Wat is er Nieuw?

rupsen !

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Odrade

Kompleet gek van katten
Ik ben ZO kwaad !

Maandag kwam mijn man terug met hondje Héra. Deze had een verschrikkelijk opgeblazen gezicht. En keek ons apatisch aan.

Gelijk de dierenarts gebeld.
Deze zei : opletten of ze moeite heeft met slikken of ademen. Verder niets.
S'avond's was ze nog erger opgezwollen en had moeite met drinken. Braakbewegingen bij het slikken. Dierenarts : gelijk brengen, al was het 23.30. Hij had nachtdienst.
Tja, geprikt door een wesp of bij. Ze kreeg een spuit cortisone.

s'Ochtends niet beter. Een triest hoopje ellende.
Telefoon dierenarts. Ach door de spuit moest het kalmeren, maar die zwelling zou niet zo gauw verdwijnen…

Vandaar naar mijn werk, maar gevraagt aan mijn man om weer de dierenarts te bellen. Ik vertrouwde het niet.
Gelukkig was er dit keer de jongere collega. Die zag gelijk dat het om een rupsenallergie ging. Binnenkant van haar mond, vooral rechts helemaal opgezwollen, rood en met een soort brandgaten. Nu 3 keer per dag een kalmerende creme erop en wachten.
Ze eet als we haar blikvoer heel fijnsnijden. Ze drinkt, maar je ziet dat het haar moeite kost.
Morgen zal ik weer de dierenarts bellen, denk ik.

Ik ben zo erg kwaad op die eerste dierenarts ! Als we gelijk bij hem waren gekomen en dat hij de juiste diagnose had gesteld had hij haar mond kunnen schoonmaken en met een zalf kunnen verzachten !

Ik hoop dat alles goedkomt.
Kijk alsjeblieft uit met die rupsen.

O.
 
Bah wat verschrikkelijk om te lezen.
Ik begrijp heel goed dat je boos bent op de eerste arts.
We zullen duimen voor je dat het snel beter gaat want dit is erg pijnlijk en verdrietig.
Namens alle leden heel heel veel sterkte.
 
Dank je wel Edwin.
Het is zo erg om je lieve hondje te zien lijden !
Gisteren geprobeerd om met haar te wandelen (ze loop nomaliter zo'n 10 km per dag met mijn man). Philippe kwam met haar in zijn armen terug : ze kon niet meer.

O.
 
Dankzij de zalf ging het dinderdag beter. Ze was nog steeds pips, maar at en dronk weer normaal.
Vanaf zaterdag ging ze weer fijn wandelen.
Gisteren heb ik haar mond geinspecteerd. nog een paar restjes zalf (die heel plakkerig is en die je met latex handschoenen moet aanbrengen en die dan een soort pleister vormt), maar de huid zag er goed uit.
Dus nu alles goed, maar we hebben flink de schrik gehad.
Volgende keer snel ingrijpen.

Oef !
PhotoHeacutera1_zpst8grgfvv.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fijn dat het weer goed gaat, mooie foto.
 
Wow wat een verhaal, dat slakken nare verschijnselen geven wist ik maar rupsen... waarschijnlijk heeft die rups haar gewoon verdedigd en gestoken... Je ziet dat maar al te vaak dat dierenartsen er een naam op plakken maar eigenlijk het zelf niet echt weten, ale ze denken het te weten. Gelukkig was de jongere er en die zal mss in zijn opleiding over insecten en beten bij dieren geleerd hebben, gelukkig.
Hopelijk is hij snel weer de oude en kunnen jullie weer ver gaan wandelen
 
Oh nee zeg, gelukkig is de oorzaak nog op tijd gevonden..! Enig idee welke rups dit veroorzaakte? Ik las gisteren ergens dat de processierups meer en meer voorkomt, en daar kan je héél fel op reageren!
 
Hoi Lut56,
Ja processierupsen zijn de bekendste die deze verschijnselen veroorzaken.
Maar ook andere rupsen kunnen irritant zijn, zoals bijvoorbeeld die van de bastaardsatijnvlinder.
Die laatsen hadden we een paar jaar geleden in onze appelboom (witte grote cocon).
Zij kunnen hun irritante haartjes als het ware "afschieten". Dat gebeurde bij mij toen ik een keer aardbeien plukte. Ineens een helse jeuk op de zijkand van mijn nek. De rups heb ik niet gezien, die zat misschien op een blaadje en voelde zich bedreigd… Een rode plak met pukkeltjes van ongeveer 15 cm doorsnee ! De pharmacie gaf me kalmerende zalf.
Maar nog maanden erna, toen ik buiten bezemde, had ik pukkels op mijn armen door rondstuivende haartjes !

Héra is nu helemaal OK, ze wandeld s'ochtends of s'avonds, overdag wordt het nu te heet.

Bedankt voor jullie boodschappen !

Odrade
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan