ek1.webp

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Europees korthaar is de HTK kat

Algemeen

De Europees korthaar is een oorspronkelijk ras dat voortkomt uit de steviggebouwde oorspronkelijke huiskat en boerenkat in Europa.

Beschrijving

Deze katten worden hoofdzakelijk in Scandinavië gefokt en mogen enkel die kleuren en patrooncombinaties hebben die behoren bij het Europese kleurspectrum van de gedomstisticeerde kat, dus geen oosterse factoren als partieel albinisme, chocolate, cinnamon en getickt tabby. Er worden bij dit ras eisen gesteld aan vachtkwaliteit, kleur/patroonverdeling, een stevige bouw en een vrij ronde kop.

Karakter

Qua karakter zijn deze katten alert en levendig. Maar ze zijn ook goedmoedig, trouw, vriendelijk, veilig en ze passen zich makkelijk aan. Een stabiele rustige maar actieve kat die zich het prettigst voelt in gezelschap van mensen of andere katten.

Stamboekvoering

Europees korthaar zwartzilvergestreept tijdens tentoonstelling voor registratie
Stamboeken van verenigingen staan open voor inschrijving van geschikte stamboomloze katten die voldoen aan de eisen qua stevige bouw, vacht en kopvorm. Indien men registratie wil van een dier dan kan dit na beoordeling op een tentoonstelling door keurmeesters gehonoreerd worden en wordt een eerste generatie registratiekaart afgegeven waarna fokken mogelijk is.

Huiskat

De rasnaam wordt in Nederland en België ook wel gebruikt voor huiskatten die niet tot een speciaal ras behoort en geen stamboom hebben.

Bijlagen

• HTK.webp
    HTK.webp
    9,4 KB · Weergaven: 1.602
Laatst bewerkt door een moderator:
DSC_0175.webp
pizap_com10_09956149617210031377964463331.webp
mijn HTK Kismo is officieel een wilde kat, hij is samen met zijn zusje gevonden in een ouwe schuur toen ze +- 5 weken oud waren via de dierenambulance waar ik toen destijds bij werkte, hebben we ze opgehaald en ik heb Kismo opgenomen bij mij in huis en deels nog met de fles verder groot gebracht zijn zusje is toen des tijd met een collega mee gegaan ,
het is een heerlijk grote kater geworden (5 kilo ruim aan de haak )met heel veel streken ( als meneer iets niet wilde dan had je een haal te pakken of hij beet je ) al wordt hij nu wat rustiger, hij is nu 9 jaar oud intussen ,ik kan lekker met hem knuffelen
en hij loopt altijd mee als we de honden uitlaten
hij blijft mijn grote kanjer
31926_477074425681271_98212896_n.webp

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1