Vraagje aan de fokkers

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Ivory Feliz

Helemaal gek van katten
Ik heb even een vraagje... Kyara is vandaag 60 daagjes zwanger, het duurt dus niet lang meer of de kittens zullen komen.
Nu vraag ik me alleen af of jullie (de fokkers onder ons) een beetje vacht wegknippen zodat de kittens de tepels goed kunnen vinden?
En daarnaast vraag ik me af of jullie controleren of de poes melk geeft, en zo ja, hoe controleren jullie dat?

Alvast bedankt!
 
wat spannend zeg!
veel geluk met de aanstaande bevalling!
ik ben geen fokker, en ik heb ook nooit een nestje gehad, dus met je vragen kan ik je spijtig genoeg niet helpen. maar er zijn voldoende nieuwe en aanstaande mama's hier op het forum om te antwoorden denk ik.
 
Als je de tepels tussen 2 vingers houd en beetje knijpen kun je zien of er vocht uit komt.Maar zal nog niet zijn als ze nog week moet.Vaak komt dat pas met de 63 dag. Ik knip nooit geen haren weg want de kittens vinden die tepels wel hoor. Mijn Fairy heeft echo gehad ivm groot nest en veel kilo's aangekomen en dan scheren ze de haren weg.
 
Als je de tepels tussen 2 vingers houd en beetje knijpen kun je zien of er vocht uit komt.Maar zal nog niet zijn als ze nog week moet.Vaak komt dat pas met de 63 dag. Ik knip nooit geen haren weg want de kittens vinden die tepels wel hoor. Mijn Fairy heeft echo gehad ivm groot nest en veel kilo's aangekomen en dan scheren ze de haren weg.

Dank je Lissy!
Nu ben ik benieuwd naar het volgende, als er vanaf ongeveer de 63ste dag pas melkgift is, wat dan als de kittens daarvoor geboren worden?
 
Dat maakt niets uit want de bevallingshormonen zorgen dat de melkafgifte word gestart.
Aaah! Op die manier, kijk zo leer ik nog eens wat.
Nu heb ik eigenlijk nog wel een vraagje, want ik voelde net dat haar oortjes redelijk koud zijn, helemaal in vergelijking met mijn andere poes. Nu weet ik dat de lichaamstemperatuur 24 tot 12 uur voor de bevalling daalt, kan dit een teken zijn dat de bevalling nadert?
Ze eet nog wel goed en verder gedraagt ze zich nog wel normaal. Ik wil haar niet rectaal temperaturen, dat vind ze niet fijn, ik merk vanzelf wel als het moment daar is natuurlijk, maar die koude oortjes vielen me wel op.
En nu schiet me nog iets te binnen, aangezien je al 15 jaar fokt, ben ik benieuwd of je vaak hebt gemerkt dat ze de 'slijmprop' voor de bevalling verliezen en zo ja, hoeveel dagen/uren voor de bevalling, of was dat echt heel verschillend?
 
Nee hoor ligt vaak aan andere dingen. Als ze zover is dan gaan ze vaak op de kattenbak zodat de darmen leger zijn. Slijmprop zie je heel soms mits je op tijd kijkt voor ze zich schoonmaakt.
 
Nog niet, ik heb een lekker bedje voor haar gemaakt in een 'kist', zo'n lage van plastic voor onder bv bedden. Lekker een dubbel vetbed erin en kraamonderleggers. Die heb ik naast mijn bed gezet en ze kroop er lekker in, nu ligt ze te slapen. Ik ga ook slapen en ik ga er vanuit dat ze me wakker maakt als het echt zo ver is.

Wanneer is Fairy ongeveer uitgerekend? Kyara zit nu op dag 64.
En je zei dat Fairy een echo had gehad toch, hoeveel kittens waren er op de foto te zien?
 
Fairy heeft wel veel harde buiken en steunt soms van pijn. Dus vannacht word lange nacht voor mij. Fairy is nu 63 dagen maar omdat het groot nest is komen ze vaak wat eerder. We denken dat het min 6 kittens zijn of meer. Op de echo kun je ze moeilijk tellen maar ze is bijna 3 kg aangekomen.
 
Fairy heeft wel veel harde buiken en steunt soms van pijn. Dus vannacht word lange nacht voor mij. Fairy is nu 63 dagen maar omdat het groot nest is komen ze vaak wat eerder. We denken dat het min 6 kittens zijn of meer. Op de echo kun je ze moeilijk tellen maar ze is bijna 3 kg aangekomen.

Ocharme Fairy. Ik hoop van harte dat alles goed gaat Lissy. Een groot nest is niet altijd fijn voor de moederpoes toch...En jij gaat het er ook druk mee krijgen. Toitoitoi...
 
Nog niet, ik heb een lekker bedje voor haar gemaakt in een 'kist', zo'n lage van plastic voor onder bv bedden. Lekker een dubbel vetbed erin en kraamonderleggers. Die heb ik naast mijn bed gezet en ze kroop er lekker in, nu ligt ze te slapen. Ik ga ook slapen en ik ga er vanuit dat ze me wakker maakt als het echt zo ver is.

Wanneer is Fairy ongeveer uitgerekend? Kyara zit nu op dag 64.
En je zei dat Fairy een echo had gehad toch, hoeveel kittens waren er op de foto te zien?

Zijn ze vannacht dan toch geboren?
 
Fairy heeft wel veel harde buiken en steunt soms van pijn. Dus vannacht word lange nacht voor mij. Fairy is nu 63 dagen maar omdat het groot nest is komen ze vaak wat eerder. We denken dat het min 6 kittens zijn of meer. Op de echo kun je ze moeilijk tellen maar ze is bijna 3 kg aangekomen.
Hoe is de nacht met Fairy verlopen?
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan