Ragdoll kittens te dik?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Tjat

Kat
Goedemorgen,

Ik heb twee Ragdoll katers beide 5,5 maand oud. Nu geeft de weegschaal voor beide kittens 3.9 kilo aan. De DA vindt ze aan de maat en ik moet minderen met voer. Overal lees ik dat een gewicht rond de 4 kilo voor een Ragdoll van die leeftijd helemaal niet zo heel raar is en dat dierenartsen Ragdolls vaak te dik vinden.

Ik geef ze elke dag ongeveer 50 gram RC kitten voer + verspreid over de ochtend en avond 100 gram barf. (per kat) Ik moet stoppen met de barf, omdat dit een 'extraatje' is volgens de dierenarts. Ze zijn echt gek op barf en vind het zielig om dit van het menu af te schrappen. Ze staan er echt om te springen.

Ze zien er voor het oog niet dik uit. Eentje heeft best wel een volle vacht en die oogt dikker.
Kan de ribben en ruggengraat voelen als ze staan op vier poten.

Ze zijn overigens nog niet gecastreerd. Dit gebeurd over twee weken.

Bedankt voor de reacties!

foto2.webp

Ik zou totaal niet om gewicht gaan letten. Zoals je al zegt, je kunt de ribben en ruggengraat voelen, dat geeft al aan dat ze niet te dik zijn. Maar een ragdoll lijkt al sneller dikker door het vele vacht. En een ragdoll kater kan zelfs de 10 kilo halen.

Zelf geef ik mijn kitten de hele dag voer, en ik kan ook de ribben voelen.

Groetjes

Kittens zijn niet te dik hoor.Dietenartsen vergelijken ze nog teveel met htk katten. Hier hebben mijn katten en kittens heel de dag eten staan. En nog nooit te dik. Laat ze lekker groeien en spelen. Komt goed hoor

De Barf niet schrappen.
Zolang je hun ribben en ruggegraat kunt blijven voelen zijn ze absoluut niet te dik.
Laat de dierenarts maar kletsen, die van mij vond mij Bones ook altijd te dik en daar is ook niks mee, kan bij hem ook nog altijd zijn ribben en ruggegraat voelen en die is nu 2 jaar en 3 maandjes en weegt tussen 6,8 en 7,0 kilo in en dat weegt hij al maanden zo.

Zolang ze lekker spelen, springen, rennen en goed in hun vel zitten gewoon doorgaan zoals je al aan het bent.

Nog even een update. Beide katers zijn gecastreerd en bijna 8,5 maand oud.
Ze blijven maar groeien. Bear de seal mitted weegt nu 5,2 kilo en Blu de blue bicolor zit al op 5,8.
Ik heb in de tabel gekeken en Blu zit toch wel iets boven het gemiddelde. Zijn poten zijn ook wel erg groot. Lijken wel hondenpoten. Ze zijn genoeg actief, vliegen de krabpaal in de trap op en weer naar beneden. Voer heb ik gehalveerd en ben overgegaan op Royal Canin Ragdoll. Ik geef ongeveer 40 gram brokjes per dag en in de avond 50 gram barf en af en toe een snoepje. Het voer lijkt echter wel te weinig, want als ik iets voor mezelf klaarmaak dan zijn ze er als de kippen bij om het kaas tussen mijn boterham weg te eten.

Wat vinden jullie? Is het voer te weinig? Het is op advies van de dierenarts.

Bijlagen

• foto 1(1).webp
    foto 1(1).webp
    482,3 KB · Weergaven: 2.593
Advies van de dierenarts hecht ik in deze niet zoveel waarde aan, die vinden grotere kattenrassen al snel te dik... Eigenlijk is het heel makkelijk, kijk gewoon zelf naar wat je van de kat vind, hoe het aanvoelt... Richtlijnen zijn er wel maar het is echt moeilijk om op afstand een gewicht te beoordelen. Als je voelt en je moet echt enorm drukken om de ribben te voelen is er teveel vet, dat zegt trouwens nog niet dat de kat veel te dik is maar wel dat er wellicht niet meer gewicht bij moet komen. Gewichten van de ragdoll ben ik niet zo in thuis... Heb zelf wel grote kattenrassen en die gewichten liggen ook hoog, maar zijn ze daardoor te dik? Zeker niet. Over de hoeveelheid voer, ik let niet op aangegeven hoeveelheden maar op wat per kat het beste is. Zo heb ik hier nu een kitten van 21 weken die gemakkelijk 250 gram carnibest weg eet op een dag, dan komen daar de brokken nog bij die hij eet en die alle katten hier gewoon onbeperkt kunnen eten. Niks te dik en momenteel een gewicht van 4 kilo. Mijn Hunter woog op 21 weken 4400 gram en met 8 maanden 6.7 kilo, ook die was niks te dik. Nu is hij 14 maanden en weegt 8,5 kilo. Stoppen met Barf zoals dierenarts aangaf vind ik sowieso geen advies om op te volgen, barf is heel gezond voor je kat, zeker als ze in de groei zijn. Daarbij zijn kittens niet snel te dik, ze verbruiken veel en hebben hun voeding nodig voor de groei ik kijk zelf altijd naar hoeveel honger een kitten heeft en voer daar naar.

Ik zeg altijd "voelen is weten" je voelt al snel als je kat echt te dik is en als dat niet zo is zou ik gewoon lekker voeren wat ze nodig hebben , als ik goed begrijp kunnen ze ook niet onbeperkt van de brokken eten? Dus dan kunnen ze al snel honger hebben, dan zou ik persoonlijk wel meerdere keren per dag eten aanbieden.

Mijn advies is ook gewoon laten eten. Kittens zijn in de groei, dus moeten altijd voldoende eten hebben. Wij hebben altijd brokjes klaar liggen.

Hetzelfde is met mensen, ene is gewoon zwaarder dan een ander. Tabel is een richtlijn.

Ok bedankt voor jullie advies. Ik geef in de morgen brokken als ik naar mijn werk ga en om 17.00 uur als ik thuis kom weer brokken en barf. Vaak zijn de bakjes dan gelijk leeg. Ik heb besloten om toch meer voer beschikbaar te stellen. In de avond lopen ze ook vaak naar de bakjes en.. ja dan zit er niks in... Zielig! Ik heb de kittens gisteren even gevoeld. De ruggengraat voel ik duidelijk en ribben wat minder.. dan moet ik wel een beetje drukken. Ze rennen en vliegen door het hele huis. Genoeg beweging hebben ze zeker..

Zeker als je weg bent en je tussendoor geen voeding aan kan bieden zou ik gewoon zorgen dat ze beschikking hebben over brokken.. Hier in huis hebben wij vier grote hondenbakken (in standaard) vol met brokken staan, twee beneden en twee op de slaapkamer... Nu hebben we acht katten dus met twee katten heb je uiteraard niet van die grote bakken nodig maar zou ze wel gewoon de keus geven om te kunnen eten wanneer ze dit willen... Katten zijn over het algemeen kleine beetjes eters... Dus dat ze even naar de brokken gaan er een paar nemen weer even wat anders doen en dan weer een paar brokjes. Je hebt wel katten die geen maat weten en de hele bak zo leegeten maar dit komt volgens mij zelden voor en merk je snel genoeg als dat zo zou zijn. Dan kun je ze in de ochtend en in de avond hun barf geven en hebben ze de rest van de dag hun brokken als ze dit willen.

Wij deden eerst ook kleine beetjes, maar sinds dat wij altijd voer beschikbaar is eet Puk veel minder. Vroeger was de bak leeg en als we de bak vulde was die ook binnen paar minuten leeg. Dat was echt zielig haha

Zolang je de ruggengraat en de ribben kan voelen zonder dat je moet duwen om ze te voel, zijn ze niet te dik.

Hallo,

Is er iemand die mij een goede tip kan geven over een zeer stevige krabpaal voor zware katten. Er moeten twee volwassen ragdoll katers op kunnen springen;)

Gr esther

Zowel Bitiba als zooplus hebben verschillende krabpalen.
Let vooral op de dikte van de stam, ik heb er een aantal geselecteerd met stampaal 15 centimeter.

Als je bij zooplus besteld, een tip bestel dan via zooplus.de , daar zijn ze meestal goedkoper en gratis verzendkosten boven 99 euro (is pas veranderd, dit was vroeger 69 euro) . Maar het wordt meestal gewoon verstuurd vanuit Nederland, raar maar waar, merk dit vaak genoeg :)

Grote krabpalen voor bodemprijzen bij bitiba: Krabpaal Natural Paradise

Krabpalen tot 180 cm bij zooplus: Krabpaal Natural Paradise

Telescoop krabpaal vanaf 260 cm bij zooplus: Krabpaal Natural Paradise Jumbo

krabpalen vanaf 180 cm bij zooplus: Krabpilaar Natural Paradise XXL

krabpalen tot 180 cm bij zooplus: Krabpaal Natural Paradise XL Premium Edition

Krabpaal Jumbo | zooplus.nl

In de ogen van dierenartsen zijn katten boven de 4kg altijd te dik, niet op letten zolang ze lekker in hun vel zitten en speels en gezond zijn zou ik niks veranderen.

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4