Wat is er Nieuw?

Main Coon eetgewoontes

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

GeertVB

Actieve kat
Vorig jaar januari kwamen er dus drie main coon in huis. We leerden ze snel rauw voer eten van merken barf, carnibest, alaska, ...
In februari aten ze plots zeer weinig. Wij dachten door de omschakeling van droog voer naar nat voer.
Net is nu terug februari en het is opnieuw van dat. Ze eten 25% van de normale portie en zijn al een kg verloren.
Er is een kater bijgekomen eind september, die is goed ingeburgerd en hij is lijkt het wel getrouwd met een van de dames.
Iedere namiddag en avond liggen ze samen in de zetel.
De sfeer is goed, normaal zoals altijd.
Het lijkt wel dat ze eind van de winter willen afvallen, om te kunnen jagen of zo zodra er terug voedsel beschikbaar is.
Ze zijn immers deels lynx, een stukje boskat die snel hoog in een boom klimt.
Ze zijn energiek als altijd, een sprintje of twee na het eten enzo.
Spelen met een stokje dat ze binnen brengen.
Maar ze zijn wel vrij kalm de rest van de dag, echt rustig.
Wat ze minder doen dan normaal is spinnen.

Iemand een idee wat er met die maand februari is?

PS: onze halve noor heeft wel langer last met eten. Vaak moet er eerst een zware boer uit om dan later verder te eten. Met rauw voer ligt dat moeilijk.
Een blik tonijn doet wonderen maar zelfs dat, ze at eerst niets. Pas wanneer de andere drie weg waren ging ze snuisteren.
Het moest eerst rustig zijn.
Vaak eet ze in etappes. Zij staat nu magerder dan vorig jaar ook. 5.2 kg vs 5.6 toen we haar kochten. Normaal zit ze boven 6 kg.
We beginnen te overwegen een arts te bellen komende dagen voor haar.
Dat ze wat afvallen voor de lente baart niet echt zorgen, deze kat houden we nu wel in de gaten.
Ook zit ze volgens mijn vrouw (ik werk nog full time en wist dit niet) vaak in de reismand. Die is altijd toegankelijk.
Onze vroegere kater zocht ook gesloten ruimtes op toen hij met die kanker zat. Zijn temperatuur was bijna anderhalve graad te laag.
We zoeken nu een kattenthermometer om zelf eens te meten.
 
Ons jezebel is nog 200 gram verloren, nu nog 5 kg rond. Net op mijn arm genomen, het is een klein katje geworden. Onze kater van 7,8kg naar 7,0 afgelopen weken. We hebben een chatbericht gestuurd naar onze dierenarts. Ze is volgeboekt tot ergens in maart.
Ik vraag me af of dat rauwvoer van de laatste bestelling een paar weken terug wel steriel genoeg was?
 
Gisteren veiligheidshalve naar dierenarts geweest, weekeind tarief.
De tandjes achteraan bij onze 12 jarige hadden wat ontstoken tandvlees, moest eens nagekeken worden. Het is serieus geëscaleerd.
De mond zat rechts dicht van etter.
Spuitje gegeven, en nog gisterenavond medicatie in zachte kattenpaté waarvan ze wat eet door honger. De medicatie zou bitter zijn dus ze eet er niet voldoende van..
We moeten zoeken hoe ze meer eet.
Zelf zou ik opteren haar eens voer zonder medicatie te geven, want ze zal denk ik niet verdoofd kunnen worden.
Een baxter is ook iets he, we zoeken een manier om haar te laten eten.

Bij onze eerdere katten viel er eens een tandje uit en dat genas vanzelf, dit hebben we niet zien aankomen.ro

Net even een test gedaan:
Gisteren (nachtwinkel) paté van het every day assortiment gekocht. Er is wat met de medicatie gegeten.
Nu niet meer, het valt niet in de smaak.
Van de dierenliefhebbers Edgard Cooper pate gekocht.
Beide in een potje, zonder medicatie. Onmiddellijk werd de paté van Cooper verorberd.
Nu geven we enkel de zoete ontstekingsremmer in deze paté.
Belangrijker dat ze eet zonder bittere pijnstiller want ze moet aansterken.
Nu is het afwachten.
 
Laatst bewerkt:
Het is snel gegaan bij onze Jezebel.
ca 10 dagen terug heeft ze ons een voor een nog eens uitgedaagd.
Het wrijven aan de waterfontijn, en niet blijven staan daar maar in de deuropening van de keuken waar ik was.
Ze wachtte tot ik naar haar toestapte, en bleef dan nog uitdagend staan wachten. Ik moest zoals gewoonlijk enkele stampende passen zetten waarna ze er vandoor rende.
Griet had ook dit soort ervaringen.
Ook ging Jezebel dagelijks bij haar op schoot.
Ons Joy heeft er niet 1 maal tegen geprotesteerd, wat ze anders wel doet.
Zoals boven de andere kat gaan liggen met de nodige druk door de zwaartekracht.
Nochthans was zij het die eerder op schoot ging in de zetel.
Ook de paté die ik gisterochtend rond 6u gaf was toen Griet wakker was niet aangeraakt door de andere drie katten, ze lieten alles rond die kooi met rust.
Ze wisten allemaal dat er iets niet in de haak was.
Het doet ons denken aan mijn stiefzoon 19 jaar terug.
Voor hij het fatale verkeersongeval had was hij ook bij al zijn vrienden en familie langs geweest, alsof hij afscheid heeft genomen van iedereen.

Afgelopen zaterdag dus naar dierenarts van wacht geweest.
De etter is er niet weggehaald, er is geen onderzoek geweest.
Bloedonderzoek was pas maandag bij onze eigen dierenarts.
Die test duurde ruim een uur, we werden teruggebeld door hem.
Er was een terminaal acuut nierfalen.
Daarom at ze minder dan de rest.
Onder de etter kon je zien dat er naast de ontsteking een stuk tandvlees weg was.
Dit komt omdat een van de stoffen die bij nierfalen opgegeten word door een bacterie. Die produceert dan een zeer intrusieve stof die alles aantast.
Ook was er de te verwachten necrose, die ze als kweekkat Twee maal eerder had bij ontsteking.
Dierenarts van wacht vond het blijkbaar niet urgent genoeg om de etter weg te halen en te kijken wat de oorzaak was. Of die bloedtest meteen te doen. Ze had voldoende tijd, er werd nog wat gekeuveld over de hobby's.
Er was tenslotte geen andere patiënt.
Indien ze beter had gezocht naar de gezondheidstoestand waren er vast alarmbellen afgegaan.
Onze Jezebel heeft onnodig nog 48 uur in haar reiskooi doorgebracht. Ze kwam er nog 1 x uit om te gaan drinken, dan rechtstreeks terug naar binnen.
Dit vind ik erg want deze onnodige pijn was vermijdbaar.

Ook voor ons was het dubbel.
Het leek nog mee te vallen zaterdagavond. Het was maar een ontsteking aan de tandjes.
Tot je telefoon twee dagen later plots rinkelt.

Met ons Lotte zes jaar terug verging het ons ook zo.
Twee behandelingen met anti biotica tegen oorontsteking. Tweede opinie bij een andere dierenarts gevraagd, ze zei onmiddellijk 'dit is een bloemkoolkanker, en die is al te ver gevorderd'.
Ja, ook ons Lotte heeft weken pijn geleden die onnodig was.
Ons vertrouwen in een vreemde dierenarts is inmiddels onder nul gedaald.
Twee maal kregen we een mokerslag na de veronderstelling van een dierenarts dat het nog wel meevalt.
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan