Wat is er Nieuw?
  • Bezoeker in de nacht van zaterdag 24 op zondag 25 oktober 2020 gaat de wintertijd weer in. Vergeet niet de klok één uur terug te zetten.

saartje is niet meer

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Stephanie

Kompleet gek van katten

In mei heeft onze htk poes Saartje al nierfalen gehad. Ze zat ineens in elkaar gedoken. Dierenarts wist in eerste instantie niet wat het was, ze kreeg een spuit tegen ontstekingen maar we zagen geen verbeteringen. Dag er na beestje weer naar de dierenarts, bloed geprikt, nierwaarden 900. 5 dagen infuus, waarden gedaald naar 600 en toen thuis verder aansterken met nierdieet en op het gegeven moment Semintra.

Begin september had ik het idee dat Saar niet meer at. Ik heb haar een zaterdag niet zien eten en toen de zondag ook niet. Natvoer dat ik aanbood, at ze ook niet. Zal ze weer misselijk zijn? Dus toch maar (weer) naar de dierenarts gebeld. Beestje oogde niet ziek. Nierwaarden zaten weer op 700. Dierenarts adviseerde haar in te laten slapen. Heb haar uiteindelijk mee naar huis gekregen, ze heeft nog infuus gehad omdat ze blijkbaar weer uitgedroogd was. 's Avonds ging het al snel bergafwaarts, ze kon steeds minder goed lopen en springen. Ademen ging ook steeds moeilijker. Ze zal de dag er na eind van de dag ingeslapen worden, maar 's nachts merkte ik dat er nattigheid uit haar neusje kwam en ze ging steeds moeilijker ademen. Toen 's ochtends gebeld om haar eerder te laten gaan. Dus Saartje is niet meer. Ze vocht altijd tegen het reismandje, dat deed ze niet meer.
Denk dat dit het beste was voor haar. Hoe ver ga je he? Je kan nog 5 dagen infuus doen maar als de nieren kapot zijn, dan kan je bezig blijven. Er bestaat voor dieren niet zoiets als dialyse. En de vraag is hoe de kwaliteit dan van leven is. Ze was 8 jaar. Hopelijk is ze bij mijn opa en heeft ze het daar goed. Beestje was ook structureel misselijk sinds mei, dan moet je haar ook uit het lijden verlossen als die nieren niet meer werken. Dacht altijd dat een htk poes sterker zal zijn dan een raskat. Ze heeft 7 mooie jaren bij mij gehad....
thumbnail_13645328_1327810610567057_8117316410952368211_n.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder

Sorry voor je verlies, heel veel sterkte.

HTK kat is niet sterker dan een raskat. Als de nieren eenmaal niet meer werken dan kan het snel gaan helaas. Soms kan een kat dan nog wel langer leven met een speciaal nierdieet en medicatie, maar dat ligt echt aan hoeveel schade de nieren al hebben.

Waarschijnlijk zijn de nieren minder gaan werken sinds mei, misselijkheid is een eerste teken daarvan. Maar dit moet je maar net weten.

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

[UWSL]Veel sterkte [/UWSL]
[UWSL]Nier problemen zien we meer en meer bij katten ben er zelf al meerdere verloren eraan. Vaak als we iets zien is het al te laat. Daarom dat men aanraadt vanaf 7j jaarlijks bloed te laten testen[/UWSL]

Stephanie

Kompleet gek van katten

Sorry voor je verlies, heel veel sterkte.

HTK kat is niet sterker dan een raskat. Als de nieren eenmaal niet meer werken dan kan het snel gaan helaas. Soms kan een kat dan nog wel langer leven met een speciaal nierdieet en medicatie, maar dat ligt echt aan hoeveel schade de nieren al hebben.

Waarschijnlijk zijn de nieren minder gaan werken sinds mei, misselijkheid is een eerste teken daarvan. Maar dit moet je maar net weten.

Ja, precies. Vermoedelijk is dit in mei begonnen. Toen is ze 5 dagen in de opname geweest. Toen ze zo in elkaar gedoken zat, zijn we meteen naar de dierenarts geweest. En de ene kat die kan dan met een aangepast dieet en eventueel medicatie nog lang mee, helaas was dit niet voor Saar weggelegd. We hadden ook niet meer kunnen doen voor haar. We zaten er al bovenop, de kreeg al speciale voeding en misselijkheid medicatie / Semintra voor de nieren. We hebben echt alles gedaan wat we konden.

Stephanie

Kompleet gek van katten

Hoi @Stephanie heel veel sterkte, wat ontzettend verdrietig.
Bekijk bijlage 12772
Dank je wel. Had haar graag nog lang bij ons gehad. Ze heeft 7 mooie jaren bij ons gehad. Ze was echt een stuk aanhankelijker dan Elmo. Waar ik was, was Saar. Vond dat zo super gezellig. Zo'n kat die altijd bij je komt en in je buurt is. Elmo is ook altijd in de buurt, maar die ligt dan bv op het voeteneind, Saar lag echt naast je. En ook op de bank; Elmo ligt dan ergens in de krabpaal en Saar kwam echt naast je liggen of achter je. En dan kopjes geven. Terwijl ze verder bang was voor bijna iedereen, was ze toch aan mij gehecht. Denk dat ik een mooie foto van haar op canvas laat afdrukken en die dan ergens ophang <3. Zo'n eerste katje is altijd speciaal. Jammer dat ze zo jong moest gaan. Dan denk ik maar dat ze bij mijn opa is, heeft die ook iets gezelligs boven ;)

Stephanie

Kompleet gek van katten

[UWSL][UWSL][UWSL]Veel sterkte [/UWSL][/UWSL][/UWSL]
[UWSL][UWSL][UWSL]Nier problemen zien we meer en meer bij katten ben er zelf al meerdere verloren eraan. Vaak als we iets zien is het al te laat. Daarom dat men aanraadt vanaf 7j jaarlijks bloed te laten testen[/UWSL][/UWSL][/UWSL]
Ja, zonde he zoiets. Inderdaad, vaker van gehoord. Seniorencheck. Saartje was 8. Denk ook niet dat we het voor waren, als we het hadden laten testen. Hoe vaak doe je dan zoiets he. Bij de enting meteen? En voor t zelfde geld is er nooit wat, als je dan bv 4 jaar laat onderzoeken en je kat krijgt na 4 jaar pas wat, dan kan je ook dat geld in die onderzoeken dan steken. Heb twee keer een flinke factuur voor bloedonderzoek gehad. Vind dat lastig, hoe ver ga je. Bij de eerste opname zal ze snel moeten verbeteren, dat gebeurde niet. Dus dan geef je het beestje nog maar een kans, omdat ze toen wel stappen maakte. Dat tikte ook flink aan. En zeker omdat ze zo op mij gericht was, dan denk ik kom op, we trekken er nog aan. Maar toen ze zo achteruit ging in September.. Tja. De dierenarts zei in mei al: als het mijn kat was, had ik haar laten gaan. Maar die waarden verbeterden, dan geef je toch ook het beestje een kans? En toen in September, ja een opname nogmaals zo veel geld er tegenaan gooien.. Als je weet dat ze dan nog jaren vooruit kan, dan doe je dat. Maar voor dat zelfde geld heb je een nieuwe kat. Dus waar ligt de grens dan. De dierenarts zei dat die nieren waarschijnlijk structureel aangetast waren, de tussenpozen tussen de infusen zouden dan ook korter worden, dan werk je letterlijk om je kat op de been te houden terwijl je weet dat ze toch uiteindelijk gaat.. En ze was zo'n hoopje ellende in september.
De dierenarts gebeld dat ze niet meer at, kon meteen komen. Ze nemen je wel heel serieus dan. En toen adviseerde ze om haar meteen in te slapen. Dan schrik je wel even, je weet dat zoiets er aan komt maar meteen, op dat moment al afscheid nemen? Ze was toen nog goed voor haar doen. Toen ik zei dat ik dat heel vroeg vond, adviseerde ze om de dag erop het te laten doen. Het zag er niet naar uit dat ze op dat moment leed of iets. Misschien was ze gewoon heel misselijk maar daar kreeg ze medicatie voor.. En tja, toen ging het 's avonds zo bergafwaarts. Dan kan je op dat moment ook niks. Alleen maar liggen, niet meer eten/drinken,nattigheid uit het neusje, 's nachts steeds moeilijker ademen..Ja dat is gewoon sneu. Ga je dan de dag er na naar de dierenarts: doe nog maar een infuus? Ze zal toen in de middag ingeslapen worden, heb meteen om 9 uur gebeld of het niet eerder kon. Want op dat moment dacht ik: nu lijdt ze. Ze ademt moeilijk, dat is zielig. Dus toen is ze 's ochtends ingeslapen. Kon ook niet anders, was ook het enige goede want ze gaf echt geen reactie daarop. Beestje was op. Ga je er dan nog in investeren, wetend dat als die nieren blijvend beschadigd zijn, dat het toch terug komt en de tussenpozen korter worden?

Ik heb dit nog nooit gehad met een kat. En zeker ben ik voor een seniorencheck, kan net zo goed met de enting mee. Maar om dat bijv 2x per jaar of vaker te laten doen, zal ik dan zonde vinden. Tenzij je uiteraard merkt dat er wat is, dan laat je t beestje doorlichten...

Odrade

Kompleet gek van katten

Ach wat triest.
Ik begrijp helemaal dat je Saar uit haar lijden hebt verlost.
Maar het blijft zo triest.
Veel sterkte.

O.

Stephanie

Kompleet gek van katten

Mijn Disney heb ik ook in moeten laten slapen vanwege nierfalen. Ze is toch nog 16 geworden.
Ik wilde je condoleren voor het verlies. 😔 Ik hoop dat het verdriet gauw mag slijten.
Ik heb Poppy genomen en zij was een hele goede pleister op de wonde!
Dank je wel 😘 wij hebben ook nog Elmo en er komt wel n katje bij op den duur.... 16 jaar, wauw. Konden we er maar wat aan doen he, die nierfalen. Bij Saar waren ze ook echt n stuk kleiner/verschrompeld. Dus we konden ook echt niks. Was in staat om mn laatste geld uit te geven aan weer infuus maar het was niet de oplossing. Helaas.

Bovenaan Onderaan