Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Ellen Majeur

Ik hou van katten
Phlooph is niet gek op vers vlees zoals Phlyx. Hij lust eigenlijk alleen maar kip en dat is te eenzijdig. Phlooph is dus aan de brok en ik koop eigenlijk iedere keer iets anders, om het een beetje spannend voor hem te houden.
Wel altijd goed voer, zoals Hills science plan, Taste of the wild, Orijen.
Maar sinds Phlooph enkele maanden geleden Bozita is gaan eten, is hij wel sterk gaan groeien. Niet dik, gewoon in zijn geheel groter. Weet niet of het de leeftijd is, of het voer. Hij wordt eind mei 2 jaar.
 
Is Bozita ook graanvrij, zoals Taste of the Wild en Orijen? Ik heb van Bozita enkel maar eens blik geprobeerd. Jammer genoeg bleek het een soort van pâté te zijn, en lusten de katten hier enkel de kippenfilet in stukjes en in eigen nat.

Ik heb ook Acana, Applaws en Sanabelle Grain Free gekocht om te proberen, maar het is vaak plezanter om te horen van iemand anders met een kieskeurige kat, als die al succes heeft geboekt met een nieuw merk.
Het wordt ook moeilijk om bij te houden als ik nieuwe dingen uitprobeer: hoe vlug bakje 1 tov bakje 2 wordt leeggegeten is één ding, maar hoe kom ik dan te weten welke brok voor meer/andere ontlasting of zo zorgt?

De zoektocht naar de ideale graanvrije brok is dus nog bezig (tot grote vreugde ongetwijfeld van zooplus, daar heb ik ondertussen al zowat alles besteld wat ze rond graanvrij en gezond aanbieden).
 
Ik lees regelmatig dingen over graanvrij voer. Wat is het voordeel hiervan?
 
Is Bozita ook graanvrij, zoals Taste of the Wild en Orijen? Ik heb van Bozita enkel maar eens blik geprobeerd. Jammer genoeg bleek het een soort van pâté te zijn, en lusten de katten hier enkel de kippenfilet in stukjes en in eigen nat.

Ik heb ook Acana, Applaws en Sanabelle Grain Free gekocht om te proberen, maar het is vaak plezanter om te horen van iemand anders met een kieskeurige kat, als die al succes heeft geboekt met een nieuw merk.
Het wordt ook moeilijk om bij te houden als ik nieuwe dingen uitprobeer: hoe vlug bakje 1 tov bakje 2 wordt leeggegeten is één ding, maar hoe kom ik dan te weten welke brok voor meer/andere ontlasting of zo zorgt?

De zoektocht naar de ideale graanvrije brok is dus nog bezig (tot grote vreugde ongetwijfeld van zooplus, daar heb ik ondertussen al zowat alles besteld wat ze rond graanvrij en gezond aanbieden).

Hahaha dat heb ik bij zooplus met de kattengrit. Alleen de bezorger is er niet zo blij mee... ;)
 
Is Bozita ook graanvrij, zoals Taste of the Wild en Orijen? Ik heb van Bozita enkel maar eens blik geprobeerd. Jammer genoeg bleek het een soort van pâté te zijn, en lusten de katten hier enkel de kippenfilet in stukjes en in eigen nat.

Ik heb ook Acana, Applaws en Sanabelle Grain Free gekocht om te proberen, maar het is vaak plezanter om te horen van iemand anders met een kieskeurige kat, als die al succes heeft geboekt met een nieuw merk.
Het wordt ook moeilijk om bij te houden als ik nieuwe dingen uitprobeer: hoe vlug bakje 1 tov bakje 2 wordt leeggegeten is één ding, maar hoe kom ik dan te weten welke brok voor meer/andere ontlasting of zo zorgt?

De zoektocht naar de ideale graanvrije brok is dus nog bezig (tot grote vreugde ongetwijfeld van zooplus, daar heb ik ondertussen al zowat alles besteld wat ze rond graanvrij en gezond aanbieden).

Nee, Bozita is niet geheel graanvrij maar ik wilde het eens proberen. Phlooph lust het graag.
De ontlasting van Phlooph stinkt beduidend minder dan toen hij nog Royal Canin at. Mijn ervaringen met RC zijn niet goed. Ook niet met de hondenvariant.

Ik ben van plan om Phlooph te trainen naar rauw vlees, maar vorige week is dat mis gegaan. Ik denk dat het te snel ging. 1e keer braakte hij. Toen heb ik meerdere keren heel kleine beetjes gegeven. Dat ging 2 dagen goed, dus de 3e dag gaf ik hem iets meer. Na de 2e maaltijd kwam alles er weer uit en heeft hij 1,5 niet willen eten en voelde zich duidelijk ziek.
Ik pauzeer nu dus even met het rauwe vlees voor Phlooph (Phlyx eet dit al vanaf het begin en heeft droge, poederachtige drollen die niet ruiken) om hem tot rust te laten komen en begin dan weer van voren af aan.
De Bozita is nu bijna op en aangezien ik nu toch weer brokken moet kopen, wil ik dit keer Orijen gaan proberen. De hond eet dit al meer dan een jaar (hondenbrokken wel te verstaan) en hij is er op vooruit gegaan.
Bij naakthonden zie je dat direct aan de huid. Minder talg, mooie glans, minder lichaamsgeur.
Ik verwacht dus dat kattenbrokken ook heel goed zullen zijn.

Er zijn vele gezondheidsvoordelen aan rauw voer en je weet precies wat je kat eet. Met name de kwaliteit van de eiwitten en de goede werking op de nieren vind ik belangrijk.
Botten en vlees kauwen is trouwens ook iets waar ze op gebouwd zijn. Het zijn 100% carnivoren. Alleen moeten ze daar zelf soms nog achter komen :-)
Zacht voer begrijp ik alleen voor zieke katten en katten met te weinig tanden en kiezen.
Ook kun je zelf biologisch en diervriendelijk geslacht vlees kopen, hetgeen me persoonlijk aanspreekt.
Als ik Phlyx tevreden zie scheuren aan zijn vleeslapjes, heb ik altijd het gevoel dat het "goed" is.
 
Ik ben toen met ProPlan begonnen vanwege de OptiRenal die zou bijdragen aan het verbeteren van de nierfunctie en beschermen van de nieren. Het bevalt verder goed, de vacht is glanzen en de ontlasting is goed. Heb me eigenlijk nooit verder verdiept in andere merken. Van de fokker uit kregen ze RC mee, maar daar ben ik vrij snel van over gestapt. Het zijn nogal kieskeurige eters hier, maar als er betere soorten voer zijn sta ik daar altijd voor open! :D Alleen rauw voer zal hier niet gaan werken denk ik, een stukje worst halen ze hun neus hier al voor op!
 
oké dames, de kogel is door de kerk: ik heb zonet een eerste bestelling gedaan van vers voor de kat. een paar smaken van Tinlo en van Naturis. het is ook niet zo evident om versvoer voor katten te vinden. ik probeerde van Naturis de kleine verpakkingen van 150gram te vragen, maar de winkel heeft ze enkel per 500gram. en de Tinlo wou ik in de vier smaken proberen in worstjes van 250gram, maar die was er enkel in een combinatiedoos met 20 worstjes!
bon, alles voor onze katjes nietwaar, dus toch maar de bestelling doorgegeven. stel dat het geen succes wordt bij de katten, dan zal Jozefientje nog een paar superdagen tegemoet gaan als zij de resten mag opruimen hé.
 
Ik lees regelmatig dingen over graanvrij voer. Wat is het voordeel hiervan?

Nou...feit is, dat katten helemaal geen graan nodig hebben en dit dus slechts wordt toegevoegd om de brok goedkoper te maken.
De koolhydraten in graan kunnen je kat dik maken, dit zijn dezelfde koolhydraten die in suiker zitten en in granen zit soms nog meer dan in suiker.
Het wordt weleens gepromoot als voer voor katten met een gevoelig gestel als er geen granen in zitten maar ik vraag me af of veel katten niet gevoelig zullen reageren op graantoevoegingen als hun gestel niet gebouwd is om dit te eten.
Katten zijn carnivoren van nature. Veel meer dan honden. Wilde honden eten ook nog wel eens wortels en vruchten.
Wilde katten eten niets anders dan vlees, bot, veren, en soms wat vacht.

Huiskatten kunnen van alles leren eten; mijn eerste katten vonden het leuk om alles te eten dat ik zelf ook at en dat dus echt niet goed voor ze kon zijn.

Graanvrije brokken zijn daarom volgens mij beter voor je kat, mits er voldoende goede proteïnen in zitten en als het koolhydraten bevat, moeten dit hoogwaardige zijn.
Koolhydraten in vers vlees zijn altijd hoogwaardig. Ik weet niet hoe je kunt beoordelen hoe dat in een brok vertegenwoordigd is.
 
oké dames, de kogel is door de kerk: ik heb zonet een eerste bestelling gedaan van vers voor de kat. een paar smaken van Tinlo en van Naturis. het is ook niet zo evident om versvoer voor katten te vinden. ik probeerde van Naturis de kleine verpakkingen van 150gram te vragen, maar de winkel heeft ze enkel per 500gram. en de Tinlo wou ik in de vier smaken proberen in worstjes van 250gram, maar die was er enkel in een combinatiedoos met 20 worstjes!
bon, alles voor onze katjes nietwaar, dus toch maar de bestelling doorgegeven. stel dat het geen succes wordt bij de katten, dan zal Jozefientje nog een paar superdagen tegemoet gaan als zij de resten mag opruimen hé.

Ik ben benieuwd hoe Merlijn dat zal ontvangen. Zelf bestel ik het vlees bij Degomeat. Die heeft 250 grams worstjes, maar ook gewoon stukken vlees die je zelf kunt snijden. Hart, lever...hmmm kangoeroe ree...eigenlijk kun je het zo gek niet verzinnen. En erg voordelig.
Kippenmaagjes/hartjes/levertjes gaan er hier goed in! Ik snijd ze nu nog in 3 stukjes, maar in de toekomst mogen ze zelf slopen. Ik begon met heel kleine reepjes, maar nu kan Phlyx al grotere stukken scheuren.
Kuikens snijd ik in 4en (ik kijk niet als ik dat doe) en die gaan totaal op.

De laatste keer heb ik een kilo hele muisjes mee besteld. Ik wacht even op beter weer dan gaat deze zot met een touwtje aan de muizenstaart door de tuin rennen. :-)
 
Nou...feit is, dat katten helemaal geen graan nodig hebben en dit dus slechts wordt toegevoegd om de brok goedkoper te maken.
De koolhydraten in graan kunnen je kat dik maken, dit zijn dezelfde koolhydraten die in suiker zitten en in granen zit soms nog meer dan in suiker.
Het wordt weleens gepromoot als voer voor katten met een gevoelig gestel als er geen granen in zitten maar ik vraag me af of veel katten niet gevoelig zullen reageren op graantoevoegingen als hun gestel niet gebouwd is om dit te eten.
Katten zijn carnivoren van nature. Veel meer dan honden. Wilde honden eten ook nog wel eens wortels en vruchten.
Wilde katten eten niets anders dan vlees, bot, veren, en soms wat vacht.

Huiskatten kunnen van alles leren eten; mijn eerste katten vonden het leuk om alles te eten dat ik zelf ook at en dat dus echt niet goed voor ze kon zijn.

Graanvrije brokken zijn daarom volgens mij beter voor je kat, mits er voldoende goede proteïnen in zitten en als het koolhydraten bevat, moeten dit hoogwaardige zijn.
Koolhydraten in vers vlees zijn altijd hoogwaardig. Ik weet niet hoe je kunt beoordelen hoe dat in een brok vertegenwoordigd is.
Bedankt voor de uitleg! Klinkt heel logisch inderdaad. Ga ik bij mij volgende bestelling eens Sanabelle no grain proberen. Dat is ook nog eens goedkoper dan de ProPlan die ik koop. ;)
Maar ik zie mezelf nog geen kuikentjes snijden. brrrr Ik weet het, het is de natuur, maar toch... haha
 
och Ellen, kuikentjes en muisjes...ik mag er niet aan denken.
voor mezelf ben ik zo hoor: als ik er een dier kan in herkennen, eet ik het niet op (kikkerbilletjes bij voorbeeld, nog nooit willen proberen om dat te eten).
ook voor de hond is het vers voer in de vorm van diepgevroren klompjes, het ziet er niet uit alsof ze een ander dier gaat opeten.

ik heb dus gisteravond uit de grote doos van Tinlo een worstje (250 gr) Konijn (het is maar een worstje, ik zie geen pluizig wolletje in de weide zitten) laten ontdooien, en deze morgen ('s morgens komt iedereen kijken of ze vrouwtje toch niet zover krijgen dat ze een blik opentrekt) geserveerd aan meneer Merlijn.
dik in orde! hij reageerde zelfs een beetje zoals in de natuur, grommen naar de andere en de kom voor zich alleen willen. de britse korthaar trok er zijn neus voor op. maar mss heeft die dan liever een andere smaak.
morgen ga ik Naturis Lam proberen.
in de winkel wist men mij te zeggen dat Naturis wel heel zuiver vlees is, alleen het is niet compleet. de Tinlo is dat wel. en de Naturis trekt de winkel niet binnen in de porties van 150gram, omdat die niet gelabeld worden en ze die smaken nog moeilijk kunnen uiteenhouden eens het in de diepvries ligt.
natuurlijk, met alle blikken en brokken die ik nog staan heb (toch wel vorige week nog een fikse bestelling gedaan zeker bij zooplus), zal de verse voeding de eerste tijd nog beperkt blijven tot een ochtendsnack. ik zie wel verder of en hoe ik iedereen kan overschakelen. het zou wel super zijn als ze de Tinlo lusten, en dan liefst alle 4 smaken.
voor de hond bestel ik bij Lotgering, ik denk dat die ook één versvoer voor de kat hebben, dat ga ik ook eens uitproberen.
en volgende week als het markt is, zou ik zelfs eens naar het kippenkraam durven gaan voor hartjes en zo.
 
och Ellen, kuikentjes en muisjes...ik mag er niet aan denken.
voor mezelf ben ik zo hoor: als ik er een dier kan in herkennen, eet ik het niet op (kikkerbilletjes bij voorbeeld, nog nooit willen proberen om dat te eten).
ook voor de hond is het vers voer in de vorm van diepgevroren klompjes, het ziet er niet uit alsof ze een ander dier gaat opeten.

ik heb dus gisteravond uit de grote doos van Tinlo een worstje (250 gr) Konijn (het is maar een worstje, ik zie geen pluizig wolletje in de weide zitten) laten ontdooien, en deze morgen ('s morgens komt iedereen kijken of ze vrouwtje toch niet zover krijgen dat ze een blik opentrekt) geserveerd aan meneer Merlijn.
dik in orde! hij reageerde zelfs een beetje zoals in de natuur, grommen naar de andere en de kom voor zich alleen willen. de britse korthaar trok er zijn neus voor op. maar mss heeft die dan liever een andere smaak.
morgen ga ik Naturis Lam proberen.
in de winkel wist men mij te zeggen dat Naturis wel heel zuiver vlees is, alleen het is niet compleet. de Tinlo is dat wel. en de Naturis trekt de winkel niet binnen in de porties van 150gram, omdat die niet gelabeld worden en ze die smaken nog moeilijk kunnen uiteenhouden eens het in de diepvries ligt.
natuurlijk, met alle blikken en brokken die ik nog staan heb (toch wel vorige week nog een fikse bestelling gedaan zeker bij zooplus), zal de verse voeding de eerste tijd nog beperkt blijven tot een ochtendsnack. ik zie wel verder of en hoe ik iedereen kan overschakelen. het zou wel super zijn als ze de Tinlo lusten, en dan liefst alle 4 smaken.
voor de hond bestel ik bij Lotgering, ik denk dat die ook één versvoer voor de kat hebben, dat ga ik ook eens uitproberen.
en volgende week als het markt is, zou ik zelfs eens naar het kippenkraam durven gaan voor hartjes en zo.
Dat heb ik ook met vlees, zolang het herkenbaar is of een bot in zit eet ik het al niet. Stom eigenlijk... :confused:
 
ik ben net hetzelfde! ik zal kippefilet nemen op restaurant, maar geen kippenbout, want daar zit nog een been in.
tja, stom, of hypocriet (hoor ik dan als opmerking omdat ik het wel eet als filet), zo ben ik nu eenmaal. en jij blijkbaar ook!
je zal zien, naast onze ragdolls zullen we nog andere dingen gemeenschappelijk hebben.
een beetje zoals we het gedrag van onze eigen poezels herkennen in de verhalen van andere dolletjes hier op het forum.
 
ik niet, mij maakt het zelfs niet uit of er een hele gebraden kip voor mij neus ligt, lekker :P
botten of niet, zolang het vlees goed en lekker is bereid dan eet ik het lekker op :D
 
ik weet het Mariska, ik vind het soms ook kinderachtig van mezelf...
als er vroeger kip op het menu stond bij ons thuis, dan was het vader die de kip op zijn bord nam en verdeelde onder de kinderen (we waren met vijf). ik koos altijd voor een stukje van de borst, en mijn vader deponeerde dus enkel de filet op mijn bord. mijn zus had liever het malsere vlees van de bout, maar ik wou toen al maar enkel het witte vlees.
zomaar een kinderherinnering die nu ineens komt bovendrijven...
 
ik ben net hetzelfde! ik zal kippefilet nemen op restaurant, maar geen kippenbout, want daar zit nog een been in.
tja, stom, of hypocriet (hoor ik dan als opmerking omdat ik het wel eet als filet), zo ben ik nu eenmaal. en jij blijkbaar ook!
je zal zien, naast onze ragdolls zullen we nog andere dingen gemeenschappelijk hebben.
een beetje zoals we het gedrag van onze eigen poezels herkennen in de verhalen van andere dolletjes hier op het forum.
Haha inderdaad. Ik krijg dan vaak de opmerking als je dat zielig vind moet je helemaal geen vlees meer eten...
Wij kregen vroeger nogal eens onze eigen kippen op ons bord, die kwam mijn opa dan slachten. En ik weet nog heel goed vroeger na een lange kerstmaaltijd zei mijn vader "het was lekker he? Dat was nou bokje!" Hadden we dus een van ons eigen geiten gegeten! Ik denk dat het daar allemaal begonnen is... :dead
 
da meen je nie! ik heb een gelijkaardig verhaal!
wij hadden thuis vroeger konijnen, en van tijd tot tijd belandde er wel eens eentje in de kookpot. nu vond ik dat niet abnormaal zolang het anoniem om konijn ging.
maar op een dag zei ons moeder: vandaag eten we Moemoe Konijn op. Moemoe had een nest konijntjes met wel twaalf stuks gekregen, en ze één voor één dood gedaan. geen goeie moeder, dus daar werd niet mee verder gekweekt. had ons moeder nu gezegd: vandaag eten we konijn, no problemo. maar neen, ze maakte het ineens zo persoonlijk.
ik weigerde om vlees te eten, ons vader boos, ik moest aan tafel blijven tot ik mijn bord leeg had, ... enfin, het moment dat ik een hap vlees in mijn mond had, begon ik me Moemoe Konijn voor de geest te halen, en ik heb alles overgegeven.
en toen ben ik echt jaren vegetariër geweest. op de verpakking kijken of er dierlijke bijproducten inzaten, en dergelijke toestanden.

nu eet ik af en toe een stukje vlees. nooit rood vlees, nooit met het been nog aan, ook geen vis met graten... maar zo fanatiek als in mijn jeugdjaren ben ik ondertussen niet meer.
 
Haha kijk het komt altijd ergens vandaan zo'n rare gewoonte! Ik deed mijn mond altijd zo vol mogelijk en ging dan gewoon langs de prullenbak of wc haha Of de hond zat onder de tafel, dat was ook altijd heel handig... ;)
 
Haha, mijn schatjes krijgen hier ook rauw, tegenwoordig krijgen ze muisjes, kippen nekken en eendagskuikens (omdat Lemon nog tandjes moet wisselen). Luna eet wel al grotere stukken vlees maar ze is eventjes mee terug afgebouwd. Af en toe krijgt ze van ons wel eens een konijntje als Lemon boven is.
 
ik weet niet wat ik hoor Maité! jij doet nog straffer dan Ellen: niet alleen muisjes en kuikentjes, maar nu ook nog een konijntje!
dan ga ik eerder de toer van kvv op. dat doe ik voor de hond ook al, en die voorverpakte worstjes doen me niet denken aan een echt diertje dat daarvoor nodig was. kleinzerig hé, ik weet het wel.
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan