Eigenlijk geef je het deels zelf aan, de mama van je FIP-kitten is niet getest geweest (dan ga ik uit van dat ze de waarheid spreekt en dat geen enkele van de andere positief testte), enige overlevende kitten en dan nog niet door de mama gezoogd...En toen kwam dan de verhuis naar jou, waarschijnlijk is dat laatste teveel geworden en ligt stress aan de oorzaak van de mutatie van het corona-virus. Maar het is iets typisch om de oorzaak (of schuld) op een ander te verhalen. Er bestaat als het ware een taboe rond FIP. De DA die ik had op dat ogenblik, kort nadien heb ik een andere gezocht, die verweet het de cattery, die zei dat ik waarschijnlijk in een "vuile" cattery gekocht had, mijn FIP-kitten kwam van bij mijn zus! Dus ik was wel 100% zeker dat het niets met slechte hygiene kon te maken hebben, mijn zus kuist dagelijks. Ik sluit mij eerder aan bij de 3de opinie van jouw DA (degene die zich er niet kon over uitspreken) Het FIP-onderzoek staat nog niet ver genoeg om een deftige conclusie te trekken, om te oordelen hoe of wat, of waar de oorzaak vandaan komt. Weet je wat de "echte" reden is waarom de mama van jouw FIP-kitten daar niet meer woont? Aanzien het haar eerste nestje was ga er van uit ik dat het om een nog jonge poes gaat, dus van pensionering kan geen sprake zijn. En wat met de vader van jouw kitten? Is hij eigen dekkater van de cattery? Of gaat de cattery op buiten dek?
En stel nu dat FIP iets zou te maken hebben met erfelijkheid (wat door sommige DA'sen ook word beweerd) zijn dan de groot-ouders enzo ook negatief getest? Of wat in eerdere nestjes bij groot-ouders? Ale ja op die manier kan je blijven doorgaan...
Ik ga maar als bv geven, ik had vernomen dat één van mijn Sphynxen uit slechte lijnen kwam (HCM) dus ging ik zelf op onderzoek, stamboom naast mij en ik ging op google...ouders gecontroleerd, groot-ouders enzo, ik vond niets, tot ik een bevriend fokker aansprak en zij mij uitlegde hoe ik de stamboom degelijk moest controleren, hoe fokkers eigenlijk een stamboom nakijken, betreft HCM, inteelt,...en je mag dus niet enkel kijken naar wat je ziet op de stamboom, maar je moet vooral kijken naar wat er niet staat...bleek dat één van zijn grootvaders nogal veel kittens op de wereld gezet hadden die na afloop HCM-positief testte...dus ja uiteraard vond ikzelf niet, de grootvader in kwestie zelf was HCM-negatief maar veel van zijn nakomelingen werden positief getest en dat vind je dus niet terug op de stamboom.
Intussen weet ik dus dat er wel degelijk iets niet correct is aan vaders zijde, een half zusje bij een andere fokker heeft verder onderzoek laten doen bij hun poes en het is niet echt HCM maar het is wel iets met de bloedvaten naar het hart, helaas wist ik het pas nadat ik gaan HCM-testen was (die was negatief) normaal moet hij pas over 2 jaar terug testen, de test zal dus vroeger opnieuw gebeuren en gezien ik toch pas een nieuw kitten heb dat volgend jaar moet HCM-testen gaat hij gewoon opnieuw mee en kan ik uitdrukkelijk vragen om ook de bloedvaten rond en naar het hart na te kijken.