Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

tessa

Kitten
Hallo, ik heb een vraagje, we hadden 2 maine coons halfbroers. Nu is er 3 weken geleden 1 gestorven aan natte fip hij was juist 6 maand. We hebben nu nog 4 katten in totaal het maine coontje die nog over is hebben we laten testen op corona en hij had het niet hebben we nog eene uit onze groep getest hij heeft wel het coronavirus. Nu mijn vraag, de cattery heeft binnenkort terug kittens en zou er graag terug 1 of 2 bijnemen, mag en kan ik dat aangezien we hier zeker nog 1 met corona rondlopen hebben?
Mvg tessa

Het is niet omdat ze positief testen op corona-virus dat het ook daadwerkelijk muteerd tot FIP.

In het verleden heb ik zelf ook een kitten gehad dat overleden is aan FIP, ik heb geen enkele van mijn andere katten laten testen, de DA had mij wel aangeraden om zeker minstens 6 maand geen nieuwe katten meer in huis te nemen...3 maand later had ik een nieuw kitten.
Een 1 1/2 later nog een kitten erbij, zelfde moeder/vader als mijn FIP-kitten.
Er zijn er die zeggen dat FIP erfelijk is, ikzelf trek dat serieus in twijfel...
Hoe meer katten in huis hoe groter de kans dat er minstens 1 positief zal testen op corona, dit zijn testen waar ik eerlijk gezegd mijn geld niet insteek...er zijn testen die veel belangrijker zijn (HCM/PKD/ FIV/Felv)
De kans is trouwens vrij groot dat de cattery ook corona-virus in huis heeft...of het moet zijn dat de cattery ook alle dieren getest heeft?
Er zijn veel verschillende factoren die ervoor zorgen dat corona-virus muteerd tot FIP, er zijn veel onderzoeken naar FIP, nog steeds zonder resultaat. Eens ze weten wat de basis is van FIP, waarom de ene kat wel en de andere niet,...pas dan zullen ze ook een remedie tegen FIP kunnen vinden.

In het begin was ik enorm gefocust op die FIP, op die dikke buik, hoeveel keer ik mijn DA wel niet gezegd heb (bij de nieuwe kittens): voel goed aan de buik he!!! En voel je iets?! Vorige maand nog eens een nieuw kitten in huis gehaald...en raar maar deze keer heb ik er zelf niet eens bij stilgestaan...

Het is niet omdat ze positief testen op corona-virus dat het ook daadwerkelijk muteerd tot FIP.

In het verleden heb ik zelf ook een kitten gehad dat overleden is aan FIP, ik heb geen enkele van mijn andere katten laten testen, de DA had mij wel aangeraden om zeker minstens 6 maand geen nieuwe katten meer in huis te nemen...3 maand later had ik een nieuw kitten.
Een 1 1/2 later nog een kitten erbij, zelfde moeder/vader als mijn FIP-kitten.
Er zijn er die zeggen dat FIP erfelijk is, ikzelf trek dat serieus in twijfel...
Hoe meer katten in huis hoe groter de kans dat er minstens 1 positief zal testen op corona, dit zijn testen waar ik eerlijk gezegd mijn geld niet insteek...er zijn testen die veel belangrijker zijn (HCM/PKD/ FIV/Felv)
De kans is trouwens vrij groot dat de cattery ook corona-virus in huis heeft...of het moet zijn dat de cattery ook alle dieren getest heeft?
Er zijn veel verschillende factoren die ervoor zorgen dat corona-virus muteerd tot FIP, er zijn veel onderzoeken naar FIP, nog steeds zonder resultaat. Eens ze weten wat de basis is van FIP, waarom de ene kat wel en de andere niet,...pas dan zullen ze ook een remedie tegen FIP kunnen vinden.

In het begin was ik enorm gefocust op die FIP, op die dikke buik, hoeveel keer ik mijn DA wel niet gezegd heb (bij de nieuwe kittens): voel goed aan de buik he!!! En voel je iets?! Vorige maand nog eens een nieuw kitten in huis gehaald...en raar maar deze keer heb ik er zelf niet eens bij stilgestaan...

Bedankt voor uw reactie, ik probeer van zoveel mogelijk mensen te weten te komen wat hun ervaring is. Mijn DA zegt dat het geen kwaad kan aangezien er veel katten het coronavirus hebben, de cattery haar DA zegt dat het een risico is. Ik en de fokster hebben nog elk naar een DA gebeld als 3de opinie die van mij kon er haar precies niet goed over uitspreken, die dat zij nog had gebeld zei hetzelfde als haar huidige DA. Haar katten zijn ook getest op het corona virus maar er zou er geen 1 dat hebben dus zit het probleem volgens haar bij ons, ze wil dus zeker weten voor ze ons terug kittens verkoopt dat er terug geen overlijden. Ik ga er wel bij zetten de mama van mijn fipkitten is niet getest geweest omdat ze daar niet meer woont, het was haar eerste nestje en mijn kitten was de enigste overlevende ook heeft ze hem zelf niet gezoogd maar haar moeder zijn oma dus. Nog eens bedankt

Bedankt voor uw reactie, ik probeer van zoveel mogelijk mensen te weten te komen wat hun ervaring is. Mijn DA zegt dat het geen kwaad kan aangezien er veel katten het coronavirus hebben, de cattery haar DA zegt dat het een risico is. Ik en de fokster hebben nog elk naar een DA gebeld als 3de opinie die van mij kon er haar precies niet goed over uitspreken, die dat zij nog had gebeld zei hetzelfde als haar huidige DA. Haar katten zijn ook getest op het corona virus maar er zou er geen 1 dat hebben dus zit het probleem volgens haar bij ons, ze wil dus zeker weten voor ze ons terug kittens verkoopt dat er terug geen overlijden. Ik ga er wel bij zetten de mama van mijn fipkitten is niet getest geweest omdat ze daar niet meer woont, het was haar eerste nestje en mijn kitten was de enigste overlevende ook heeft ze hem zelf niet gezoogd maar haar moeder zijn oma dus. Nog eens bedankt
Eigenlijk geef je het deels zelf aan, de mama van je FIP-kitten is niet getest geweest (dan ga ik uit van dat ze de waarheid spreekt en dat geen enkele van de andere positief testte), enige overlevende kitten en dan nog niet door de mama gezoogd...En toen kwam dan de verhuis naar jou, waarschijnlijk is dat laatste teveel geworden en ligt stress aan de oorzaak van de mutatie van het corona-virus. Maar het is iets typisch om de oorzaak (of schuld) op een ander te verhalen. Er bestaat als het ware een taboe rond FIP. De DA die ik had op dat ogenblik, kort nadien heb ik een andere gezocht, die verweet het de cattery, die zei dat ik waarschijnlijk in een "vuile" cattery gekocht had, mijn FIP-kitten kwam van bij mijn zus! Dus ik was wel 100% zeker dat het niets met slechte hygiene kon te maken hebben, mijn zus kuist dagelijks. Ik sluit mij eerder aan bij de 3de opinie van jouw DA (degene die zich er niet kon over uitspreken) Het FIP-onderzoek staat nog niet ver genoeg om een deftige conclusie te trekken, om te oordelen hoe of wat, of waar de oorzaak vandaan komt. Weet je wat de "echte" reden is waarom de mama van jouw FIP-kitten daar niet meer woont? Aanzien het haar eerste nestje was ga er van uit ik dat het om een nog jonge poes gaat, dus van pensionering kan geen sprake zijn. En wat met de vader van jouw kitten? Is hij eigen dekkater van de cattery? Of gaat de cattery op buiten dek?
En stel nu dat FIP iets zou te maken hebben met erfelijkheid (wat door sommige DA'sen ook word beweerd) zijn dan de groot-ouders enzo ook negatief getest? Of wat in eerdere nestjes bij groot-ouders? Ale ja op die manier kan je blijven doorgaan...
Ik ga maar als bv geven, ik had vernomen dat één van mijn Sphynxen uit slechte lijnen kwam (HCM) dus ging ik zelf op onderzoek, stamboom naast mij en ik ging op google...ouders gecontroleerd, groot-ouders enzo, ik vond niets, tot ik een bevriend fokker aansprak en zij mij uitlegde hoe ik de stamboom degelijk moest controleren, hoe fokkers eigenlijk een stamboom nakijken, betreft HCM, inteelt,...en je mag dus niet enkel kijken naar wat je ziet op de stamboom, maar je moet vooral kijken naar wat er niet staat...bleek dat één van zijn grootvaders nogal veel kittens op de wereld gezet hadden die na afloop HCM-positief testte...dus ja uiteraard vond ikzelf niet, de grootvader in kwestie zelf was HCM-negatief maar veel van zijn nakomelingen werden positief getest en dat vind je dus niet terug op de stamboom.
Intussen weet ik dus dat er wel degelijk iets niet correct is aan vaders zijde, een half zusje bij een andere fokker heeft verder onderzoek laten doen bij hun poes en het is niet echt HCM maar het is wel iets met de bloedvaten naar het hart, helaas wist ik het pas nadat ik gaan HCM-testen was (die was negatief) normaal moet hij pas over 2 jaar terug testen, de test zal dus vroeger opnieuw gebeuren en gezien ik toch pas een nieuw kitten heb dat volgend jaar moet HCM-testen gaat hij gewoon opnieuw mee en kan ik uitdrukkelijk vragen om ook de bloedvaten rond en naar het hart na te kijken.

Laatst bewerkt:
Als je katten laat testen op corona zullen de meeste positief testen, dit omdat de meeste katten wel in aanraking zijn geweest met corona en je dit dus terug ziet in de waardes maar dat wil niet zeggen dat het corona virus nog aanwezig is. De meeste katten doorstaan het corona virus gewoon goed zonder verder ziek te worden of zijn.. Maar in bepaalde situaties heb je dus katten waarbij het muteert in fip.. De grootste oorzaak hiervan is stress --> daling in de weerstand.. De kat kan corona bij zich dragen zonder ziek te zijn maar toch hele lange tijd later ineens fip ontwikkelen en dit zie je dan vooral bij katten die bepaalde daling in de weerstand doormaken, door verhuizing, nieuwe kat erbij in de groep, ziekte, narcose (castratie) etc etc... Niemand heeft hier trouwens schuld aan, je hebt er geen grip op en het kan ons allemaal overkomen...

Je vraag of je nu een kitten er bij kan nemen... Dit is persoonlijk en iedereen zal daar dan ook een persoonlijke mening op nahouden.. Zelf heb ik altijd gezegd dat als er hier een kat fip ontwikkeld ik er geen nieuwe katten bij neem in de groep... Dit vooral omdat je er vrij zeker van kan zijn dat de overige katten sowieso dan ook in aanraking zijn geweest met het corona virus, om dan het risico op fip bij de overige katten zo min mogelijk te houden zou ik stress op elk vlak proberen te voorkomen. De katten die je nu hebt hoeven niet ziek te zijn, maar als je een kitten in huis krijgt die sowieso een daling in de weerstand doormaakt en wellicht toch in aanraking komt met corona door de overige katten wil dit niet zeggen dat het kitten fip krijgt maar de kans is wel aanwezig. Persoonlijk zou ik dat niet aandurven in een kort tijdsbestek, als ik dan een nieuw kitten in huis zou nemen zou ik sowieso een geruime tijd wachten daarmee.

Eigenlijk geef je het deels zelf aan, de mama van je FIP-kitten is niet getest geweest (dan ga ik uit van dat ze de waarheid spreekt en dat geen enkele van de andere positief testte), enige overlevende kitten en dan nog niet door de mama gezoogd...En toen kwam dan de verhuis naar jou, waarschijnlijk is dat laatste teveel geworden en ligt stress aan de oorzaak van de mutatie van het corona-virus. Maar het is iets typisch om de oorzaak (of schuld) op een ander te verhalen. Er bestaat als het ware een taboe rond FIP. De DA die ik had op dat ogenblik, kort nadien heb ik een andere gezocht, die verweet het de cattery, die zei dat ik waarschijnlijk in een "vuile" cattery gekocht had, mijn FIP-kitten kwam van bij mijn zus! Dus ik was wel 100% zeker dat het niets met slechte hygiene kon te maken hebben, mijn zus kuist dagelijks. Ik sluit mij eerder aan bij de 3de opinie van jouw DA (degene die zich er niet kon over uitspreken) Het FIP-onderzoek staat nog niet ver genoeg om een deftige conclusie te trekken, om te oordelen hoe of wat, of waar de oorzaak vandaan komt. Weet je wat de "echte" reden is waarom de mama van jouw FIP-kitten daar niet meer woont? Aanzien het haar eerste nestje was ga er van uit ik dat het om een nog jonge poes gaat, dus van pensionering kan geen sprake zijn. En wat met de vader van jouw kitten? Is hij eigen dekkater van de cattery? Of gaat de cattery op buiten dek?
En stel nu dat FIP iets zou te maken hebben met erfelijkheid (wat door sommige DA'sen ook word beweerd) zijn dan de groot-ouders enzo ook negatief getest? Of wat in eerdere nestjes bij groot-ouders? Ale ja op die manier kan je blijven doorgaan...
Ik ga maar als bv geven, ik had vernomen dat één van mijn Sphynxen uit slechte lijnen kwam (HCM) dus ging ik zelf op onderzoek, stamboom naast mij en ik ging op google...ouders gecontroleerd, groot-ouders enzo, ik vond niets, tot ik een bevriend fokker aansprak en zij mij uitlegde hoe ik de stamboom degelijk moest controleren, hoe fokkers eigenlijk een stamboom nakijken, betreft HCM, inteelt,...en je mag dus niet enkel kijken naar wat je ziet op de stamboom, maar je moet vooral kijken naar wat er niet staat...bleek dat één van zijn grootvaders nogal veel kittens op de wereld gezet hadden die na afloop HCM-positief testte...dus ja uiteraard vond ikzelf niet, de grootvader in kwestie zelf was HCM-negatief maar veel van zijn nakomelingen werden positief getest en dat vind je dus niet terug op de stamboom.
Intussen weet ik dus dat er wel degelijk iets niet correct is aan vaders zijde, een half zusje bij een andere fokker heeft verder onderzoek laten doen bij hun poes en het is niet echt HCM maar het is wel iets met de bloedvaten naar het hart, helaas wist ik het pas nadat ik gaan HCM-testen was (die was negatief) normaal moet hij pas over 2 jaar terug testen, de test zal dus vroeger opnieuw gebeuren en gezien ik toch pas een nieuw kitten heb dat volgend jaar moet HCM-testen gaat hij gewoon opnieuw mee en kan ik uitdrukkelijk vragen om ook de bloedvaten rond en naar het hart na te kijken.

De broertjes zijn op 9, 10 weken naar ons gekomen de gestorven kitten woog nog geen 1kg zijn broer was er juist over. Ik heb hem dan bij ons thuis meteen eten voorgeschoteld ben ik tot de conclusie gekomen dat hij van zijn broer niet mocht eten, heb mij daar dan mee gemoeid ik heb 10 bakjes korrels neergezet zodat hij naar een ander bakje kon als hij werd weggejaagd gelukkig had hij het snel door en was zijn gewicht met een paar gram meer dan zijn broer (hij was dan ook een week ouder dus mocht wel) we hebben ze in die tijd 2X gaan bezoeken de reden dat ze nog zo jong waren is dat ze niet gepland waren en die mensen een verlof hadden gepland dus een stamboom hebben ze ook niet de ouders wel, ook getest. De cattery doet nooit buitendekkingen en de kattin moet ook al een jaar zijn voor ze zwanger mag worden. De juiste reden waarom mijn kitten zijn mama weg moest weet ik niet meer maar was geloof ik ivm dat ze geen goede mama was. De cattery had nog nooit over fip gehoord tot als mijn kleintje er is aan gestorven. Er lopen ook veel familieleden rond in de cattery, hij is dus door zijn oma opgevoed die had daar toen 2 dochters rondlopen waarvan mijn kitten zijn mama al weg is. De mama en de zus van de dekkater zitten daar ook. En ik vond persoonlijk ook dat het daar proper was, ik ging er graag op bezoek voelde mij daar thuis. Moest ze akkoord zijn dat ik nog een kitten bij haar mag kopen dan zou dat ook niet voor meteen zijn, ze verwacht binnen een maand een maand een half kittens en ik zou ze dan bij mama laten tot zeker 17 weken ivm die antistoffen maar ik ben er totaal nog niet aan uit of er wel of niet nog bij komen. Mvg

Klinkt in mijn ogen als niet zuivere koffie.. Sorry.. Daar kun jij niks aan doen maar ik zou bij zulke mensen ver weg blijven.. Sowieso laat een goede fokker kittens nooit voor 13 weken verhuizen ook omdat ze pas op 12 weken de 2 de enting krijgen.. Ouders getest en stamboom zou ik ook niet zeker van zijn gezien de hele gang van zaken... kittens van nog geen 1 kilo klinkt ook niet goed... Ik heb zelf maine coons en de geen die minste woog toen die baby was die woog met 6 weken al over de kilo.. en als ze hier met 13 weken kwamen wogen ze sowieso allemaal ruim boven de 2 kilo... En dan dat de fokker nog nooit van fip gehoord zou hebben ook dat wekt bij mij argwaan als het om betrouwbaarheid van een fokker gaat..

Nee als ik jou was zou ik ver uit de buurt blijven van zulke fokkers en als je met de tijd toch een kitten wil deze zoeken bij een erkende fokker waar de kittens tot 13 weken blijven bij moeder en nestgenootjes, 2 entingen, chip, stamboom, ontwormd en ontvlooid en waar je de testen van de ouders mag inzien.

Was het een fokker in Nederland trouwens of in België?

Heel erg bedankt voor de info, maar normaal blijven ze daar wel tot 14 weken maar deze 2 nestjes waren onvoorzien en ze hadden al een reis voorzien waardoor ze vroeger het nest moesten verlaten de 2e inenting hebben we bij onze DA laten doen verder waren ze in orde, ook gecastreerd aangezien ik in belgie woont en de fokker ook. Van fip had ze inderdaad nog niet gehoort ook heeft ze nog contact met vroegere kitten kopers en nog nooit voorgehad nog zou een reden waarom ze denkt dat het probleem hier zit. Ik krijg het niet aan haar verstand dat veel katten drager zijn van corona en dat sommige ( zoals zijn broer)er genoeg antistoffen tegen heeft. Mvg

Klinkt in mijn ogen als niet zuivere koffie.. Sorry.. Daar kun jij niks aan doen maar ik zou bij zulke mensen ver weg blijven.. Sowieso laat een goede fokker kittens nooit voor 13 weken verhuizen ook omdat ze pas op 12 weken de 2 de enting krijgen.. Ouders getest en stamboom zou ik ook niet zeker van zijn gezien de hele gang van zaken... kittens van nog geen 1 kilo klinkt ook niet goed... Ik heb zelf maine coons en de geen die minste woog toen die baby was die woog met 6 weken al over de kilo.. en als ze hier met 13 weken kwamen wogen ze sowieso allemaal ruim boven de 2 kilo... En dan dat de fokker nog nooit van fip gehoord zou hebben ook dat wekt bij mij argwaan als het om betrouwbaarheid van een fokker gaat..

Nee als ik jou was zou ik ver uit de buurt blijven van zulke fokkers en als je met de tijd toch een kitten wil deze zoeken bij een erkende fokker waar de kittens tot 13 weken blijven bij moeder en nestgenootjes, 2 entingen, chip, stamboom, ontwormd en ontvlooid en waar je de testen van de ouders mag inzien.

Ik sluit mij hier volledig bij aan!
Sorry maar ik zou hier geen 2de keer een kitten kopen...
Ik ben zelf geen fokker, maar ik ken heel veel fokkers en ik moet eerlijk toegeven....weinige goede fokkers :-( Het zijn net zulke fokkers die prachtige rassen kapot maken.

Hier vind je "de" hele uitleg over FIP: Kat FIP: Feline Infectieuze Peritonitis is een virusziekte bij de kat: fip katten zien we op steeds jongere leeftijd in onze dierenartsen praktijk!

Heel erg bedankt voor de info, maar normaal blijven ze daar wel tot 14 weken maar deze 2 nestjes waren onvoorzien en ze hadden al een reis voorzien waardoor ze vroeger het nest moesten verlaten de 2e inenting hebben we bij onze DA laten doen verder waren ze in orde, ook gecastreerd aangezien ik in belgie woont en de fokker ook. Van fip had ze inderdaad nog niet gehoort ook heeft ze nog contact met vroegere kitten kopers en nog nooit voorgehad nog zou een reden waarom ze denkt dat het probleem hier zit. Ik krijg het niet aan haar verstand dat veel katten drager zijn van corona en dat sommige ( zoals zijn broer)er genoeg antistoffen tegen heeft. Mvg

Ik ben gewoon niet zo goed gelovig als het om verhalen gaat die fokkers aan kopers vertellen... Daarom is het altijd belangrijk om als koper goed de oren en ogen open te houden... Mij klinkt het gewoon niet lekker in de oren zoals ik in mijn vorige bericht ook benoemde... Het is allemaal leuk verteld van de fokker, ongeplande nestjes, vakantie, daarom kittens veel te vroeg bij de moeder weg en veel te vroeg gecastreerd ook nog... Ik heb ook twee coontjes uit België maar die werden op 12 weken gecastreerd... Jouw kittens verhuisde met de leeftijd van 9 weken dan zouden ze dus al op 8 weken gecastreerd zijn... Dat is een maand eerder dan normaal wordt gedaan en voor een kitten is een maand een enorm groot verschil... Voor mij zijn dat echt cruciale fouten die gevolgen hebben voor het opgroeien van het kitten... Te vroeg gecastreerd en castratie is al stressvol, verhuizen te vroeg bij de moeder weg, ook weer stress, kort na het verhuizen een tweede enting ook weer stress... Allemaal enorme dalingen in de weerstand wat niet ten goede komt van de gezondheid... Al deze punten bij elkaar opgeteld geeft mij geen lekker gevoel, zeker niet als het om een vakantie gaat waardoor dit zo is verlopen... Ik ben erg van mening dat als je een vakantie voor laat gaan op welzijn van kittens je al geen fokker moet zijn, als je fokker bent zou het welzijn van kittens ten alle tijden op nummer 1 moeten staan.

Ik ben erg van mening dat als je een vakantie voor laat gaan op welzijn van kittens je al geen fokker moet zijn, als je fokker bent zou het welzijn van kittens ten alle tijden op nummer 1 moeten staan.
Dat is zo! Dat is al één ding waaruit je kunt opmaken wie goede fokkers zijn en wie de "slechte", een goede fokker stelt zijn/haar kittens/katten steeds op de eerste plaats.

Dat is zo! Dat is al één ding waaruit je kunt opmaken wie goede fokkers zijn en wie de "slechte", een goede fokker stelt zijn/haar kittens/katten steeds op de eerste plaats.

Normaal komen haar dieren ook op de eerste plaats, ik snap jullie reactie natuurlijk ook maar de fokster was er ook wel 100 procent zeker van dat ze goed zouden terecht komen. Ik heb haar vorig jaar gevonden op internet, toen had ze een nestje dat helemaal in orde was met castratie entingen chip en registratie stamboom en tot hun 14 weken bij de ouders maar ons kleur was er niet bij er stonden ook fotos bij van de ouders en wou juist lukken dat de papa het kleur was dat we zochten, we hebben haar dat laten weten, we hebben toch een klein jaartje op hem gewacht en toen ik zijn halfbroer zag was het liefde op het eerste gezicht dus heb hem ook nog gekregen van mijn vriend. Dit waren onze eerste 2 raskatten, al onze htk katten zijn op 8 weken bij ons gekomen mijn halve brits korthaar zelfs op 6 weken ( zat in een kattenopvang) natuurlijk zijn zij maar rond hun 1 jaar geholpen en nu met die wet hier in belgie dat ze beholpen naar hun nieuw personeel moeten. Allez ja zijn halfbroer is een week jonger en hij is dan wel zo gezond als een visje. Mvg

Ik heb trouwens niks tegen vroeg castratie, laat dat voorop staan... Ik vind het misschien zelfs spijtig dat dit nog niet overal de regel is zoals in Nederland en Duitsland.. Het zorgt namelijk ook voor minder problemen (ongeplande nestjes, onverantwoordelijke fok door mensen die geen fokker zijn en eens een nestje willen)... Tevens ben ik van mening dat het voor de kittens zelf minder stressvol is , ze gaan met moeder en nestgenootjes naar de dierenarts, worden bij elkaar ook weer wakker... Ik heb het bij twee van mijn liefjes gezien en ik kreeg die zelfde dag al een filmpje van mijn twee liefjes dat ze paar uur na castratie alweer vrolijk door het huis rende... Dus daar heb ik geen enkel probleem mee... Maar dan enkel als het goed gedaan wordt en op een leeftijd tussen de 12 en 14 weken... Als jouw kittens op 9 weken verhuisde zou dat beteken dat ze echt veel te jong zijn geholpen waarbij ik me dan ook verbaas dat een dierenarts dit ook heeft toegestaan, maar dat is een ander punt uiteraard.

Natuurlijk zijn er 10001 argumenten te bedenken voor de verhalen die verteld zijn en waarom het om een goede fokker zou gaan.. Ik ken ook fokkers die 3x perfect geregelde nestjes hadden en daarna in het patroon van broodfokker vielen... Nogmaals ik ben niet zo goedgelovig, ik kijk naar de details en die kloppen voor mijn gevoel gewoon niet... Moeder die er niet was, al weg was is ook iets wat me niet lekker zou zitten.. Voor mij zouden het in ieder geval allemaal punten zijn om juist niet bij die fokker een kitten aan te schaffen.. FIP is niemand in de schoenen te schuiven maar ik durf wel bescheiden te benoemen dat de omstandigheden ook niet gunstig zijn geweest voor het kitten en het kitten daardoor ook vatbaarder is geweest.

En ja niet raskatten verhuizen ook idioot vroeg, en ik verbaas me er nog steeds over dat mensen daar continu mee akkoord gaan en dat schijnbaar normaal lijken te vinden.. Een niet raskat verschilt in opvoeding niks met een wel raskat, ook voor deze kittens is de socialisatie periode en weerstand opbouwen bij hun moeder en nestgenoten enorm belangrijk, ook deze kittens zie ik dus veel liever bij hun moeder tot 13 weken leeftijd op zijn minst. Mijn eerste kat was een kruising maine coon bij hele lieve verantwoordelijke mensen, poes was ontsnapt en bleek zwanger, enorm rot maar die mensen namen hun verantwoordelijkheid.. Nu zou ik zo een verhaal niet meteen geloven maar ik kende deze mensen al en had het dus op de voet gevolgd waardoor ik wist wat waar was en wat niet... Moeder was ook met stamboom, fokker was netjes op de hoogte gebracht van de zwangerschap.. Maar mijn kitten uit dat nestje is dus ook tot 16 weken netjes bij zijn moeder gebleven, heeft alles gehad wat mijn andere katten van erkende fokker ook hebben gehad.. Dat is mijn geluk geweest... Een kitten die te jong mag verhuizen daar zou ik zelf gewoon al niet mee akkoord gaan, principe kwestie van mezelf en ook omdat ik weet dat het in het belang is van mijn toekomstige kitten.

En nee, jij kan er uiteraard niks aan doen, het is de verantwoordelijkheid van de fokker in persoon.. Maar ik hoop dat je begrijpt dat het niet zo had mogen gaan allemaal..

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4