Wat is er Nieuw?

Instinct of toch wat anders

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Kat

Actieve kat
Hallo

We hebben twee katten het zijn aanlopers zonder een chip.
Waar geen baasje voor is komen opdragen.
Vind katten heel bijzondere wezens.
Maar er zijn een paar dingen die mij opvallen met katten .
Wanneer ik over ze lees dan valt mij op dat het in principe aaseters zijn .
En derhalve de reuk van amoniak GOED ONTWIKKELD IS.
Dan denk ik oke , maar waarom eten mijn katten dan niet hun oude prakkie op.
Maar prefereren nieuw eten.

Dan plassen van katten
Een kat doet dit om zijn gebied te bakenen.
Maar waarom doen ze dan het meestal niet in het huis waar ze wonen ?

Ook het gedrag van katten met vogels als huisdier.
Heb duiven en wat mij opvalt dat ze op alles jagen.
Maar de duif laten lopen.

Dan denk ik wel eens als dit allemaal instinct is , zoals ze handelen waarom jagen ze dan niet op
huis vogels.

Is er iemand die op deze drie vragen antwoord [en] weet ?

vr gr
 
Katten hun geur is niet super ontwikkeld, daarom moet iets sterk ruiken moeten ze eraan willen eten. Vers eten of eten als het net uit het blikje komt geurt harder. Naar mate de dag voorbij gaat geur het minder lekker voor hun en juist meer 'bedorven', en zullen ze er ook niet al te snel meer aanzitten.

Een kat plast om een gebied af te bakenen enkel als ze zich territoriaal bedreigd voelen, anders zal een kat zijn feromonen overal opzetten doormiddel van te krabbel en zijn geurzakjes in de kaken overal tegen te wrijven.


Als ze de kans krijgen en de huisvogel aanlokkelijk genoeg is of zich op een bepaald moment als prooi gedraagd zal de kat er zeker achter jagen hoor. Ze krijgen ook eten van jullie, dus is het jachtinstinct om te eten minder en zullen ze er voornamelijk achter zitten om te spelen of omdat ze zin hebben om te jagen. Niet echt om zichzelf te onderhouden. Als katten rauw eten zullen ze ook sneller iets levend proberen te pakken, heb ik persoonlijk gemerkt.
 
Jij zou toch ook niet eten van een bord eten dat er al hele dag op tafel staat.
Katten zijn eender het moet lekker ruiken iets rots zullen ze niet opeten.

Sproeien is territorium afbakenen, ik heb in mijn groep er een paar die in de tuin dat doen, maar gelukkig in huis niet.
Daar zetten ze hun feromonen anders af door krabben aan krabpalen, overal tegenaan wrijven....
Natuurlijk zijn er altijd die in huis wel sproeien om te zeggen dit is van mij of hier ben ik geweest.

Wat vogels betreft moet hier gene in kooi inhalen of ze trekken hem door de tralies, dus dit geld niet voor alle katten, ze moeten eigenlijk al samen opgroeien zodat de kat de vogel niks doet en dan is het denk ik nog soms oppassen.

En vergeet niet elke kat is anders.
 
Ik sluit mij hierbij aan.

Ik heb ooit drie HTK's gehad waar ik de vogelkooi bij mocht laten staan die deden echt niets aan die vogeltjes.
Mauzy heeft ooit een hamster vriendje gehad ze kwam er nooit aan..........

Diesel van mijn dochter die heeft een konijn als vriendin.

HPIM3352.JPG

Mauzy en Chubbie.
 
Zou hierover wel een nieuw topic willen starten, maar ik vind niet uit hoe dat moet.
Mijn Phlooph is nu 3,5 jaar oud en plast al zijn hele leven met regelmaat in huis.
In de hondenmand, op dekenthjes die op de bank liggen, stoelkussens die op de grond vallen.
Er zijn 2 katten en 1 hondje.. Er zijn 3 kattenbakken waarvan er elke dag 1 totaal verschoond wordt.
Als het maar even kan, komt Phlooph buiten aan een lijn, hetgeen hij heerlijk vindt.
Beide katers zijn gecastreerd en de hond ook.
Soms plast hij 1,2 of 3 weken weken niet in huis en dan begint hij weer. Hij begint met spelen met de deken of het kussen, graaft erin, en vervolgens gaat hij er gewoon zijn hele blaas op legen.
Ik verbied het hem als ik hem betrap, maar straf hem niet, omdat ik heb gelezen dat dit zinloos is.
Ik begin er langzaamaan genoeg van te krijgen. Heeft iemand suggesties?
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan