Feit waarom groente in blikvoer?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Poppy

Gouden kat
Geachte heer/ mevrouw,

Waarom zit er spinazie en tomatenpuree in de blikjes van Gourmet?

Een kat is een carnivoor en eet normaal gesproken geen groente.

Ook heb ik op Internet gelezen dat tomaten niet goed zijn voor katten.

Met vriendelijke groet,

Marianne de Bruijn

NL Purina mailbox

Beste Marianne,

Je hebt absoluut gelijk dat katten carnivoren zijn en dus 100% vleeseters. De aanwezigheid van groenten wordt meer dan eens als vreemd ervaren want een kat is niet eens instaat om zich op een vegetarische wijze te voeden. Dus een kat in het wild krijgt geen groenten binnen? Hoewel dit misschien zo lijkt, is dit niet juist.

Een kat krijgt wel degelijk groenten binnen, echter op een geheel andere wijze en in een ander vorm dan wij gewend zijn. Katachtigen consumeren hun prooi vrijwel totaal. Wat in ieder geval altijd gegeten wordt, en waar in feite mee begonnen wordt, zijn de ingewanden van de prooi. Nu wil het geval dat prooidieren bijna altijd herkauwers zijn of kleinere diersoorten zoals knaagdieren. Het zijn echter veelal dieren die groenvoer eten en hier ook hun darmen mee gevuld hebben.
Als een kat als eerste de darmen oppeuzelt, dan betekent dit dat hij daarmee een forse portie groenten binnen krijgt. Het grote verschil met de hierboven geschetste situatie is echter dat deze groenten al zo goed als volledig door het prooidier zijn verteerd. Dit hoeft de kat dus niet te doen (kan hij ook niet!) en hij kan zich beperken tot het direct benutten van de opgenomen voor verteerde groenten. Groenten die veel voedingsstoffen bevatten en dus heel waardevol voor de kat zijn.

Om deze reden heeft Nestlé Purina dan ook een hoeveelheid groenten in haar producten verwerkt die dezelfde nuttige voedingsstoffen bevatten voor de gedomesticeerde kat. Ook deze groenten zijn, net als de groenten in de darmen van het prooidier, als het ware voor verteerd. In de juiste hoeveelheid gegeven, levert dit dus een nuttige bijdrage aan de gezondheid van onze katten. Alle ingrediënten dragen bij aan het juiste gehalte van voedingsstoffen. Groenten kunnen een bron zijn van verschillende belangrijke voedingsstoffen, zoals eiwitten, mineralen, vitaminen en vezels.

Voor wat betreft tomaat in katten voeding kan ik je gerust stellen.
De hoeveelheid in microgrammen aan stofjes die in de tomaat zit
is zeer gering. In tegenstelling tot veel berichten op internet is bovendien de
tomaat niet giftig voor de kat. De meeste berichten op internet gaan over
solanine, een alkaloid glycoside die in aardappelen (maar vooral in de
aardappelbladeren) voorkomt. Tomaat is familie van de aardappel, maar bevat een
relatief onschadelijk glycoside, namelijk tomatine. Aangezien dit ook een glycoside is ontstaat hier waarschijnlijk de internet verwarring. Veel berichten over tomaat noemen namelijk solanine als onderdeel van de tomaat. Dat is niet correct. Daarnaast treedt er ook nog verandering in de structuur van de glycosiden op door de verhitting van het
product. Datzelfde gebeurt ook met aardappelen. Daarom kunnen we die gewoon
eten (gekookt). Voedingsstoffen in groenten en tomaten kunnen dus prima bijdragen aan de gezondheid van jouw kat.

Met diervriendelijke groet,
Sylvia

Zo dat is een duidelijke uitleg.
microgrammen dat is ontzettend weinig en weinig van toegevoegde waarde zou je denken .

Vooral die kattensoep. Ik heb een keer 1 zakje gekregen, maar Disney moest het niet hoor. Het ook echt soep.

Spinazie schijnt goed verteerbaar te zijn, en ik vermoed dat dat bij tomaat dan ook het geval zal zijn. Zeker als het vooraf is gekookt.

Spinazie schijnt goed verteerbaar te zijn, en ik vermoed dat dat bij tomaat dan ook het geval zal zijn. Zeker als het vooraf is gekookt.
Daar heb ik nog niks van gelezen eerlijk gezegd.
Waar zit dat in?

Ik was naar de verteerbaarheid van tomaat aan het zoeken, en toen kwam ik o.a. spinazie tegen als licht verteerbaar.
En ik meen mij te herinneren ooit eens iets van spinazie als toevoeging te hebben zien staan op een blikje kattenvoer. Maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Edit: Gevonden. Resultaten via Google.

Een citaat van Katmundo:
Is spinazie goed voor katten?

Ja, op een aantal manieren kan spinazie gunstig zijn voor katten. Daarom gebruiken veel fabrikanten van kattenvoeding kleine hoeveelheden spinazie in hun samenstellingen. Hier zijn slechts enkele van de belangrijkste voordelen van spinazie voor katten.

• Rijk aan vitamines en mineralen. Vitamine A, K, B6, B2, E en C komen vrij veel voor in zelfs de kleinste porties spinazie. Bovendien is dit bladgroen ook rijk aan magnesium, foliumzuur, calcium en kalium – allemaal zijn ze essentieel.
  • Biedt een goede hoeveelheid vezels. Spinazie bevat een matige hoeveelheid vezels in vergelijking met andere groenten. Het kan echter nog steeds een goede spijsvertering bevorderen, vooral voor katten die last hebben van obstipatie. Als je kat kleine hoeveelheden spinazie eet (zoals de hoeveelheden in commercieel kattenvoer), zal de groente niet voldoende zijn om diarree te veroorzaken, maar zal het wel helpen bij de algehele spijsvertering.
  • Het bevat weinig calorieën. Een van de vele voordelen van spinazie is het gebrek aan calorieën. Samen met het vezelgehalte is dat een andere reden waarom het opnemen ervan in het dieet van je kat geweldig is voor gewichtsbeheersing.
  • Het bevat ook omega-3-vetzuren. Begrijp me niet verkeerd, spinazie is geen magische caloriearme groente die veel gezonde vetten bevat. Het bevat een opmerkelijk lage hoeveelheid Omega-3 vetzuren, dus het is niet zo goed als vis of visolie. Maar toch is het voordelig.

Zoals je kunt zien heeft het voeren van spinazie aan je kat nogal wat voordelen. Helaas maken ze er geen wonderbaarlijk supplement van dat geschikt is voor elke kat die er is.

Kan spinazie slecht zijn voor katten?

In sommige gevallen kan spinazie inderdaad slecht zijn voor katten. Hoewel het niet giftig is voor katten, kan het enkele reeds bestaande gezondheidsproblemen wel verergeren.

Je mag geen spinazie geven aan katten die last hebben van urineproblemen. Dit bladgroen bevat calciumolaxaat. Het kan ervoor zorgen dat je kat schadelijke kristallen in de urinewegen ontwikkelt die tot verdere problemen kunnen leiden.

Als de kat echter over het algemeen gezond is en geen problemen heeft met de urinewegen, zullen de kleine hoeveelheden calciumolaxaat in spinazie hem niet schaden.

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4