Onze huidige verzameling

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

GeertVB

Actieve kat
In de vorige topic hebben jullie kunnen lezen dat we wat onverwachte verliezen hadden, we zijn uiteindelijk 3 maine coon en een maine coon + x verloren in ruim een jaar tijd. Alle door nierfalen. 3 kwamen uit dezelfde groep van een cattery die feitelijk reeds gestopt was. We hebben nog enkel Joy over, zij is inmiddels 6 jaar en haar zus is er dus helaas niet meer bij. Je ziet haar hier rechts op de foto.
De witte kater is nu 18 maand bij ons, dat is een ras echte noorse boskat, heet Knut (8 jaar) (een Noorse naam zou het zijn). Zijn twee poezenvriendinnen hebben we niet kunnen mee adopteren, het zou bij ons ook te druk worden. De kater is lang boos geweest op 't vrouwtje van me en liep maanden lang in een boogje om haar hen omdat zij hem in een kooi had gestopt toen we hem ophaalden in Nederland. Ja, de katten van ons komen allemaal uit Nederland.
En de twee links, de zwart/grijze kater heet Junior Posseidon (7 jaar), de poes naast hem is zijn lief Nanoe (nu bijna 10 jaar), van de oude tv serie Mork en Mindy werd haar naam bij de mensen die haar aan ons hebben afgestaan en dit wegens toenemende allergie. Zelfs de medicatie werkte niet meer bij de man en dit vooral sinds de covid vaccinatie. Zo vertelden ze aan ons. Hij is ook in minder dan een uur naar buiten moeten gaan vanwege 2 zware allergie aanvallen. Ik wist niet dat dit zo hevig kan zijn. Dit omdat de cattery de naam 'rendezvous poes' had gekozen, maar we (de vorige eigenar en wij) vonden dat niet meer passen voor haar.
De vorige eigenaren hebben met deze twee enkele nestjes gehad. De poes is overigens niet geholpen.
Dat is in feite verplicht in België maar we willen deze zware ingreep niet meer laten uitvoeren, wij zijn de mening toegedaan dat ze te oud is om nog zulke zware operatie te laten ondergaan. Het enige wat we deze vier willen geven is een goed verder leven. Ze hebben nu eindelijk kunnen wennen aan elkaar, ze blijven in ons huis en in onze tuin. Daar komen geen buurtkatten in dus het bermleven of verwildering/vermenigvuldiging van het aantal katten is niet aan de orde.
De dagelijkse ochtend- en avondrituelen zijn nu ideaal om ze even voor te stellen. Dan staan ze eens samen op 1 foto.
Ze krijgen nog steeds rauw voer, in combinatie met tonijn op woensdag, en korrels op maandagavond en vrijdagavond.
Nierdieet krijgen ze dan. Preventief om het lichaam eens te zuiveren/ontlasten. Ergens in de geest van "voorkomen is beter dan genezen". Want als je door ziekte op dieetvoeding moet over schakelen is het al te laat, dan zijn ze al langer ziek. Nog voor de eerste symptomen opduiken. Bepaalde voedingsstoffen hebben ze dan op maandag en op vrijdag wat minder maar die stoffen krijgen ze wel 7 dagen per week binnen. Op korreldag in de ochtend hebben ze nog steeds hun worst. Het dieetvoer is enkel in de late avond en nacht.
Ze hebben ook steeds een grote pot met korrels staan, meestal merk wilderness, graanvrij denk ik, van maxizoo. Dat zijn grote brokken en die kunnen ze beter vast nemen uit de pot. Het zijn tenslotte ook behoorlijk grote katten.
We hebben nu korrels van Cooper maar die zijn verassend klein. Dat zal niet herhaald worden. Want de bodem blijft lang liggen omdat ze dat moeilijk kunnen vastpakken.
I denk dat deze foto ook voldoende zegt over hun voorkeur. Telkens voor eettijd komen ze bij ons zitten tot ze hun worst krijgen. Wanneer deze nog te veel bevroren is word er wat kilometers afgelegd (ijsbeer ijsbeer ijsbeer) in combo met de nodige klaagzang. De brokjes, die zijn goed om tussendoor eens van te eten. Maar als er worst is eten ze worst, tot de bak (meestal) leeg is. Hiermee wil ik nogmaals aantonen dat de mening van vele mensen, dat hun kat de voorkeur geeft aan brokjes fout is. Ja, de eerste paar weken moeten ze wennen, en onze boskater tracht nog steeds in de keuken korrels te stelen uit de pot op het aanrecht in de keuken. Maar dat is enkel omdat junior waakt over de voerbakken in hun eethoek. Onze witten mag er ook korrels eten hoor, maar zodra nanoe, die twee maal gaat eten naar de eethoek gaat volgt junior en moet onze knut het veld ruimen. Tja, junior zorgt goed voor de moeder van zijn kinderen. Dat kan ik hem niet blijven kwalijk nemen natuurlijk. Tenslotte is er altijd wel wat tussen de katers. Zeker wanneer het beide alfa mannetjes zijn. Je ziet het ook op deze foto, Junior waakt altijd tijdens- en na het diner. Ik vermoed dat dit perfect normaal is.

Ik had enige maanden terug beloofd een update te geven van onze situatie hier. Maar we moesten eerst zelf terug ons verlies een plaats geven. Nu hopen we dat we alle nog enkele jaren mogen gezond blijven.
Ondertussen heb ik bijna mijn nieuwe tanden. Bovenkaak is in orde, nu nog de implanten in de onderkaak afwerken. Morgen komt er de kraag op het implant. Als dat genezen is kan ook daar de afwerking beginnen. Het is voor iedereen hier in huis een moeilijk jaar geweest. Nu kan de blik terug gericht worden naar de toekomst.

IMG_20251014_092425.webp

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3