Opzettelijk kruisen

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
Hoi allemaal!

Ik heb een beetje een vreemde vraag. Ik ben hartstikke gek op mijn katertje Leo, en ik wil later graag één of meerdere nestjes van hem krijgen. Hij is een 'gewone' huis tuin en keukenkatertje en komt bij een broodfokker vandaan. Hij is volledig gezond, ik heb al eerder katten bij dat huis vandaan gehaald en die waren ook allemaal volledig gezond.
Nu ben ik benieuwd, hoe kijkt men naar het opzettelijk kruisen van zo'n kater met een Maine Coon? Ik kan nergens iets vinden wat hier discreet antwoord op geeft.
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik maine coons prachtige dieren vind, maar de kruising met een europese korthaar nóg mooier en het houdt de spanning erin wat voor diertjes eruit komen. Elk diertje is uiteindelijk weer anders namelijk.

Dit is een toekomstdroom van mij, maar ik ben benieuwd wat jullie als kattenliefhebbers en fokkers hiervan vinden, en dat er dingen zijn waar ik rekening mee moet houden of beter het idee helemaal kan schrappen zelfs.

Groetjes mij :happy-cat-emoji:

de meeste kattenliefhebbers zullen veel minder moeite hebben met kruisingen tussen rassen (opzettelijk of per ongeluk)
fokkers daar en tegen hebben het liever niet omdat dit het ras minder zuiver maakt

ik heb er zelf geen ervaring in, mijn 3 Ragdolls zijn alle 3 gecastreerd (2 jongens en 1 meisje) omdat ik zelf niet de stress wil hebben van tijdens de zwangerschap, tijdens de bavlling en tijdens het groot brengen van de kittens, want er kan van alles verkeerd gaan, te veel stress voor mij. Ik geniet van mijn 3 koters.

Maar het is ieder zijn keuze om een nestje kittens te krijgen, daar heb ik niks op tegen.

Ik vrees dat je gene fokker gaat vinden die die kruising wil doen, ja ne rommelfokker. Je huis tuin en keuken is gewoon van een nestje in een gezin zelf die zouden beter hun dieren steriliseren er lopen er al genoeg rond.
Fokken is niet altijd roze geur en maneschijn, kittens kunnen dood gaan bij geboorte of de mama poes. Het is iets waar je goed moet over nadenken. Ik veronderstel dat u in Nederland woont daar zijn de wetten redelijk laks op dat gebied. Ik ben geen voorstander omdat er al genoeg kittens zijn

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben me inderdaad bewust van de gevaren die eraan zitten, en ook dat er eigenlijk teveel katten zijn die er in het asiel belanden. Als het aan mij (en waarschijnlijk heel veel andere kattenliefhebbers) lag dan nam ik ze allemaal in huis, maar dat moet ook maar net kunnen.

Eigenlijk zou fokken met dieren in Nederland zoveel strenger moeten zijn, niet zo makkelijk als het nu is. Bijvoorbeeld dat een fokker de dieren alleen gecastreerd mag verkopen, en men alleen ongecastreerde dieren mag kopen met de juiste papieren ofzo. Wat vinden jullie?

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4