Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

poes is bang geworden.

R

Roseanna

Kitten

Ik heb 4 poezen, 2 ervan waren aan aan het spelen en de jongste bleef hangen met haar nagels. Dit mondde uit in een agressief gevecht en sindsdien is mijn oudste poes te bang om naar beneden te komen of alleen met de andere katten te zijn. Ik heb de deur van beneden naar boven moeten sluiten want hierna hebben ze elkaar nog 3 keer aangevlogen. De deur kan wel open, maar alleen als ik erbij ben en mijn oudste poes blijft dan in een hoekje bang zitten. Wat kan ik doen om ze weer vriendjes te maken? Ik vind het verschrikkelijk dat mijn oudste poes nu alleen zit, maar dat is de enigste manier waarop ze toch tot rust komt. Hebben jullie poezen gehad die vochten? Wat deden jullie eraan?

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Oude poes op de arm pakken en tot nabij de andere katten gaan en zien hoe ze reageren.
Probeer als iedereen beneden is snoepjes te geven aan allemaal.
Het is een schrikreactie geweest doordat die éne bleef hangen en mss wat wild om zich heen sloeg omdat die vast hong en de andere hebben daar op gereageerd en daardoor is evenwicht wat uit balans. Je kan ze best allemaal aandacht geven en geduldig zijn. Mss felisept spuiten in de omgeving zodat ze wat rustiger allemaal terug worden

Nantastic Coontastic

Nantastic Coontastic

Ik hou van katten

Goedemiddag,

Als eerste wil ik zeggen dat ik zelf geen voorstander ben van katten gescheiden houden nadat er een strubbeling of escalatie is geweest. Zelf ben ik van mening dat het gescheiden houden het terug "accepteren" juist moeilijker maakt. Nu weet ik ook dat tegenwoordig juist vaak het advies wordt gegeven om wel gescheiden te houden en langzaam terug te introduceren maar zelf zou ik dit niet snel doen. Je oudere poes moet terug het vertrouwen krijgen in je andere poes en hierin kun jij de belangrijke factor zijn van het ondersteunen. Neem haar bij je, ga rustig op de grond zitten, stel haar gerust en laat merken dat de omgeving niet eng is. Met een speeltje waar al je poezen gek op zijn de aandacht afleiden en ze hiermee op een positieve manier nader tot elkaar brengen dit kun je dan weer extra positief maken door snoepjes te geven als je ziet dat het goed gaat. Het zal misschien niet meteen voor 100% terug goed gaan maar ik denk dat het wel belangrijk is om meteen na een bepaalde stresssituatie alle tijd te investeren in het terug omzetten naar positief. Dit vooral omdat hoe langer tijd er overheen gaat dat katten gescheiden zijn van elkaar de kans groter gaat zijn dat de "bange" poes buiten de groep valt en dan is het heel lastig om dit terug goed te krijgen.

Ik lees dat je het hebt over een "agressief gevecht" zou je dit voor mij willen omschrijven?

Mochten je poezen toch een probleem blijven vormen kun je er ook voor kiezen om ze eens gezamenlijk met wat catnip in te wrijven, dit kan een geruststellende werking geven en ze vrolijken er een beetje van op, misschien dat dit een positief effect geeft.

Bovenaan Onderaan