Wat is er Nieuw?

Gezond gewicht

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
S

Sindy

Gast
Gast
Hallo, kan iemand mij vertellen wat nou een gezond gewicht is voor een gesteriliseerde poes van 4 jaar?

Onze Fenna weegt 6,1 kilo, eet net iets minder gram dan ze mag hebben en krijgt niet dagelijks een snoepje, dit allemaal omdat ik bang ben dat ze te zwaar is.

Wij geven droogvoer, Taste of the Wild. Dit speciaal uitgezocht omdat wij geen granen willen geven, de meeste (bekendste!!) brokken bevatten dit wel veel! Granen zijn juist slecht en goedkope ingrediënten voor brokken...

Kan iemand aangeven wat een gezond gewicht is voor een Ragdoll? Ik weet dat ik dit niet kan vergelijken met de gewone HTK kat...
 
Beste antwoord
een gecastreerde kater eet meer, opletten dat ze niet te zwaar worden

in het algemeen:
zolang de ribben goed kan voelen bij een kater/poes dan is het die niet te zwaar
zodra je deze iets minder goed kan voelen dan is de kater/poes te zwaar
Deze tabel komt van kattensite.be :


Doe jullie eigen inbreng en dan pas ik het hieronder aan tot we een mooi schema krijgen van de normale gewichtjes van Ragdolkitten tot -kat.

catwalk2.gif
Wat we nu al hebben:
catwalk2.gif



Leeftijd: ......Kattin: ........kater:
---------------------------------------------
geboorte .......... 65 tot 130 gr.......... 65 tot 140 gr
1 week ..........160 gr ..........180 gr
2 weken ..........240 gr.......... 270 gr
3 weken ..........280 gr.......... 310 gr
4 weken ..........400 gr.......... 500 gr
5 weken ..........550 gr.......... 650 gr
6 weken.......... 680 gr ..........800 gr
7 weken ..........820 gr ..........950 gr
8 weken ..........970 gr.......... 1,120 kg
9 weken ..........1,130 kg.......... 1,330 kg
10 weken ..........1,280 kg ..........1,500 kg
11 weken .......... 1,350 kg .......... 1,500 tot 1,650 kg
12 weken .......... 1.490 kg ............. 1,650 tot 1.900 kg
14 weken .......... 1,5 tot 1,9 kg ............. 1,730 tot 2,3 kg
15 weken .......... 1,78 tot 2 kg ............. 2,5 kg

Vanaf hier kunnen er grote verschillen optreden door castratie/sterilisatie:
4 maanden .......... 1,6 tot 2,3 kg ..........2.0 tot 3,3 kg
5 maanden .......... 2,4 kg tot 3 kg .......... 3,3 kg tot 5kg
6 maanden .......... 2,7 kg tot 3 kg.......... 3.5 tot 5,5 kg
7 maanden .......... 2,9 tot 3,5kg .......... 4,4 tot 4,9 kg
8 maanden .......... 3,0 tot 4,4 kg ..........4,6 tot 5,4 kg
9 maanden .......... 3,1 tot 5 kg .......... 4,5 tot 5,5 kg
10 maanden ..........3,2 tot 5 kg .......... 5,0 tot 5,5 kg
11 maanden .......... 3,3 tot 5 kg .......... 5 tot 6 kg
1 jaar .......... 3 tot 5 kg..........5 kg tot 7 kg
2 jaar .......... 4 tot 7,5 kg..........5 tot 8 kg
3 jaar .......... 4 tot 7,5 kg ..........5 tot 8 kg
4 jaar .......... 4 tot 6 kg .......... 6 kg tot 9 kg
6 jaar .......... 4 tot 6 kg .......... 4.7 tot 9 kg
7 jaar .......... 4 tot 6 kg .......... 4.7 tot 9 kg



catbwtailwag.gif
Met dank aan de donateurs van de gewichtjes!
catbwtailwag.gif




Maar moet zeggen zolang je eigenlijk haar ruggengraat voelt is ze niet te dik. Zo weegt mijn Luna op 1,5 jaar +/- 7 kg. En ik voel al haar ribben en haar ruggengraat, ze is wel een super grote kattin (steriel).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi hoi, dank je wel voor je bericht!!

Agoss, tis zonde, onze Fenna is dus voor niks op dieet!! Haar ribben zijn te voelen... aahhh vind het zo sneu haha! Vanavond krijgt ze eerst wat lekkers haha!! En de andere ook, want die deden mee met het dieet!

Thanks!!
 
Ik heb al ontdekt dat een dierenarts veel te snel zegt dat een ragdoll te zwaar is. Zolang je haar ribben kan voelen is dat dus niet zo. Een ragdoll is nu eenmaal een dikkere forse kat, die je niet kan vergelijken met een htk katje. Een gesteriliseerde kat gaat ook een beetje zwaarder wegen. Een kater kan gemakkelijk tot 10 kg gaan.
 
raar hé, in de tabel blijft het maximum gewicht voor de katers op 5 kilo hangen in de leeftijdscategorie van 5 tot en met 10 maand.
dat zal wel het effect zijn van snelle groeiers (zoals Merlijn) die op een gegeven moment blijven hangen, zodat de rest gewoon kan bijbenen.

is het de bedoeling dat we ook zo'n schema samenstellen hier op de site?
dan snor ik Merlijn zijn gegevens wel eens op.
 
Onze Jay Jay is de jongste maar zeker de zwaarste... hij heeft met zijn 9 maanden al een gewicht van 7 kilo!!! Fay wordt volgende week 1 jaar en zat de laatste keer dat ik haar heb gewogen rond de 4 kilo... Fenna van 3 jaar woog de laatste keer rond de 6 1/2 kilo.... wij hebben geen lichte poezels haha.... maar bij alleen de ribben te voelen dus zal dan idd toch wel goed zijn....
 
zou de grootste factor niet zijn of je een kater of een poes hebt? een uitzondering te na gesproken (knappe Luna, de grote zus van Merlijn) kan een ragdoll kater veel zwaarder worden dan een poes.
ik heb ook al gehoord dat er een verschil kan zijn in het gewicht van volle of geopereerde katten. maar of dat altijd zo is? toen het nestje waar Merlijn uitkwam, net geen 5 maand oud was, woog Merlijn (gecastreerd katertje) 4 kilo. van zijn twee zusjes was er eentje gesteriliseerd (op 12 weken) en het andere niet, en toch wogen ze alletwee hetzelfde: 3 kilo.
 
Ja ik had al begrepen dat een kater idd groter / zwaarder kan worden en dat het zeker uitmaakt of ze geholpen zijn of niet....

Onze Fay is echter nog niet geholpen en haar zusje welke bij mijn schoonmoeder woont is wel geholpen, maar toch is Fay zwaarder... Het gaat dus ook weer niet altijd op....
 
Pipha is nog niet geholpen en woog de laatste keer bij de inenting (2,5 jr) 3 kilo. Maar Pipha kan ook eten wat ze wilt en komt niet snel aan...
Tigra was met 3 maand al 2 kilo en Micka was met 1 jaar 5 kilo...
 
Snoesje weegt 6,5 kg niet gesteriliseerd. De mamapoes weegt maar 4 kg. Dus ook een heel groot verschil tussen hen. Nochtans ons Dolly eet ook redelijk wat. Maar dat heb je bij mensen ook zo he. Sommige mogen alles eten en komen geen grammetje bij. Ik heb dat geluk nu weer niet. :( Ik persoonlijk zie liever een ragdoll die iets groter en dikker is. :)
 
heel herkenbaar Kitty! dat van die mensen bedoel ik hé:oops:
daarom vind ik het juist zo fijn dat ik mijn beestjes mag verwennen met lekker eten, zo kan ik een beetje compenseren voor mezelf hé:c
 
mss nog een kenmerk van een aantal van ons ragdollfans: onze kat mag best ook goed in haar vel zitten, daar vinden we het zelfs mooi als ze een wat voller figuur hebben. voor onszelf zijn we daar veel te streng in.
 
Onze poes Mika (1 jaar, 4 maanden gester.) weegt nu 6 kg en haar (half)broertje Tommie weegt nu bijna 7 kg. De ribben en ruggengraat zijn voelbaar maar ook bij ons zei de dierenarts dat ze te zwaar zijn. Persoonlijk denk ik van niet. Ze krijgen net wat minder te eten dan wat door de fabrikanten is aanbevolen.
 
Onze poes van 15 mnd weegt 3.9 kilo en onze kater van 10 mnd al 6.0 kilo...viel wel zijn ribben.
Krijg wat van die gewichten. De een eet nu eenmaal veel gulziger dan de ander. Wat is waar ??
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan