Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Verhuizen met een kat

Edwin

Edwin

Beheerder
Medewerker
Beheerder

Verhuizen met een kat

Veel mensen die in een flat wonen hebben een kat (of zelfs meerdere katten). Dat gaat prima, mits de kat er voldoende ruimte en afleiding heeft.
Dan komt het moment dat u wilt verhuizen, bijvoorbeeld naar een eengezinswoning met een tuin.
Zal dit een probleem zijn voor de? Ze kent immers alleen maar de vertrekken van uw flat.

In het algemeen geldt dat u een kat na een verhuizing tenminste twee weken binnen moet houden.
Zo kan ze goed aan haar nieuwe huis wennen.
Katten hechten zich namelijk erg sterk aan hun omgeving.
Als uw kat niet goed thuis raakt in het nieuwe huis, is de kans groot dat ze terugloopt naar het oude adres, met alle gevaren van dien (verdwalen, verkeer).
Na deze eerste twee weken kunt u de kat een week lang laten wennen aan haar nieuwe buitenomgeving (de tuin).
Begin met een half uurtje per dag en voer dit geleidelijk op.
Laat het tempo afhangen van de gretigheid waarmee uw kat naar buiten wil.
Houd haar hierbij wel in de gaten, om zeker te zijn dat alles goed gaat.

Het kan zijn dat uw kat voor de verhuizing nog nooit buiten is geweest.
U kunt er dan voor kiezen om haar ook in het nieuwe huis binnen te houden.
Dit is zeker aan te raden als u aan een drukke weg komt te wonen: uw kat is immers geen verkeer gewend. Deze uitzonderingen daargelaten vindt een kat het van nature erg fijn als ze (zo af en toe) naar buiten kan. Laat flatkatten die dit niet gewend zijn de eerste tijd aangelijnd uit.
U kunt dan samen met de kat wat in de tuin rondwandelen en haar overal aan laten snuffelen.
Aan de kat kunt u zien wanneer het riempje niet langer nodig is: als ze vrolijk en met opgeheven kop en staart door de tuin loopt. Zolang ze echter schichtig blijft, heeft ze meer gewenningstijd nodig.

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Heel vroeger toen mijn katten nog vrij buiten mochten liet ik ze eerst wennen aan de tuin aan een tuigje.
We lieten ze wel niet alleen, want je weet nooit of ze ergens komen vast te zitten of ergens rond draaien.
Eens ze de tuin goed kenden en hun geur er gezet hadden lieten we ze vrij, maar ik maakte ze wel gewoon van elke dag tegen de avond ze binnen te roepen met een snoepje. Ze kennen dat redelijk snel.
Nu hebben we een schrikdraden op de tuin en mogen ze niet meer de wijde wereld verkennen zo zijn wij gerust en hebben de buren in de omgeving geen last van ze.

Edwin

Edwin

Beheerder
Medewerker
Beheerder

Heel vroeger toen mijn katten nog vrij buiten mochten liet ik ze eerst wennen aan de tuin aan een tuigje.
We lieten ze wel niet alleen, want je weet nooit of ze ergens komen vast te zitten of ergens rond draaien.
Eens ze de tuin goed kenden en hun geur er gezet hadden lieten we ze vrij, maar ik maakte ze wel gewoon van elke dag tegen de avond ze binnen te roepen met een snoepje. Ze kennen dat redelijk snel.
Nu hebben we een schrikdraden op de tuin en mogen ze niet meer de wijde wereld verkennen zo zijn wij gerust en hebben de buren in de omgeving geen last van ze.
Dat schrikkeldraad komen ze daar nooit tegenaan?

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Heb er maar een paar van mijn groep gehad die het gevoeld hebben de anderen hebben het nooit geprobeerd.
Floris onze sibeer die is me in begin twee keer ontsnapt maar door zijn dikke vacht voelde hij het niet.
Dus mijn rubberen handschoenen aangedaan en hem de draden paar keer laten voelen op zijn snuit, barbaars in u ogen mss in mijn niet liever effe de sensatie voelen dan hem dood vinden ergens of gepikt door iemand. We hebben het systeem 4j en zou niks anders willen. Het geeft je een open gevoel en niet zo een opgesloten vogelkooi gevoel.
DSC03293.JPG 006 (2).JPG 008 (2).JPG

Edwin

Edwin

Beheerder
Medewerker
Beheerder

Heb er maar een paar van mijn groep gehad die het gevoeld hebben de anderen hebben het nooit geprobeerd.
Floris onze sibeer die is me in begin twee keer ontsnapt maar door zijn dikke vacht voelde hij het niet.
Dus mijn rubberen handschoenen aangedaan en hem de draden paar keer laten voelen op zijn snuit, barbaars in u ogen mss in mijn niet liever effe de sensatie voelen dan hem dood vinden ergens of gepikt door iemand. We hebben het systeem 4j en zou niks anders willen. Het geeft je een open gevoel en niet zo een opgesloten vogelkooi gevoel.
Bekijk bijlage 4225 Bekijk bijlage 4226 Bekijk bijlage 4227
Het ziet er heel netjes uit.
Ik snap je gedachte erachter, beter voorkomen dan genezen zullen we maar zeggen.

Puk

Puk

Kompleet gek van katten

Bekijk bijlage 4225 Bekijk bijlage 4226 Bekijk bijlage 4227
Ik vind dit sowieso niet barbaars, het is effectief methode. Heeft Floris na die poging nooit weer geprobeerd?

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Ik vind dit sowieso niet barbaars, het is effectief methode. Heeft Floris na die poging nooit weer geprobeerd?
Neen hij geniet van het buiten zijn zonder nog te ontsnappen.
001-2-jpg.4229, Verhuizen met een kat, Kattengedrag, lichaamstaal, slaapplekjes, Kattenforum SjEd, 5735, 001-2-jpg.4229, 14:00, 3 mrt 2015, 6 mrt 2015, 922, 19:12

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

hahahah ja Floris sliep half.

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Hij kijkt altijd wel zo wat boos, dit is een foto van zondag in de buiten krabpaal.
img_4886-jpg.4244, Verhuizen met een kat, Kattengedrag, lichaamstaal, slaapplekjes, Kattenforum SjEd, 5791, img_4886-jpg.4244, 22:18, 3 mrt 2015, 10 mrt 2015, 922, 19:12

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Maar wel één van de grootste knuffelaars

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Siberen zijn echt heel aanhankelijke katten. Heb een ragdoll en die komt nooit bij ons liggen.

Edwin

Edwin

Beheerder
Medewerker
Beheerder

Siberen zijn echt heel aanhankelijke katten. Heb een ragdoll en die komt nooit bij ons liggen.
Gelukkig is de ragdoll wel altijd in de buurt dat is wel leuk, heel nieuwsgierig.

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Winston komt graag eens knuffelen voor de rest doet die zijn ding. Hij is heel graag in de tuin dat wel.

Edwin

Edwin

Beheerder
Medewerker
Beheerder

SjEd is ook heel graag buiten, hij ligt dan lekker voor zich uit te kijken en volgt alles

• Like
Reactions: Puk
Barbara

Barbara

Actieve kat

hier gaan ze ook heel graag buiten maar ik heb geen kattenren.
wij hebben onze katjes gewoon gemaakt om niet van de tuin te gaan. we hebben een schaduwnet staat van 1,50meter, hier gaan ze niet over (wel mijn huiskatten). als ze willen kunnen ze er zelfs onderdoor.
ze vinden buiten gaan leuker dan iedereen te zien buiten zitten omdat ze het ook maar in hun hoofd haalden om onder het net te gluren. dan gaan ze binnen en is het gedaan met buiten spelen.
niemand hier neemt nog de moeite. afgelopen zomer stond het schuifraam open en konden ze hele dagen buiten en binnen lopen en geen probleem!

raggy

raggy

Kompleet gek van katten

En voor mensen die in een appartement wonen zonder balkon kunnen nog altijd leren om hun katje 'als ze kitten is' te leren lopen met een tuigje. Er zijn mensen die bij ons een ragdoll hebben gekocht die gaan wandelen met hun katje. Een ragdoll kan er zelfs tegen om nooit buiten te komen. Als wij thuis de deur opendoen zijn er 2 die gewoon voor de deur blijven zitten en niet verder gaan. Ze zijn gewoon van binnen te zitten. Een htk katje vind ik wel zielig als dit altijd moet binnenblijven. Wij hebben er 2 zitten maar die willen nooit binnen. :) Maar onze dolletjes vinden het niet erg. Er zijn rassen die je perfect binnen kan houden.

Bovenaan Onderaan