Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en ik hoop hier wat tips en/of ervaringen te krijgen en lezen. Sinds een aantal maanden vertoont mijn Ragdoll(Nielson) van net 3 jaar vreemd eetgedrag en is hij sterk vermagerd. Eerst dacht ik dat het nog kwam door het overlijden van mijn andere HTK kat in november 2013 maar zijn gedrag houdt aan.

Het was nooit echt een zware Ragdoll, terwijl hij wel groot is maar toch woog hij wel 4/4.5 kilo. Op dit moment weegt hij nog maar 3.6 kilo. Hij weigert hoe dan ook brokken(momenteel RC Sensitivity control) te eten. Brokken was nooit een favoriet van hem maar hij at het toch altijd wel op, zij het met tegenzin. Nu dus niet meer. Hij laat ze gewoon staan en ik heb al vele soorten geprobeerd. Ook als ik het meng met verse vis of kip, of blikvoer dan laat hij alsnog de brokken staan. Geheel schoongelikt uiteraard....dat dan weer wel. Ik geef hem nu op advies van de dierenarts astronautenvoer zodat hij toch z'n voedingsstoffen binnen krijgt . Een mengsel van water en poeder. Dat krijg ik er met een spuitje makkelijk in en hij vindt dat ook niet vies of vervelend. Verder heb ik hem gister gekookte kipfilet(je probeert iets) gegeven en dat vond hij heerlijk! Dat gaat er dus ook wel in.

Hij ziet er op dit moment erg slecht uit. Mager, plukkerige vacht, vieze oogjes, enz. Afgelopen week is zijn bloed onderzocht door de dierenarts en hij had de volgende waardes:
Kreatinine; 185 (normaal 80-164)
Ureum 5,9 (4,9-11,9)

Kreatinine was dus duidelijk te hoog maar het Ureum was daarentegen wel weer goed. In eerste instantie vond ze(DA) het dus niet zorgwekkend en lag vooral de prioriteit op hem weer aan het eten krijgen maar toch wilde ze ook graag even zijn urine nakijken. Volgende dag dus urine ingeleverd en hier vonden ze toch wel veel te veel eiwitten in. Vandaar dat ze aankomende woensdag een echo van zijn nieren gaat maken omdat ze nu toch denkt aan PKD.

Afijn...een heel verhaal maar goed. Ik hoop dat er mensen zijn die iets in mijn verhaal herkennen. Misschien heeft iemand nog tips om hem meer aan het eten te krijgen. Zijn er meer Ragdolls die brokjes weigeren?
 

Bijlagen

  • 035.JPG
    035.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 291
Hoi, welkom hier. Wat naar dat Nielson zo ziek is zeg. Ik kan er verder weinig over zeggen, want herken hier niks van bij mijn katten. Ze eten altijd netjes hun brokjes op. Sterkte met Nielson!
 
Ook namens mkij welkom op het forum.
Wat erg dat Nielson zo ziek is, ik heb de topic op de startpagina gezet zodat het meer aandacht krijgt.
Misschien dat Lissy hier antwoord op kan geven.
 
Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en ik hoop hier wat tips en/of ervaringen te krijgen en lezen. Sinds een aantal maanden vertoont mijn Ragdoll(Nielson) van net 3 jaar vreemd eetgedrag en is hij sterk vermagerd. Eerst dacht ik dat het nog kwam door het overlijden van mijn andere HTK kat in november 2013 maar zijn gedrag houdt aan.

Het was nooit echt een zware Ragdoll, terwijl hij wel groot is maar toch woog hij wel 4/4.5 kilo. Op dit moment weegt hij nog maar 3.6 kilo. Hij weigert hoe dan ook brokken(momenteel RC Sensitivity control) te eten. Brokken was nooit een favoriet van hem maar hij at het toch altijd wel op, zij het met tegenzin. Nu dus niet meer. Hij laat ze gewoon staan en ik heb al vele soorten geprobeerd. Ook als ik het meng met verse vis of kip, of blikvoer dan laat hij alsnog de brokken staan. Geheel schoongelikt uiteraard....dat dan weer wel. Ik geef hem nu op advies van de dierenarts astronautenvoer zodat hij toch z'n voedingsstoffen binnen krijgt . Een mengsel van water en poeder. Dat krijg ik er met een spuitje makkelijk in en hij vindt dat ook niet vies of vervelend. Verder heb ik hem gister gekookte kipfilet(je probeert iets) gegeven en dat vond hij heerlijk! Dat gaat er dus ook wel in.

Hij ziet er op dit moment erg slecht uit. Mager, plukkerige vacht, vieze oogjes, enz. Afgelopen week is zijn bloed onderzocht door de dierenarts en hij had de volgende waardes:
Kreatinine; 185 (normaal 80-164)
Ureum 5,9 (4,9-11,9)

Kreatinine was dus duidelijk te hoog maar het Ureum was daarentegen wel weer goed. In eerste instantie vond ze(DA) het dus niet zorgwekkend en lag vooral de prioriteit op hem weer aan het eten krijgen maar toch wilde ze ook graag even zijn urine nakijken. Volgende dag dus urine ingeleverd en hier vonden ze toch wel veel te veel eiwitten in. Vandaar dat ze aankomende woensdag een echo van zijn nieren gaat maken omdat ze nu toch denkt aan PKD.

Afijn...een heel verhaal maar goed. Ik hoop dat er mensen zijn die iets in mijn verhaal herkennen. Misschien heeft iemand nog tips om hem meer aan het eten te krijgen. Zijn er meer Ragdolls die brokjes weigeren?
Ach wat naar. En zo vervelend dat je er niet achter komt waardoor het veroorzaakt wordt. Ik las over PKD dat dit zich meestal op latere leeftijd manifesteert. Hopelijk is het iets anders dat niet zo ernstig is.
Om welke reden wil je Nielson brokjes geven? Als hij lever en vis lekker vindt kun je hem dat toch geven bij het astronautenvoer, zolang hij zich niet goed voelt?
Heel veel beterschap aan Nielson.
 
Bedankt! Ik hoop en bid ook echt dat het iets anders, minder ernstigs is dan PKD! Dacht ook al dat hij daar misschien wel een beetje erg jong voor is nog maar je weet het nooit. De reden dat ik Nielson brokjes wil(de) geven is omdat dat eigenlijk puur gewoontetrouw is en omdat de dierenarts het adviseert vanwege de voedingswaarden. Ik heb al 13 jaar katten en ik heb ze eigenlijk altijd brokjes gegeven. Nu is Nielson wel mijn eerste Ragdoll :-) en het ziet er dus naar uit dat hij echt geen brokjes lust dus moet ik iets anders bedenken. Vandaag heeft hij overigens wel weer heerlijk gesmuld van een blikje A/D critical care(zonder brokjes) dat ik bij de dierenarts heb gekocht en hij heeft een halve kipfilet op dus wat eten betreft ben ik zeer tevreden vandaag.
 
Bedankt! Ik hoop en bid ook echt dat het iets anders, minder ernstigs is dan PKD! Dacht ook al dat hij daar misschien wel een beetje erg jong voor is nog maar je weet het nooit. De reden dat ik Nielson brokjes wil(de) geven is omdat dat eigenlijk puur gewoontetrouw is en omdat de dierenarts het adviseert vanwege de voedingswaarden. Ik heb al 13 jaar katten en ik heb ze eigenlijk altijd brokjes gegeven. Nu is Nielson wel mijn eerste Ragdoll :) en het ziet er dus naar uit dat hij echt geen brokjes lust dus moet ik iets anders bedenken. Vandaag heeft hij overigens wel weer heerlijk gesmuld van een blikje A/D critical care(zonder brokjes) dat ik bij de dierenarts heb gekocht en hij heeft een halve kipfilet op dus wat eten betreft ben ik zeer tevreden vandaag.
Hoi Nielson baasje.
Ik wil dit nog even met je delen: Zelf heb ik 2 katers, 1 ragdoll en 1 sphynx. De eerste, Phlooph, eet brokjes en de sphynx eet rauw vlees.
Nu ben ik zelf uit verschillende bronnen gewaarschuwd, dat voor zowel honden als katten, het niet goed is om vlees en brokjes gemixed te eten. Het kan zelfs schadelijk zijn omdat hun spijsvertering totaal andere stoffen aanmaakt voor de verwerking van het één, of het ander (rauw of brok). Er moet minimaal 3,5 uur tussen rauw/brok voedsel zitten.
Dit, omdat mijn beide katers uiteraard meteen elkaars voerbak inspecteren als ze klaar zijn met die van hemzelf.
Ik heb bij de sphynx inderdaad kunnen constateren, dat hij acuut aan de diarree raakte als hij per ongeluk wat van de brokken had kunnen scoren na zijn vleesmaaltijd.
Drollen van rauw vlees, ruiken haast niet en zijn een beetje zoals konijnenkeutels qua structuur. Daarom wil ik ze uiteindelijk allebei op rauw voer zetten, maar de ragdoll is ook nogal kieskeurig dus ik weet niet of dit gaat lukken.
In ieder geval zou ik je, voor de zekerheid willen adviseren om met bovenstaande rekening te houden, en wellicht even zelf te googelen op de wetenschappelijke details.
Groetjes
van
Ellen
 
Bedankt Ellen, wat ik nog even afvroeg....bedoel je echt rauw vlees of ook gekookt vlees? Nielson wil überhaupt geen enkele brok eten dus ik ben op dit moment wel genoodzaakt om hem vlees te geven. Ik geef hem dus nu de AD critical care van de dierenarts en daarnaast gekookte vis en kipfilet. Ik heb rauw geprobeerd maar dat eet hij dus ook al niet. Afijn...morgen krijgt hij de echo van z'n nieren dus dan weten we meer.
 
Bedankt Ellen, wat ik nog even afvroeg....bedoel je echt rauw vlees of ook gekookt vlees? Nielson wil überhaupt geen enkele brok eten dus ik ben op dit moment wel genoodzaakt om hem vlees te geven. Ik geef hem dus nu de AD critical care van de dierenarts en daarnaast gekookte vis en kipfilet. Ik heb rauw geprobeerd maar dat eet hij dus ook al niet. Afijn...morgen krijgt hij de echo van z'n nieren dus dan weten we meer.

Ik had het over rauw vlees.
Gekookt vlees, blik en brokken kunnen volgens mij gecombineerd worden. Echter, voor de nieren is het wel veel beter om rauw te voeren, omdat de eiwitten in rauw vlees veel beter door de nieren verwerkt worden.
Heb je er al eens aan gedacht om Nielson te trainen naar een goed rauw voer, bijvoorbeeld Carnibest. Carnibest schijnt erg goed te zijn voor nierpatiëntjes.
Als je het mengt met bijvoorbeeld gistocal, of gistpilletjes, heb je kans dat Nielson het wel lekkerder vindt.
Als ik jou was, zou ik proberen er zelf veel over te lezen. Nierfalen komt nogal eens voor bij katten en er zijn massa's mensen die hun ervaringen hebben gedeeld.
Laat morgen wat horen als je de uitslag hebt. Ik ben erg beniewd.
 
Bedankt Ellen, ik ga me daar zeker even in verdiepen. Gelukkig heb ik goed nieuws gekregen! Nielson's nieren zagen er volledig normaal uit dus er zijn vooralsnog geen aanwijzingen voor PKD! Dat is natuurlijk een hele opluchting. Alleen de vraag blijft natuurlijk wel waar hij die verhoogde nierwaarde + teveel eiwitten in zijn urine dan wél door heeft. Over 5 weken moet ik hem dus opnieuw laten prikken en dan gaan ze kijken hoe het er dan voor staat. Op dit moment is het zaak dat hij aankomt in gewicht dus daar gaan we ons nu eerst op richten. Ik wil Carnibest graag eens gaan proberen alleen ben ik bang dat ik dat er bij Nielson toch niet in krijg aangezien ik heb gelezen dat het voor de meeste katten wel even wennen is voordat ze het lekker gaan vinden.
 
Gelukkig heeft je kat geen PKD, dat moet een geruststelling zijn! Helaas kan ik niet adviseren wat voer betreft, maar ik hoop dat het stukje bij beetje beter gaat! Ik kan je alleen maar sterkte wensen.. :) Groetjes Stephanie
 
Bedankt Ellen, ik ga me daar zeker even in verdiepen. Gelukkig heb ik goed nieuws gekregen! Nielson's nieren zagen er volledig normaal uit dus er zijn vooralsnog geen aanwijzingen voor PKD! Dat is natuurlijk een hele opluchting. Alleen de vraag blijft natuurlijk wel waar hij die verhoogde nierwaarde + teveel eiwitten in zijn urine dan wél door heeft. Over 5 weken moet ik hem dus opnieuw laten prikken en dan gaan ze kijken hoe het er dan voor staat. Op dit moment is het zaak dat hij aankomt in gewicht dus daar gaan we ons nu eerst op richten. Ik wil Carnibest graag eens gaan proberen alleen ben ik bang dat ik dat er bij Nielson toch niet in krijg aangezien ik heb gelezen dat het voor de meeste katten wel even wennen is voordat ze het lekker gaan vinden.
Ah wat een opluchting (voorlopig). Toch maar een beetje gefeliciteerd dus.

Phlooph zit ook op brokken en is een lastpak met eten. Het liefst eet hij alleen mar kip(brokjes) en yoghurt.
Maar door alle verontrustende nierproblemen die Ragdolls kunnen krijgen, heb ik toch besloten dat ik hem ga verleiden tot rauw voer.
Katten mogen niet vasten, dus als hij weigert, ga ik hem een stuk of 5 brokjes geven en dan weer 3,5 uur niets. Ik heb gelezen dat je het op die manier zou kunnen aanpakken.
Vervolgens weer het rauwe voer aanbieden, verlekkerd met een rauw eitje of gistocal/gistpilletjes, dat vindt hij lekker.
Phlyx eet al maanden rauw en zijn ontlasting is gewoon zó mooi. Ruikt haast niet en is kurkdroog.
Ik vrees dat het best wel een klus gaat worden om Phlooph aan rauw vlees te wennen, maar ik weet dat hij kippenhartjes en levertjes graag eet (rauw, maar wel lauw 10 seconden in de magnetron), dus ik heb wel een startpunt.
Het zou voor mij ook veel praktischer zijn als beide katten hetzelfde eten.
Ik heb m'n boodschappenlijst op het forum "nat voer" geplaatst. 't Is voor mij ook wel een avontuur. Phlyx heeft tot nu toe alleen carnibest kitten gegeten, maar nu ga ik wat verder dus.
Ik houd je op de hoogte en succes met Nielson!
 
Gelukkig maar dat Nielson geen PKD heeft! Hopelijk kom je er nog achter wat het dan wel is en lukt het je om hem aan te laten komen. Succes!
 
Wil je niet bang maken, maar je verhaal komt sterk overeen met de klachten die mijn 3 jarige htk carlos vertoont, die is ook in korte tijd bijna de helft van zijn gewicht kwijt, hij woog 8 kilo en bij de laatste weging nog maar 4,5 kilo. bij Carlos is FIP geconstateerd , ik weet nu door de vele lezen dat de symptomen van nierfalen en leverfalen erg veel op FIP lijken. Ik kom door te lezen op het net ook steeds meer verhalen tegen over FIP, lijkt wel of het heerst.
 
Jakkes! Verschrikkelijk...FIP! Heel veel sterkte met Carlos. Daar ben ik in het verleden ook al eens een kat aan kwijt geraakt. Zou Nielson dat kunnen hebben? Ik weet het inmiddels echt niet meer. De blikjes A/D die hij eerder zo lekker vond gaan er ook al niet meer in helaas. Ik had toch verwacht dat de dierenarts daar wel attent op was geweest gisteren tijdens de nierecho die hij heeft gehad. Volgens mij moet FIP daarbij ook wel te constateren zijn?
 
Overigens maakt Nielson op mij geen ernstig zieke indruk. Hij is wel sloom en heeft weinig energie maar daarnet rende hij nog wel even achter een balletje aan.

Daarnaast loopt Nielson wel heel enthousiast naar zijn etensbak toe om vervolgens weer zeer teleur gesteld weg te lopen als hij ziet wat ik er in doe. En het maakt gewoon niet uit wat ik hem geef, hij vind het hooguit 1 dag lekker en daarna haalt hij zijn neus er voor op en gaat heel overdreven staan schrapen met zijn poot.
 
Laatst bewerkt:
Ik merk aan Carlos nu wel wat, inderdaad de eetlust, hij krijgt al extra vlees uit een zakje want de brokjes lijkt wel of hem dat niet meer lukt, likt wel de sap op. Ook bij carlos zijn rontgen foto's gemaakt en ook bloedtesten, op de foto was niet veel bijzonders te zien, een iet wat vergrote lever, maar hij had ook een ontsteking aan de lever, daar heeft hij 10 dagen antibiotica voor gehad, er zijn 2 vormen van FIP de droge en de natte vorm, de natte vorm laat duidelijk vocht zien in de buikholte, dit had carlos dus niet. De droge vorm leven ze ook nog wat langer , maar gaat wel in de organen aan de gang, dus ontstekingen etc, we weten ook niet hoelang hij dit al heeft. hij slaapt veel is echt mager, maar wil even goed elke dag naar buiten. Dit doen wij niet, want ik heb het idee dat hij daar niet meer de kracht voor heeft om op schuttingen en schuren te klauteren.drinken doet hij veel. Is gewoon afwachten wanneer hij zover is dat het niet meer gaat. Ondanks dat hij wel wat eet heb ik het gevoel dat hij nog steeds magerder word. De dierenarts zei al je moet het per dag bekijken, sommige leven nog maanden tot misschien wel een jaar, maar ik ben er bang voor :(
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan