de 9 en 12 weken enting

• Onderwerp-starter Onderwerp-starter Josje
  • Startdatum Startdatum

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
J

Josje

Gast
Gast
Graag zou ik ervaringen willen delen over hoe jullie het doen met inenten bij kittens. Het normale schema is 9 en 12 weken bij kittens. Maar omdat er toch best ook heel veel ent reacties zijn zijn er fokkers die er vanaf gestapt zijn en pas met 12 weken enten. En de 2e enting dan doen met 15 weken en het kitten laten verhuizen met 16 weken. Of met de nieuwe eigenaren afspreken dat hun de 2e enting doen en dan zou het kitten weg mogen met 13 weken. Hebben andere hier ervaring mee??? Hoe doen jullie dat.
De reden waarom ik dit hier plaats is omdat ik altijd met de 9 en 12 weken geent hebt. Maar daar ga ik dus vanaf stappen wegens nare ervaringen. Het lymping kitten syndroom is er 1 van en geloof me dat is echt niet leuk als ze allemaal zo ziek gaan worden na een enting. Uiteraard ook nestjes gehad waar het probleemloos is gegaan. De schrik zit er bij mij zo in na het enten van mijn laatste nestje dit jaar in Juni. We hadden 4 kittens en ze groeiden heerlijk op en nooit ziek geweest. Toen kwam de dag van de eerste enting. Alle kittens werden gezond verklaard en kregen dus hun prikje. Een paar dagen later was 1 van de kittens plotseling blind geworden.
Bij de Dierenarts hadden ze geen verklaring ervoor en of het door de enting kwam dat is nooit duidelijk geworden. Ik ben naar de Wagenrenk geweest bij de oogarts en de ogen en netvlies was prima, het zat dus dieper. Hij vertelde dat het in de hersenen zat, vermoedelijk een hersenbloeding. ik moest niet raar op kijken als ik dit kitten dood zou gaan vinden. Ondanks haar blindheid (zei had de naam Aurora) kon ze zich goed vertoeven, ze wist alles te vinden en speelde gewoon lekker, niet ziek of wat dan ook. 2 dagen later merkte in aan Aurora dat ze begon ze zwalken en ze liet urine lopen. Toen wist ik al dat ze het niet ging redden. Haar koppie begon scheef te staan en langzaam aan vielen haar lichaams funties uit. In de avond begonnen haar longen te roggelen en kreeg ze het benauwd en is ze in mijn armen heen gegaan. Wat vond ik het zo oneerlijk, Aurora heeft maar 10 weken oud mogen worden. Of het door de Enting kwam???? Niemand zal het weten. Maar ik ben dus wel op me hoede en durf niet meer met 9 weken te enten. Daarom mijn vraag of er meerdere zijn met nare ervaringen na een eerste enting.

Dit is niet van een enting.ik fok al 15 jaat en ent met 9 en 12 weken nog steeds. Een bacterie kan overal in het lichaam dit veroorzáken. Tis heel hard maar komt niet door enting

Wij laten onze kittens vaccineren op 9 weken, dan een sterilisatie op 11 - 12 weken en dan de volgende vaccinatie een week later. Dit is dan op 12 of 13 weken. De kittens mogen dan op 14 weken verhuizen.

Wij laten onze kittens vaccineren op 9 weken, dan een sterilisatie op 11 - 12 weken en dan de volgende vaccinatie een week later. Dit is dan op 12 of 13 weken. De kittens mogen dan op 14 weken verhuizen.

Heb je nog nooit een entreactie gehad dan? En met welke stof worden jou kittens dan geeent?

Dit is niet van een enting.ik fok al 15 jaat en ent met 9 en 12 weken nog steeds. Een bacterie kan overal in het lichaam dit veroorzáken. Tis heel hard maar komt niet door enting

Ik heb ook niet gezegd dat het door de enting kwam. Maar juist omdat het zo snel na de enting gebeurde ga je vraagtekens zetten. En een bacterie ja ook dat kan, Maar dan vraag ik me af waarom ze nooit ziek is geweest en juist zo levendig.

Als er iets in een kitten of kat zit dan kan het juist door de weerstandsverlaging omhoog komen. Ik heb altijd purevax gebruikt . Entingen verlagen de weerstand natuurlijk dus dan kan ook een bacterie uitmonden tot iets groters. Entingen zijn net als bij mensen niet 100% goed. Maar als fokker kun je wel aansprakelijk gesteld worden voor het bv niet volgens de "regels " vaccineren. Tis helaas niet makkelijk een keuze te maken waarin je alles kan voorkomen want dat bestaat niet

Maar regels naleven ben ik zelf heel secuur in. Hoor toch wel veel dat fokkers pas met 12 weken enten en met 15 weken. Dus dan voldoe je ook aan de regels. Maar er zijn er genoeg die alleen de 12 weken enting doen en de nieuwe eigenaren doen dan de tweede enting. Dacht niet dat dat niet zo mogen.

Alles mag. We weten ook dat de enting helaas vaker niet word gegeven omdat die slecht is maar om de kosten te drukken. Ik zeg niet dat jij dat doet Josje maar geld is een gevaarlijk iets.

Klopt dat gebeurt. Ik ga ook al wat jaartjes mee in het fokwereldje dus maak je hoop mee. Ik wil wel beide entingen blijven geven. Alleen zet ik hem dan op 12 en 15 weken en kittens verhuizen dan met 16 weken.

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4