Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

test nestje mogelijk?

• Onderwerp-starter Britsekorthaartjes2
  • Startdatum
Britsekorthaartjes2

Britsekorthaartjes2

Kitten

Beste,

Ik zou later enorm graag zelf een cattery beginnen met britse korthaartjes. Ik heb nu 2 brits poesjes waarvan 1 nog niet gesterilliseerd is. Ik zelf woon in belgie maar ze is nog niet gesteriliseerd omdat ze van juist over de grens in nederland komt. Ik heb goed contact met de vrouw waar ze vandaan komt maar heb toen het contract getekend dat er niet verder mee gefokt mag worden. Ik zou eigenlijk graag eerst een soort test nestje willen doen met mijn britje nu voor ik een echte brit aankoop waarmee ik mag fokken. Nu is mijn vraag of dit mogelijk is, of het nog met de cattery waar ze van komt kan bespreken of dit gaat. En waar ik een dekkater kan vinden die hier ook mee bij instemd. Mijn bedoeling is dan dat ik de kittens wel al hun entingen geef en alle dingen laat doen die natuurlijk moeten maar dat ze dan voor een niet al te hoge prijs verkocht worden.

Bijlagen

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Hallo,
U hebt veronderstel ik geen cattery naam en ook geen hk nummer wat erkennings nummer is van dierenwelzijn.
Dit nr moet je verplicht hebben om te fokken in belgie.
Dit nummer kan je aanvragen bij dierenwelzijn, die komen controleren hoe de cattery eruit ziet of je voldoet aan de eisen en aan de wet. (kost ook geld)
Het britje dat je gekocht hebt in Nederland ben je verplicht voor haar 5 de maand te laten steriliseren dat is de wet in België.
Dit overeenkomen met de fokster in nederland in onwettig.

Hebt u zich al eens ingelezen in de materie van het fokken?
Fokken kost veel geld ook voor 1 nestje, bloedgroep bepaling, hcm en pkd en fiv en felv zijn basis testen die je de poes laten ondergaan. De poes moet meer dan jaar oud zijn eer je zou ermee fokken. Je stopt niet eender welke kleur van vacht op mekaar...
Je poes dient een stamboom te hebben en dan moet u zich registeren in een club om zelf stambomen te kunnen aanvragen.
Als het ooit zo ver zou zijn en je hebt dekkater gevonden die ze mag dekken (denk eraan dat kost ook veel 100 de Euros) dan moet je als de kittens oud genoeg zijn elk kitten laten chippen en steriliseren of castreren dat is de wet in Belgie...

En vanaf dit jaar moet elke fokker in belgie ook een btw nr of een handelsnr hebben want katten verkopen is inkomsten.

Ik denk dat u mss nog niet van veel op de hoogte bent en beter het fokken ook voor 1 pretnest aan de kenners overlaat. Brits korthaar fokkers zijn er in overmaat.

raggy

raggy

Kompleet gek van katten

Ik wil je wel even laten weten als je in Belgie woont dat je vanaf nu voor een cattery niet enkel een catterynaam moet hebben maar ook een hk nummer. En erkende cattery moet zijn en dit voor zelfs maar 1 nestje op een jaar. Tot voor kort mocht je 1 a 2 nestjes per jaar kweken maar dit zonder nummer.

Dit heb ik toen straks gekregen van het kabinet 'Indien u een niet-gesteriliseerde kat wil aanschaffen bij een Belgische fokker, moet u nu al erkend zijn. Verder zal het inderdaad voor alle kwekers, ook wanneer ze slechts 1 of 2 nestjes kweken, verplicht worden om erkend te zijn. De dienst Dierenwelzijn bereidt de nodige communicatie hierover voor.'
Alle poezen moeten steriel worden gemaakt. Dit heb ik een paar dagen geleden ontvangen van hen 'In Vlaanderen geldt inderdaad een verplichte registratie en sterilisatie. Als u een kitten aankoopt in het buitenland, moet u dit binnen acht dagen na aankomst in Vlaanderen laten registreren. De sterilisatie moet gebeuren voordat de kitten vijf maand is of, als het dier al vijf maand is op het moment van invoer, binnen 30 dagen na invoer.'

Ik denk door deze nieuwe wetgeving dat je als je maar af en toe een nestje wil fokken je veel verlies gaat doen. En zeker al als je ze goedkoper wil aanbieden. Een kat steriel maken en chippen kost je al minstens 160 -180euro. Het kitten dient ook te eten en kattengrind. Neem maar al minstens 60-70 euro per kitten . Kitten moet ook nog worden gevaccineerd en ontwormd. De poes ook nog te laten testen op erfelijke ziektes en dan dien je ook nog een fokkater te betalen. Sommige vragen voor een fokkater al 300 - 500 euro. Een echo om te kijken of de mamapoes zwanger is neem je ook al maar een 90 - 100 euro.
Dus ik denk dat je het kitten zeker niet goedkoop kan aanbieden.

Normaal gezien zal je ook nog de stamboom niet ontvangen hebben zolang je het katje niet hebt steriel laten maken? Als de verkoopster zegt dat je niet mag fokken ermee en het komt uit dat je dit wel hebt gedaan dan kan ze je altijd een boete opleggen. Want je hebt een contract getekend.
Door onze nieuwe wetgeving denk ik dat veel fokkers met 1 a 2 nestjes per jaar gaan stoppen. IK denk zelfs dat je btw moet betalen op de cattery door de erkenning, maar daar ben ik niet zeker van. Deze vraag heb ik vandaag gesteld aan het kabinet.

Ik denk dat je best even alle prijzen naast elkaar legt en dan even nadenkt of je dit ook nog wel echt wenst te doen.

raggy

raggy

Kompleet gek van katten

catherine: ik blijf me de vraag stellen wat met htk katjes? Want die hebben geen stamboom. Ik heb juist een bericht naar het kabinet gestuurd met deze vraag. ben benieuwd wat ze me gaan laten weten hierover. Niet iedereen heeft het geld om een raskat van minstens 750 euro te betalen. IK heb uitgeteld als je een htk nestje zou hebben dat je minstens al 300 euro kwijt bent. En dan mag er nog niets mislopen. Niemand gaat voor deze prijs katjes fokken als je weet dat mensen met een raskat al minstens 750 euro vragen. Want een fokker wil er ook wel iets aan verdienen en zeker als ze er belastingen moeten op betalen. Dit is volgens mij een wetgeving die er voor zorgt dat er nog meer broodfokkers gaan komen, want de fokkers met 1 a 2 nestjes gaan meestal stoppen ermee nu. Dus nog meer katten die komen van Oostbloklanden zoals de reportage een paar maanden geleden. Hierin zeiden ze al dat minstens 60 procent van broodfokkers en Oostbloklanden kwamen.

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

I
catherine: ik blijf me de vraag stellen wat met htk katjes? Want die hebben geen stamboom. Ik heb juist een bericht naar het kabinet gestuurd met deze vraag. ben benieuwd wat ze me gaan laten weten hierover. Niet iedereen heeft het geld om een raskat van minstens 750 euro te betalen. IK heb uitgeteld als je een htk nestje zou hebben dat je minstens al 300 euro kwijt bent. En dan mag er nog niets mislopen. Niemand gaat voor deze prijs katjes fokken als je weet dat mensen met een raskat al minstens 750 euro vragen. Want een fokker wil er ook wel iets aan verdienen en zeker als ze er belastingen moeten op betalen. Dit is volgens mij een wetgeving die er voor zorgt dat er nog meer broodfokkers gaan komen, want de fokkers met 1 a 2 nestjes gaan meestal stoppen ermee nu. Dus nog meer katten die komen van Oostbloklanden zoals de reportage een paar maanden geleden. Hierin zeiden ze al dat minstens 60 procent van broodfokkers en Oostbloklanden kwamen.
Je kan ook fokker worden van htk kat, een stamboom is geen must hoor alleen je moet dat hk nr hebben en handelsnr... en ze in orde zetten zoals de wet het voorschrijft voor ze verhuizen.

raggy

raggy

Kompleet gek van katten

ik vrees dat niemand dit gaat doen. Het kost al minstens 300 euro voor zo een katje. Dus stel dat je ze verkoopt voor 400 euro. Daar moet je dan nog belastingen op betalen... Wil dit zeggen dat je verlies gaat doen. Ik weet nu niet hoeveel de btw op zo een nestje is? Jij wel? Dus 400 euro + ….

Bovenaan Onderaan