renal variant.
Wat me stoort zijn de (goed verteerbare) gluten die op de zak vermeld staan.
Katten, gluten en tandplak gaan niet goed samen. Waarom deze speciale gluten beter zijn weet ik niet.
Bij dieetvoer voor de nieren gaat het om de eiwitten.
Dat kan ook zonder gluten zie ik, bvb

Er zijn glutenvrije producten die bedoeld zijn om de nierwerking te ondersteunen.
Royal canin stoort mij omdat er altijd tarwe in zit.
En zit er geen tarwe in dat voegen ze de gluten wel apart toe?
Ik ga een bericht sturen naar medpets en ik ben benieuwd wat de katten van de forum gebruikers te eten krijgen als ze nierpatiënt zijn.

Is Hill's k/d Kidney Care een optie?
Absoluut niet. Er zit tarwe in ter goedkope vulling van de korrel. Katten verteren dat slecht en dit wordt omgezet in glucose, en op de tanden in tandsteen. Er komt geen tarwe in huis. Ook de dure Royal Canin bevatten tarwe gluten.. het product is duur en de omzet wordt geoptimaliseerd met goedkoop graan. Verder zijn de producten die ik inmiddels heb besteld onderverdeeld in drie groepen. Van beginnende nier deficiëntie over chronisch tot ten derde nierfalen rangen 3 en 4. Hills spreekt tevens slechts over een " mogelijke ondersteuning van de nieren". Als je geluk hebt dus erg overtuigend klinken doet de omschrijving niet. Onze buur haar nieuwe kat had een gezwollen buik en constante buikloop. Door snel schrokken. Geen poging tot slowfeeder bracht een oplossing. Bannen van tarwe was hier de oplossing. Mijn katten zijn geen tarwe gewend. We geven KVV. Ik ga niet even testen hoe mijn zieke poes reageert op tarwe.

We gaven op aanraden van de dierenarts Royal Canin nat voer met antibiotica om de ontsteking van de onderste urinewegen af te remmen in combinatie met renal brokken van hetzelfde merk. Nala had maagproblemen. De dierenarts zegt dat dit door de antibiotica kan veroorzaakt zijn. We gaven bij de laatste twee pillen de graanvrije brokjes en ondanks de antibiotica knapte Nala zichtbaar op. Ze komt terug van die stoel af en draait terug als een tol rond de laptop op tafel wanneer ik er mee aan de slag ga. Wat ik stelde, die gluten die ze niet (meer) gewend is, mogelijk samen met de pillen maakten haar lusteloos. Ze kwam twee dagen niet meer van haar stoel af. We panikeerden en dachten haar te laten in slapen maar nu zijn we opgelucht dat ze terug onder ons floreert. Ik schreef het hier boven al. Niet experimenteren met pillen en gelijk eens kijken of het gaat werken, in combinatie met die "goed verteerbare" tarwe gluten.

Bij katten die whiskas of ander supermarkt rommel gewend zijn zal Royal Canin of Hills wel goed werken en de testen met die medicatie gebeurt ook met katten die de "toperken" gevoerd krijgen. Maar als ze graanvrije gewend zijn, blijft dan graanvrije. Het ligt duidelijk niet aan die pillen. Want in combinatie met wat ik heb gekocht, zie mijn topic opener, doet Nala het terug als van ouds. Volg dus niet blindelings wat de vet zegt maar kader het voer in functie van wat de dieren hun dieet voorheen was.

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4