Wat is dit op de lip van mijn kat? (foto)

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
Vanochtend zag ik ineens een wondje/bolletje op de onderlip van mijn kat.
Wat kan dit zijn? Moet ik er iets opsmeren zoals wondenzalf?
foto.webp foto.webp foto.webp

Lijkt dus echt wel op een wondje, misschien in zijn of haar eigen lipje gebeten of een krab gekregen. Ik zou er nog niets op doen, maar het zeker in het oog houden. Als het rood wordt of opzwelt naar de da ermee, maar voorlopig zou ik het even afwachten. Geneest waarschijnlijk van zelf.

Ik heb nog 2 katten, dus kan inderdaad daar van komen!

Ik zal het goed in de gaten houden.
Bedankt voor jullie advies!

Lijkt me ook eerder een klein wondje dat beetje ontstoken is.
Zeker zien dat het niet dikker wordt en anders hup ermee naar de DA.
Hou je ons op de hoogte?

Kan inderdaad een wondje zijn door een tandje bijvoorbeeld tijdens spel, maar wel even in de gaten houden of de kat dit niet vaker heeft/krijgt want dan zou het ook een vorm van krentenbaard kunnen zijn (soort puistjes om het makkelijker te zeggen) , als dat het geval is kun je dat zelf eerst proberen te behandelen door het 1x per dag te deppen met clerasil tonic waarvan je een beetje op een wattenschijfje doet. Ze kunnen dit op de kin/lip krijgen en kan ook veroorzaakt worden door bijvoorbeeld plastic voerbakjes al lopen de meningen daarin wel uit één. Mocht de kat vaker zulke plekjes krijgen dan is het wel goed om het even te laten onderzoeken bij de dierenarts, bij katten bestaat er ook een vorm van auto-immuunziekte wat dergelijke plekjes/korstjes kan veroorzaken, niet enorm ernstig maar moet wel behandeld worden en vaak zie je dat het dan weer even rustig is en daarna weer terug komt, het is wel goed te behandelen maar is wel iets wat dan vaker terug zal komen.

Voor nu kan het dus goed een wondje zijn waar verder niks achter schuil gaat, even in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken, je kunt ook wat betadine mengen met water en het wondje daar 2x per dag even mee deppen om ontsteken te voorkomen/genezen.

Is er al nieuws?
Het plekje op z'n lip is weg! wel weer een ander plekje voor terug gekomen.. maar is inmiddels ook weg.. (het lijken net steenpuistjes)

Als het weer opkomt ga ik er mee na de dierenarts, dan zien hun het ook als het er echt op zit.

Voor als nu al een paar dagen rustig :)

Misschien een gekke vraag maar heb je onlangs nieuwe planten, bloemen in huis gehaald?
Hallo Edwin,
Nee geen nieuwe planten of bloemen, wel een maandje terug ofzo..
Misschien dat het wel aan het voer ligt zou ook nog kunnen, dat ze er plots allergisch voor is geworden
Ik hou d'r goed in de gaten :)

Hallo Edwin,
Nee geen nieuwe planten of bloemen, wel een maandje terug ofzo..
Misschien dat het wel aan het voer ligt zou ook nog kunnen, dat ze er plots allergisch voor is geworden
Ik hou d'r goed in de gaten :)
Er zijn zoveel factoren, hou het goed in de gaten en hou ons op de hoogte, heel veel succes.

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4