Wat is er Nieuw?

ontstekingen in de bek van de kat

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Poppy

Gouden kat
Ontstekingen in de bek van de kat

Helaas zijn ontstekingen in de bek een vaak terugkerend probleem bij katten. Ze kunnen ook chronisch aanwezig zijn en het leven van de kat flink zuur maken. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat (vis)olie met een hoog EPA en DHA gehalte een positief effect heeft op het herstel van ontstekingen bij de kat.

Symptomen

Een van de eerste alarmbellen dat er een ontsteking in de bek is is een slechte adem. Ontstekingen veroorzaken en onaangename geur. In het begin kunnen de katten nog wel dooreten, maar op een gegeven moment gaan ze hard voedsel vermijden. In een nog later stadium wordt eten helemaal moeilijk en weigeren ze te eten. Ook zie je katten met een ontsteking in de bek vaak kwijlen of kauwen aan één kant. De pijn kan zo erg zijn dat het het gedrag beïnvloedt: schreeuwen, wrijven met de poot langs de kop en schuren over de grond.

Ontstekingen

De ontstekingen in de bek van de kat kun je scharen onder drie aandoeningen. Deze kunnen afzonderlijk maar ook in combinatie voorkomen.



1. Gingivitis ofwel tandvleesontsteking

Gingivitis is gemakkelijk te herkennen aan rood gezwollen tandvlees dat gemakkelijk bloedt. Door de ontsteking stinkt de kat uit de bek. Als de klacht langer bestaat kan het tandvlees zich gaan terugtrekken en komen de tandhals en wortels bloot te liggen. Als het onderliggende bot daarbij ook gaat ontsteken spreek je van parodontitis.



2. Stomatitis ofwel ontsteking van het wangslijmvlies

Tandsteen kan leiden tot een ontsteking van de slijmvliezen in de wang en breidt zich gemakkelijk uit tot ver achter in de bekholte. Het slijmvlies is rood, gezwollen en bloedt gemakkelijk.



3. Pharyngitis ofwel ontsteking van de bek- en keelholte

Je spreekt van pharyngitis als ook het zachte gehemelte en de slijmvliesomslag van boven – en onderkaak ontstoken zijn. Dit is zo pijnlijk voor de kat dat ze meestal stoppen met eten. Tezamen wordt de aandoening ook wel het gingivitis-stomatitis-pharyngitiscomplex genoemd.

Voor katten die er gevoelig voor zijn beginnen de problemen vaak al op jonge leeftijd, jonger dan twee jaar. Maar meestal zie je bekontstekingen ontstaan bij katten van middelbare leeftijd in de leeftijd van 7-8 jaar.

Oorzaken

De oorzaak van ontstekingen in de bek moet gezocht worden in een slecht gebitshygiëne met als gevolg tandplak en tandsteen. Ook een afgebroken kies of tand kan ontaarden in een ontsteking.

Ook een verlaagde weerstand door bijvoorbeeld een virusinfectie, (voedsel) allergieën kan leiden tot ontstekingen in de bek. Nierproblemen zijn soms ook de oorzaak.



Wat te doen?

Therapeutisch moet gehandeld worden naar de onderliggende oorzaak. Meestal zal een gebitsbehandeling nodig zijn. Soms is extractie van alle elementen noodzakelijk. Antibiotica, corticosteroïden en Interferon worden vaak toegepast in de praktijk. Bij deze klachten is het vaak een complex van factoren, die allemaal aandacht verdienen.

Visolie als therapeutisch middel

Wetenschappelijk is vastgesteld dat het toedienen van visolie met omega-3 met een hoog gehalte aan EPA - en DHA- vetzuren een positief effect heeft op het voorkomen en herstellen van ontstekingen in de bek en het tandvlees. Het zijn met name de ontstekingsremmende en celversoepelende eigenschappen van de uit Omega-3 verkregen EPA en DHA, die visolie tot een bekend therapeutisch product maken bij klachten in de bek.





Lees voor verdere toelichting en onderbouwing de blog ‘Waar een scheutje olie allemaal niet goed voor is’.

Preventie

De gemiddelde kat krijgt niet met regelmaat verse, vette vis. Vette vis (te denken valt aan makreel of sardientjes) is niet alleen erg kostbaar, het is ook erg calorierijk en niet bevorderlijk voor het (over)gewicht van de gemiddelde huiskat.



Niet te weinig

Het suppleren van een zeer hoge dosis zuivere en geconcentreerde omega 3 is een goede manier om de gezonde balans tussen omega 3 en 6 in het lichaam te verkrijgen voor een optimaal effect op niet alleen een gezonde bek, maar ook voor soepel bewegen en een mooie huid en vacht. De concentratie EPA en DHA in een supplement is hier van groot belang, alleen bij hoge concentraties heeft omega 3 een bewezen therapeutisch effect.
Een kat van 5 kg. moet ongeveer 400 mg omega 3 per dag binnen krijgen en dus minimaal 40 mg per kg lichaamsgewicht per dag. Let hier op bij de keuze van het omega-3 supplement.



(Bron: nmlhealth.com)
 
Onze Sjed heeft 1 rood randje en een iets verdikte tandvlees om een hoektand.
soms is het bijna verdwenen maar helemaal weg is het nooit.
 
Mijn vorige poes Disney had heel erg ontstoken tandvlees
 
voorkant Disney.jpg


Dit is disney. Ik heb haar in moeten laten slapen. Ze had nierfalen :tear-from-one-eye-cat-emoji: maar wel een respectabele leeftijd van 16 jaar!!
 
Aaaa :tear-from-one-eye-cat-emoji: Heel erg verdrietig.
De nieren blijft een echt katten ding he. Je hoort het zo vaak.
Wat een lief snoetje.
:tear-from-one-eye-cat-emoji:Wat een gemis:tear-from-one-eye-cat-emoji:
Jazeker en ik hield heel veel van haar. :tear-from-one-eye-cat-emoji: Ik heb haar 11 jaar gehad. Ook uit het asiel. Ze was 5 jaar oud toen ik haar kocht.
Ik vind dit zo'n mooie foto:"als je nog een klein stukje dichterbij komt, dan pak ik je!" Ja ze had wel temperament :smiling-with-sweat-emoji:
 
Ik heb net, na gezien te hebben dat Seccotine (tricolor) steeds meer zwarte vlekjes in haar bek heeft, ontdekt dat ze lentiligo simplex heeft.

Kattenconsult :
Wel eens gehoord van Lentigo Simplex? Klinkt ingewikkeld, is het niet. Lentigo Simplex zijn onschadelijke zwarte vlekjes die kunnen ontstaan op de neus, het tandvlees en oogleden van je kat. Meestal zie je dit bij oudere oranje katten.

Dus niet schadelijk, gelukkig !

O.
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan