Kitten maar 50 gram…

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
Gisteren is onze poes bevallen van 3 kittens, helaas is er 1 dood geboren. Het ene kitten weegt 117 gram, maar de andere weegt maar 50 gram. Ze drinken beide wel goed bij moederpoes en ze verzorgt ze verder ook goed. Natuurlijk ga ik het gewicht van de kitten goed in de gaten houden, maar ik maar me best een beetje zorgen… ze is zoooo klein. Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt misschien?

Beste antwoord
IMG_7136.webp
Proficiat met het nestje en spijtig van het sterretje.
50 gr is de helft van wat een kitten ongeveer moet wegen.. Maar door goede zorgen kan het wel goed komen;
Zorg dat ze in een verwarmde kamer liggen dag en nacht.
Als mama genoeg melk heeft hoeft er niet bijgevoed te worden.
Je gaat ze moeten wegen elke dag en dit rond het zelfde uur telkens en noteer dit netjes op een papier. Binnen dag of 9 moet het gewicht verdubbeld zijn.. Normaal komt er per dag 10 gr bij soms meer soms wat minder. Let erop of mama ze ook goed verzorgt.
Ik zelf heb niet veel ervaring met nestjes pas geboren kittens. Ik ga eens zien of we een fokker hebben die je raad kan geven.

Proficiat met het nestje en spijtig van het sterretje.
50 gr is de helft van wat een kitten ongeveer moet wegen.. Maar door goede zorgen kan het wel goed komen;
Zorg dat ze in een verwarmde kamer liggen dag en nacht.
Als mama genoeg melk heeft hoeft er niet bijgevoed te worden.
Je gaat ze moeten wegen elke dag en dit rond het zelfde uur telkens en noteer dit netjes op een papier. Binnen dag of 9 moet het gewicht verdubbeld zijn.. Normaal komt er per dag 10 gr bij soms meer soms wat minder. Let erop of mama ze ook goed verzorgt.
Ik zelf heb niet veel ervaring met nestjes pas geboren kittens. Ik ga eens zien of we een fokker hebben die je raad kan geven.
Ze liggen in de woonkamer, op de bank met kussens ernaast en deken erover (soort hutje). Moederpoes ligt er zo goed als altijd bij, maar heb er ook een kruikje bij gelegd (onder dekens ernaast) zodat het zeker lekker warm is. “Muisje” is goed in staat om zelf de tepel te vinden en ligt lekker vaak te drinken gelukkig. Hopelijk gaat ze snel aankomen!

Ze liggen in de woonkamer, op de bank met kussens ernaast en deken erover (soort hutje). Moederpoes ligt er zo goed als altijd bij, maar heb er ook een kruikje bij gelegd (onder dekens ernaast) zodat het zeker lekker warm is. “Muisje” is goed in staat om zelf de tepel te vinden en ligt lekker vaak te drinken gelukkig. Hopelijk gaat ze snel aankomen!
toch oppassen met ze op de bank te laten , ik zou ze eerder in een mand of een doos op de grond zetten.. Doos kan je lekker aankleden het hoeft niet duur te zijn. Dekentje erin dat je makkelijk kan wassen. Verstop ze niet zo onder een deken als dat afvalt kunnen ze eronder stikken.

toch oppassen met ze op de bank te laten , ik zou ze eerder in een mand of een doos op de grond zetten.. Doos kan je lekker aankleden het hoeft niet duur te zijn. Dekentje erin dat je makkelijk kan wassen. Verstop ze niet zo onder een deken als dat afvalt kunnen ze eronder stikken.
Ja ze gaan ook wel ergens anders in, dit is puur even omdat poes daar bevallen is en ik haar wel even de rust wil geven.
Ze hebben het vandaag goed gedaan… muis is van 50 naar 58 gram en de andere van 117 naar 138!! Dus stijgende lijn voor beide 🎉

Dat is goed dat ze bij komen.. Blijf het goed opvolgen en bij twijfel kan je ook altijd hier terecht en voor medische dingen bij je dierenarts. Hou je ons op de hoogte van de schatjes?

Ik hou ze zeker goed in de gaten en hou jullie op de hoogte! Zo gek dat je na 2 dagen al helemaal gek bent op die ukkies 😬

Bijlagen

• IMG_7151.webp
    IMG_7151.webp
    1,4 MB · Weergaven: 142
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout