Vroegcastratie bij kittens, wat vinden jullie ervan?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Lissy

Kompleet gek van katten
Vroegcastratie word vaak gedaan bij kittens tegenwoordig.In Belgie is het zelfs verplicht gesteld.
Er zijn voor en tegenstanders bij kopers en dierenartsen. Wat vinden jullie ervan?

Langs de ene kant ben ik er voor maar langs de ander kant doodsbang. Ik heb het zelf vier keer gedaan, twee katers, twee poezen. De katers zijn beiden overleden aan FIP. Toeval? Wie zal het zeggen maar de schrik zit er goed in....

Ik vind het bij katertjes nog te doen ivm narcose, maar bij poesjes is het toch een hele ingreep. Dus langere narcose en dat moet toch weer door het lichaam worden afgevoerd. Mijn dierenarts en alle in mijn omgeving zijn dus tegen vroegcastratie.

Mijn dierenarts-praktijk is ook tegen vroeg castratie bij raskatten.
Ze doen het pas vanaf 6 maanden doen bij raskatten, kater of poes maken ze geen onderscheid in.
Bij htk's doen ze het wel vanaf 3 maanden, en ook de dieren in het dierenasiel.

Mijn Bones was ongeveer 7,5 maand oud, dit omdat Dax kwam toen Bones net 6 maanden werd, moest toen even wachten tot ze goed aan elkaar gewend waren. Dax is op de leeftijd 6,5 maanden gecastreerd.

de dierenarts zelf raadt geen operatie aan voor 6 maand, dus vroeger liet ik zelf de katten opereren vanaf die leeftijd, maar de poezen die ik via de kattenopvang adopteerde, werden door de organisatie steevast op een leeftijd van 12 weken geopereerd.
persoonlijk vond ik het voordeel daarvan dat ik als nieuwe baasje niet meer de angst op voorhand moest doorstaan van: gaat de kat de narcose en operatie wel goed doorstaan?
één van de redenen ook waarom ik voor de mensen van Merlijn heb gekozen, is dat zij ook de operatie laten uitvoeren als de kittens nog bij hen zijn, dus na hun 12de week. de kittens gaan dan met zijn allen naar de dierenarts, en komen allemaal gelijk weer naar huis, zo worden een pak trauma's vermeden denk ik.
oké, ik was ook wel bezorgd hoor die dag, dat het toch wel allemaal goed zou verlopen, maar toch, niet zoals je zelf je schat moet gaan deponeren bij de dierenarts en dan maar wachten op het verlossende telefoontje dat alles goed is verlopen en dat je er om mag.
dus ik ben heel blij dat de fokkers van Merlijn een dierenarts hebben die de operatie doet op 12 weken.
zonder vooruit te willen lopen op de feiten:whistle:, mijn volgende ragdoll zal dus ook "geholpen" worden voordat hij bij mij komt.

Ik ben voorstander van vroegcastratie. Voordat wij het hadden laten doen was ik eerst ook heel bang. Ik heb dus naar Gent gebeld om te vragen hoe ver ze stonden met hun testen. Ze hadden juist gedaan met hun testen. En ze zeiden dat deze heel positief waren. Mijn man had ook naar een paar cattery's in Amerika gebeld om hun mening te vragen. En ze waren hier ook allemaal zeer positief over. Ze doen het in Amerika al jaren. Bij asielen doen ze het nu ook verplicht en cattery's gaan het ook verplicht worden vanaf juli dit jaar (als ik me niet vergis). De katjes genezen echt heel snel. Ze gaan samen naar ginder, ze worden samen wakker, komen samen terug thuis en beginnen samen terug te eten en te spelen. Het is ook geen miserie meer voor de nieuwe eigenaars. De katjes vertrekken helemaal tip top in orde naar hun nieuwe eigenaar, kant en klaar. De nieuwe eigenaars zijn voor een jaar gerust. :)
Je kan ook nog steeds een contract laten opmaken met de nieuwe eigenaar maar als deze van mening is dat hij de poes toch gaat gebruiken voor broodfok dan kan je alles in proces gaan steken, als je het te weten bent gekomen. Dan ben je verder van huis. En dat is niet de bedoeling. Ik raad hierom vroegcastratie aan. Zodat je als fokker zeker bent maar ook als nieuwe eigenaar geen problemen hebt achteraf.

Hier in Nederland is het niet verplicht, maar in geval van de katers ben ik voor. Wij doen het hier niet standaard maar in overleg met de nieuwe eigenaar. Soms is het ook niet mogelijk het al voor vertrek te doen doordat de ontwikkeling bij het betreffende katertje nog niet zo ver is. In dat geval hopen wij een goede afspraak te kunnen maken en houden de stamboom zolang vast.
Maar dit is inderdaad geen garantie dat er niet mee gefokt word.
Behalve al de boven genoemde voordelen vind ik er nog een heel belangrijk.
Ik praat alleen over mijn ervaring met de savannah, en deze willen ongecastreerd nog wel eens vroeg beginnen te sproeien en wanneer ze dat eenmaal doen lukt het niet altijd om het ze ook weer volledig af te leren.

Ik ben niet voor en niet tegen, ik dek dat dit een inschatting is van de betreffende cattery en of in overleg met de nieuwe eigenaar dan wel of niet te doen. Wij hebben de katten pas na de 6 maanden laten helpen. er zullen voors en tegens zijn waarom wel en waarom niet, maar het moet een keuze blijven vind ik.

Twee van mijn liefjes komen van een Belgische Cattery en zijn vorig jaar geboren dus vielen onder de nieuwe wet. Ze zijn dus vroeg gecastreerd op een leeftijd van 12 weken, we hebben broer en zus dus alle twee geholpen. Ik was er zelf natuurlijk niet bij maar we kregen foto's en filmpjes van de kittens toen ze weer thuis waren en werkelijk waar je zou niet hebben gedacht dat ze net gecastreerd waren, het rende alweer door het huis, aten alsof ze nooit eten hadden gehad en dus is me dat echt reuzen meegevallen. Ik ben voor vroegcastratie, maar dat is persoonlijk. Ik heb nu zelf meegemaakt dat het voor de kittens in de eerste plaats niet traumatisch is omdat ze met het hele nestje gaan en de moeder ook meegaat. Dus ze worden wakker bij hun moeder, broertjes en zusjes en gaan dan weer naar huis, ik kan uit persoonlijke ervaring zeggen dat dit minder rot is voor de kat dan dat ze na de 6 maanden gaan en in hun eentje. Het is denk ik meer ons eigen gevoel dat het zielig is omdat ze nog zo jong zijn maar ik denk dat het voor de kat beter is. Waarom ik voorstander ben is omdat marktplaats nog steeds ontploft van de kruising kittens en katers met stamboom die als dek-kater worden aangeboden zonder dat er spraken is van een cattery, katers met stamboom die zelfs voor een leuk bedrag zelfs kruisingen mogen dekken. Ik ben daar erg op tegen, niet op kruisingen trouwens want elk dier is het waard om te leven en verdiend het aller beste. Maar ik ben wel tegen onverantwoordelijke fok met welk dier dan ook. Ik weet fokkers maken gebruik van contracten maar nog veel te vaak houden niet alle mensen zich er aan , door een kitten al geholpen te laten verhuizen maak je de kans op onverantwoordelijke fok en oeps nestjes velen malen kleiner. En voor mezelf vond ik het een groot voordeel dat ik mijn liefjes niet met 6 maanden nog eens naar de dierenarts moest brengen, want ik geef toe ben er altijd weer een beetje ziek van als mijn diertjes voor hun castratie moesten. Heb nog twee kleine mannetjes hier die binnenkort moeten worden geholpen en zie ik nu al tegenop *wink*

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4