Wat is er Nieuw?

mist een kat zijn baasje wel?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Poppy

Gouden kat
Mist een kat zijn baasje wel?

'Katten hebben geen baasjes, maar personeel', hoor je vaak. Maar klopt dat wel? Hoe gehecht zijn katten eigenlijk aan hun baasjes, en mist een kat jou als je weg bent? In dit artikel ontdek je alles over gehechtheid bij katten + handige vakantietips.

Katten zijn solitair én sociaal

Het klopt dat katten eigenzinnige dieren zijn: ze kunnen goed voor zichzelf zorgen. Dat betekent ook dat ze - anders dan bijvoorbeeld honden - niet per se van mensen afhankelijk zijn als het gaat om gevoel van gehechtheid en geborgenheid. Onderzoek heeft aangetoond dat een kat geen tekenen vertoont van verlatingsangst als het baasje van huis is. Sommige kattenbaasjes herkennen dat: je komt thuis van vakantie en bent enorm blij om je kat weer te zien, maar die doet alsof je nooit weg bent geweest! Andere katten gedragen zich zelfs ronduit 'beledigd' en gunnen hun baasje geen blik waardig.

Maar veel katten zijn juist hartstikke blij als hun baasje thuiskomt. Ze miauwen, komen op schoot zitten of op je toetsenbord... Sommige katten volgen hun baasje overal naartoe.

En dat is ook niet zo vreemd. Want hoewel katten van oorsprong solitair zijn (ze kunnen goed voor zichzelf zorgen) zijn katten onder invloed van de mens steeds meer in groepen gaan leven. Veel katten zijn dan ook behoorlijk sociaal, en hebben behoefte aan gezelschap en interactie met andere mensen en dieren.

Wanneer houdt een kat van je?

En hoewel de meeste katten niet als een blije hond op je afstormen als je thuiskomt, hun subtielere signalen laten zeker zien dat ze gehecht zijn aan hun 'lievelingsmens'. Katten laten hun waardering blijken door je te begroeten met een vrolijk 'prrrt', door langs je heen te strijken om hun geur achter te laten, en door kopjes of door zachtjes te bijten. Bovendien is het al heel wat dat een kat graag bij je in de buurt is. Want katten die het niet naar hun zin hebben maken dat ze wegkomen. Als een kat bij je blijft en niet van huis wegloopt, betekent het dat hij heel erg blij met je is.

Katten houden van regelmaat

Hoewel katten niet emotioneel afhankelijk zijn van jou als mens, zijn ze wel gehecht aan jouw gezelschap en verzorging. Wie zijn kat 's avonds altijd ziet ijsberen rondom zijn etensbakjes of wie een kat heeft als 'persoonlijke wekker', weet dat katten een goede interne klok hebben. Katten hebben een sterk gevoel voor routine. Dat geldt niet alleen voor hun dagindeling, maar ook voor hun locatie en de samenstelling van het gezin. Een kat die plotseling te maken krijgt met sterke veranderingen (een verhuizing, een baby op komst, een nieuwe kat erbij) kan dan ook behoorlijk in de war en gestresst raken. Probeer dus grote veranderingen voor een kat te beperken.

Daarom is het belangrijk om -ook als je op vakantie gaat- de dagindeling van de kat zoveel mogelijk in stand te houden. Krijgt je kat normaal gesproken 2 keer per dag eten? Schep je altijd 's avonds de kattenbak uit? Vraag dan of je kattenoppas dat zelfde schema aanhoudt.

Mist een kat je als je weg bent?

Hoewel je kat heel goed voor zichzelf kan zorgen en overdag veel slaapt, is het een misverstand dat je een kat dagenlang alleen kunt laten. De geestelijke en lichamelijke gezondheid van een kat is afhankelijk van zijn dagelijkse dosis stimuli, oftewel zijn mentale en lichamelijk uitdaging. Dus heel belangrijk: een kat heeft prikkels nodig en interactie met soortgenoten en/of mensen. Katten die lange dagen alleen thuis bivakkeren kunnen lusteloos worden en uiteindelijk zelfs gedragsproblemen ontwikkelen.

Wil je weten hoe je kat zich gedraagt als hij alleen is, dan kun je een pet cam inschakelen. Met zo'n huisdiercamera kun je je kat op afstand via een app blijven volgen.

Belangrijk: een kattenoppas tijdens je vakantie

Je kat kan zich zonder jou en zijn normale routine behoorlijk alleen voelen. Dus: als je op vakantie gaat, vraag dan aan je persoonlijke kattenoppas om de kat niet alleen vers water, eten en kattenkorrels te geven, maar ook voldoende tijd en aandacht. Een Pawshake oppas kan desgewenst één of twee keer per dag langskomen.

Een huisbezoek door een oppas van Pawshake duurt gemiddeld een half uur tot anderhalf uur, waarin de oppas je met de kat kan spelen, kroelen of gewoon gezellig samen op de bank zitten. Niet alle katten willen gelijk met de oppas spelen, en verstoppen zich. Dat betekent niet per se dat de kat liever alleen is, hij heeft gewoon wat tijd nodig.



Tips voor als je op vakantie gaat:

Beperk verandering van plek (slapen in z'n eigen mandje)

Laat de oppas vooraf rustig kennismaken met de kat

Behoud de normale routine van de kat, maar:

dwing de kat tot niks

Laat de kat voldoende spelen

Geef de kat (letterlijk) de ruimte

Zorg voor een krabpaal en een hoge, veilige schuilplaats

En de belangrijkste tip: trek het gedrag van de kat je niet persoonlijk aan. We dichten een kat vaak menselijke emoties toe (beledigd, arrogant, verdrietig of juist aanhankelijk en liefdevol.) Maar een kat blijft een kat, die de wereld geheel op zijn eigen manier ervaart. Dus geniet vooral van zijn natuurlijke, bijzondere, eigenwijze en altijd boeiende kattengedrag.
Fijne vakantie!

(bron: pawshake.nl)

Fijne vakantie!

(bron: pawshake.nl)
 
Ik heb Poppie een keer meer dan 24 uur alleen gelaten. Als het enigszins kan doe ik dat nooit meer! :angry-cat-emoji:
Ze was helemaal van slag! :omg-cat-emoji:
 
Wij komen speciaal optijd weer naar huis om hem niet de hele dag alleen te laten.
En weken op vakantie gaan doen wij ook niet. Als we een nachtje weg blijven is er een oppas in huis:happy-cat-emoji:

Dankjewel voor je bericht:BC18
 
Wij komen speciaal optijd weer naar huis om hem niet de hele dag alleen te laten.
En weken op vakantie gaan doen wij ook niet. Als we een nachtje weg blijven is er een oppas in huis:happy-cat-emoji:

Dankjewel voor je bericht:BC18
Geen dank :happy-cat-emoji:. Was wat aan het lezen over het geheugen van katten en kwam dit tegen.
 
Nee, ik zal nooit meer Poppy lang alleen laten., zo zielig. Maar ja ex terminaal. Wat voor keuze maak je dan. Ik ben er goed op teruggekomen en het was eens maar nooit meer.
 
Bedankt voor je informatie, echt leerzaam.

Ik heb mijn katten nog nooit zo lang alleen gelaten.
Toen ik Bones nog als enigste kat had, was hij soms 2 tot 3 uur alleen, en ik vond dat altijd heel erg, gelukkig was dit maar 1 keer in de week, ik ben voornamelijk zelf aan huis gekluistert. Kleine 3 maandjes later kwam daar Dax bij, dat was een hele geruststelling , nu waren ze met z'n tweetjes en zijn goede vriendjes.
Als het dicht bij oud en nieuw is, en ik moet met 1 van mijn 3 katten naar de dierenarts dan vraag ik mijn ouders of hun even willen oppassen op de andere 2, want ze zijn bang van vuurwerk en rond die tijd word er behoorlijk wat afgevuurd al. Zodat ik dan met een gerust hart naar de dierenarts kan, want als er iemand in huis is die ze kennen dan valt hun angst mee.
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23

Vergelijkbare onderwerpen

A
Reacties
0
Weergaven
1K
Anneke Houbraken
A
A
Reacties
0
Weergaven
3K
Anneke Houbraken
A
A
Reacties
0
Weergaven
3K
Anneke Houbraken
A
A
Reacties
0
Weergaven
3K
Anneke Houbraken
A
Back
Bovenaan Onderaan