Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

ruzie tussen moeder en kitten, herintroductie nodig

B

Bieke

Kitten

Hallo iedereen!

Ik heb twee britse kortharen, mama is 4 jaar en dochter is nu 7 maand. (beiden gesteriliseerd)

Een aantal weken terug was ik niet thuis en mijn vriend belde mij op. Ik moest direct komen. Het kleintje was aan het spelen in een kartonnen zak en geraakte hier in vast (niks erg). Op dat moment klopte er ook nog eens toevallig iemand hard op de deur. Toen is de miserie begonnen, Mama is het kleintje enorm hard beginnen aanvallen, heel erg zelf.. er lag overal pipi en kaka van het kleintje uit schrik. Wij hadden haar nog nooit zo boos gezien. Sinsdien is het niet meer goed gekomen. Op advies van de dierenarts hebben we ze tijdelijk gescheiden gehouden voor de volgende 2 dagen. Ook dit ging zeer moeilijk. Het kleintje bleef boven bij ons, en mama was beneden. Maar mama zat constant te huilen aan de trap aan de deur. Heel vervelend, slapeloze nachten en stress.. Voor ons geen leven en ook niet voor de katjes. Beiden gestresseerd.

De dierenarts gaf het advies om een kattentherapeut te proberen. Met verschillende therapeuten gebeld om te zien of hun advies en mening gelijklopend was. Dit was inderdaad gelijklopend. Dit soort agressie heet blijkbaar omgerichte agressie. Mama moet hard verschoten zijn van het lawaai van de zak in combinatie met het geklop op de deur. Ze reageren dit dan af op de kat die toevallig in de buurt is, ... haar kindje dus :tear-from-one-eye-cat-emoji:

Op advies van de kattentherapeut hebben we ons kleintje (de kitten) bijna drie weken bij mijn mama laten logeren, waar ook geen andere poezen zijn. Zo konden ze beiden tot rust komen. Ondertussen moesten we aan geuruitwisseling met washandjes doen en dit had ook een positieve reactie. Als ze de geur negeren of lekken of kopjes geven, is het positief, bij blazen = negatief. Maar het was positief.

Mama neemt ook anti depressiva pilletjes op aanraden van de dierenarts zodat ze wat rustiger is trouwens.

Afgelopen vrijdag hebben we het kleintje teruggehaald en moeten we hen opnieuw gescheiden houden tot ze beiden op hun gemak zijn en alle bronnen in de ruimte waar ze zitten kennen. We deden verder aan de geuruitwisseling via washandjes, dekentjes, enz.. en dit verliep positief. Het enige probleem is als wij gaan slapen, de kat die beneden zit, loopt mee naar boven. De katten zien of ruiken elkaar dan onder het kiertje van de deur. Mama begint dan weer te blazen, kleintje gromt..

Op advies mochten we over naar de derde stap, het verwisselen van ruimtes.. de katten voor een enkele uurtjes in elkaars ruimte laten zonder dat ze elkaar kunnen zien.
De volgende stap is eten geven van op afstand met de deur eerst toe, dan de deur geleidelijk aan op een kier zetten, en zo de deur geleidelijk aan meer en meer openzetten (meerdere dagen), tot ze beiden kunnen eten aan elke kant, zonder te blazen. Bij ieder geblaas of gegrom moet de deur terug toe.

De kattentherapeut zegt dat we veel geduld moeten hebben, en soms een stap terug moeten doen als het niet goed lukt. Nu zijn we in de fase van de ruimtes wisselen, maar het is erg stresserend om te zorgen dat de poezen elkaar niet zien bij de wisseling, eveneens als we gaan slapen dat de poes die beneden blijft, niet weent aan de trap en dat ze niet blazen naar elkaar van onder de deur.

Ik heb erg veel schrik voor de volgende stap, dat met het voederen aan elke kant van de deur tot de deur open kan. Op dit moment zie ik eventjes geen uitweg meer, ik heb het gevoel dat dit niet meer goed komt. :confused-face-emoji: Ik wou al eerder opgeven maar ze zei dat ik niet mocht opgeven..

Zou iemand alstublieft voor mij goeie moed kunnen geven of een soortgelijke ervaring met mij delen? Ik heb op dit moment nog weinig motivatie omdat ik weinig tot geen vooruitgang zie, ook al zit het in de kleine dingen.. De situatie dat ze gescheiden zitten is voor mij ook stressvol, waarschijnlijk meer dan voor de katjes zelf. Ik kan hier ook moeilijk met iemand over praten gezien ik geen mensen ken die soortgelijke situatie al voor hebben gehad.

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Ik ben volledig tegen dat gescheiden houden.. dat geeft nog meer stress. Elke keer moeten ze weer wennen opnieuw aan mekaar.
Zet ze gewoon samen ,blazen en grommen is ok dat komt wel weer goed.. En zie je dat ze zou aanvallen smijt je de krant of je sloef naar ze zodat ze verschieten en uit een gaan. Zorg voor vlucht routes en plekjes waar ze beide op hun gemak kunnen liggen zonder apart opgesloten te zitten. Laat ze gewoon doen, geef snoep als beloning tss door. Speel met beide , laserlichtje, hengel, kurkestoppen, zilverballen, rietjes... hoeft niet duur te zijn om mee te spelen.. Je kan ook bv valeriaan tinctuur bij kruidvat halen en druppel dat op speelgoed muizen of op je washandjes... Catnipp hebben ze over algemeen ook graag. Verschiet niet valeriaan stinkt maar vinden zij leuk... En steek zeker niet apart. Ik heb het niet op die therapeuten met hunne zever altijd apart te steken je krijgt net tegenovergestelde effect. En blijf zelf vooral rustig want kat neemt je stress over... En hou ze bezig en in oog... En geduld komt wel weer goed...

Nantastic Coontastic

Nantastic Coontastic

Ik hou van katten

Ondanks dat een gedragstherapeut het vast goed zal bedoelen ben ik er persoonlijk op tegen om katten gescheiden te houden wanneer er een probleem op doet. Dit omdat ik zelf van mening ben dat dit het probleem vaak enkel maar verslechterd en het juist lastiger wordt om ze dan terug bij elkaar in harmonie te krijgen. Waarschijnlijk had het probleem na wat dagen brommen en blazen vanzelf over gegaan, vaak schieten mensen in paniek wanneer katten ineens niet lief tegen elkaar zijn, maar him blazen en grommen is een natuurlijk iets zoals wij mensen wellicht schreeuwen of snauwen naar elkaar. Ik was wel benieuwd geweest of het enkel bij blazen en grommen zou zijn gebleven en hoe dit nu is? Als het alleen blazen en grommen is en ze elkaar niet de tent uit vechten zou ik er zeker voor kiezen om alle ruimtes terug open te doen en open te houden. En zelf terug rustig worden is tevens zo belangrijk, hoe meer stress en irritatie je zelf hebt hoe meer de katten daarop zullen reageren. Dus zelf harmonie en rust bewaren, rustig tegen ze praten en veel aandacht aan hun samen geven , betrek ze bij het spelen, maak leuke momenten en positieve ervaringen met ze door ze snoepjes te geven en rustig tegen ze te praten, ook als ze naar elkaar grommen zelf rustig blijven en meer rustige stem ze laten weten dat het goed is. Met tijd, geduld, en vooral met liefde en rust zul je vast ver gaan komen.

Bovenaan Onderaan