Buitenkat laten wennen aan kitten

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

CeliendK

Kitten
Hallo iedereen
Een 3,5jaar geleden hebben we een katje gevonden op een paardenstal. Ze was toen een 6 a 7 weken oud. De moeder was vertrappeld door een paard en de kittens zochten een nieuwe thuis.
We hadden toen al een kat, maar die was ziek en zagen we dus niet veel...
Ongeveer 1,5jaar later is hij overleden.
Dus was ons Nala (stalkatje) alleen. Ze is een echte buitenkat en komt enkel binnen om te eten en soms te slapen.
Nu hebben we sinds vorige week een nieuwe kitten geadopteerd, zij is 12 weken en hiervoor altijd bij soortgenootjes gezeten. Ze is dus wel sociaal, speelvogel en kuffelaar. Exact wat we wouden in een kat.
De kitten, Kiara, heeft ondertussen al kennis gemaakt met de hond, die accepteert alles. Maar met ons Nala lukt het niet. Vandaag zijn ze per ongeluk bij elkaar geraakt (Kiara zit apart) en zette Nala een dikke staart op en ging er achteraan. Ze kunnen elkaar wel horen en ruiken. Ik heb ook al dekentjes met geur uitgewisseld... als nala buiten zit, dan durft kiara wel op haar krabpaal kruipen. Is dit goed of slecht? Gezien nala zo territoriaal is, maar er zo ook geur van Kiara op komt...
Ik wil graag dat ze overeen komen, maar uiteraard wil ik wel alle tijd ervoor nemen.
Alvast bedankt.

Als Nala buiten is, laat dan Kiara binnen haar gang gaan, zodat als Nala binnen komt en Kiara weer apart zit, dat Nala toch de geur van Kiara ruikt

Dat met de kleedjes is zeer goed, deze blijven uitwisselen.

Het kan soms een tijd duren, zeker als een kat een tijd alleen is geweest.
De ene kat accepteer een andere kitten/kat wel makkelijk, de ander niet, of soms helemaal niet.

Ik weet niet of Nala geholpen is, ik denk Kiara nog niet, dit helpt ook, want een open poes (dus nog niet geholpen) is een concurrent.

Als Nala buiten is, laat dan Kiara binnen haar gang gaan, zodat als Nala binnen komt en Kiara weer apart zit, dat Nala toch de geur van Kiara ruikt

Dat met de kleedjes is zeer goed, deze blijven uitwisselen.

Het kan soms een tijd duren, zeker als een kat een tijd alleen is geweest.
De ene kat accepteer een andere kitten/kat wel makkelijk, de ander niet, of soms helemaal niet.

Ik weet niet of Nala geholpen is, ik denk Kiara nog niet, dit helpt ook, want een open poes (dus nog niet geholpen) is een concurrent.
Ze zijn allebei geholpen. Momenteel doen we het inderdaad zo dat als Nala buiten is, dat Kiara vrij rond loopt. Maar tot nu toe nog geen beterschap:tear-from-one-eye-cat-emoji:

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4