Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Edwin

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Poezenpil

Naast het steriliseren van je kat is er nog een andere mogelijkheid om ongewenste nestjes te voorkomen. Er bestaat namelijk een poezenpil.
De poezenpil is een hormoontablet die eenmaal per week op dezelfde dag door de poes moet worden ingenomen.
Het toegediende hormoon zorgt ervoor dat de ontwikkeling van de eierstokken tot stilstand komt, hierdoor komt er geen cyclus en kan de poes dus niet krols worden.
Medisch gezien zijn er ook nadelen aan deze poezenpil daar de gebruikte hormonen in deze pil ook wat bijwerkingen hebben.
Bij langdurig gebruik wordt de kans groter op kwaadaardige melkkliertumoren, er is meer kans op baarmoederontsteking en de kat krijgt een verhoogd risico op suikerziekte.
Om deze redenen schrijven dierenartsen de poezenpil meestal niet meer dan 3 maanden voor.
Het is mede om deze medische feiten belangrijk om de voor- en nadelen van de poezenpil goed tegen elkaar af te wegen voordat je een beslissing neemt.
Bij je beslissing zal zeker meespelen of je in de toekomst nog een nestje met je poes wilt fokken.
Wij hebben hieronder de voor- en nadelen even op een rijtje gezet.


Voordelen van de poezenpil
  • De poes kan als de pil op de juiste manier is gegeven geen nestje krijgen
  • De poes wordt niet krols

Nadelen van de poezenpil

De preventie is niet 100% betrouwbaar om diverse (van onderstaande genoemde) redenen:
  • Een pil kan worden vergeten
  • Een pil kan worden uitgebraakt door de kat
  • De kat kan zich heel goed verweren als zij er geen zin in heeft
  • Een kat die vaak van huis is maakt het jou moeilijk tot onmogelijk om iedere week op dezelfde dag deze pil te geven
  • De kat is heel vindingrijk om de pil in zijn mond te verstoppen en hem later uit te spugen
  • Grotere kans op melkkliertumoren
  • Meer kans op baarmoederontsteking
  • Meer kans op suikerziekte

Conclusie

Mocht je in de toekomst wel een nestje met je poes willen, dan zou je kunnen overwegen om tijdelijk van de poezenpil gebruik te maken.
Je moet er bij de poezenpil echter wel rekening mee houden dat de preventie niet 100% betrouwbaar is omdat het bij veel katten moeilijk is om een tablet toe te dienen.
Verder zitten er meer nadelen dan voordelen aan de poezenpil en is deze pil, gezien de medische consequenties die de poezenpil kan hebben, zeker niet geschikt voor langdurig gebruik.
 
Ik was van de week bij de dierenarts en wij hadden het toevallig over hormonen bij dieren en toen kreeg ik te horen dat katten die de poezenpil krijgen een hoog risico lopen op melkkliergezwellen. Mijn kat van 10 jaar is 2x geopereerd aan melkkliergezwellen, nu is de kanker uitgezaaid en niet meer behandelbaar, in haar boekje zag ik dat zij vroeger ook hormonale injecties gehad heeft als anticonceptie (bij vorige eigenaar) , ik ben er dan ook van overtuigd dat daar de oorzaak ligt.

Dus mijn mening, als je geen cattery hebt, laat je diertjes steriliseren, veel beter.
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23

Vergelijkbare onderwerpen

A
Reacties
0
Weergaven
3K
Anneke Houbraken
A
A
Reacties
0
Weergaven
3K
Anneke Houbraken
A
A
Reacties
0
Weergaven
4K
Anneke Houbraken
A
A
Reacties
0
Weergaven
3K
Anneke Houbraken
A
Back
Bovenaan Onderaan