Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Hoi allemaal,

Ik hoop dat er iemand is die mijn wat meer inzicht kan geven over het volgende, want mijn da heeft geen idee.

Bones braakt normaal niet maar om de 8 tot 9 weken als hijnet heeft gegeten braakt hij wel.
Niet bij elke maaltijd en ook niet zijn complete maaltijd.
Daarna wil hij altijd zo snel mogelijk weer wat brokken hebben, geef die dan ook en die blijven er dan wel in.

Meestal geef ik hem dan diezelfde dag of de dag erna een anti-wormen kuur en dan blijft het braken weer 8 tot 9 weken weg.

Heeft Bones dan toch rond die tijd last van wormen dat hij begint te braken ?? Of is het iets anders ??
Heb overigens nog nooit wormen in Bones ontlasting gezien, ook niet in de van Dax.

Ze krijgen 5 keer per dag eten, dit omdat ik geen bakje brokjes kan laten staan want dan eet Bones die allemaal op , zijn maag is een "bodemloze put" LOL en dat is al zo sinds hij gecastreerd is.
4 keer zijn het harde brokjes RC Sterilised Appetit Control en 1 keer zachte brokjes.

Ze hebben ook maanden op alleen maar harde brokken als eten gehad, toen was het probleem er ook.
Dat was Hill's Prescription Diet i/d voor katten, dit omdat Bones vanaf de 5de levens maand een gevoelige maag/darm stelsel had met veel diarree. Door deze brokken is dat helemaal weggegaan. En heeft daar nu ook helemaal geen last meer van. :) Hij heeft deze brokken zo'n 4,5 tot 5 maanden gegeten , Dax kreeg ook deze brokken, en tijdens deze periode wilde ze geen van 2-en zachte brokken eten. Na die periode ben ik langzaam over gegaan op RC Sterilised Appetit Control en toen wilde ze de zachte brokken wel weer eten. En nu een dag zonder zachte brok zit er echt niet in bij de jongens. Want als ik ze dan droge brokken voor zet kijken ze heel erg beteutert van waar blijven de zachte brokken. :rolleyes:

Enige idee waarom Bones eens in de 8 tot 9 weken braak neiging heeft ??
En dat deze verdwijnen zodra hij de anti-wormenkuur heeft gehad ??

Ik hoop dat iemand mij/ons kan helpen :)

Sorry voor het lange verhaal.:confused:

MiLu

Kompleet gek van katten
Ik heb helaas geen flauw idee wat dit kan zijn. Heb je ook wel eens geprobeerd om de wormenkuur niet te geven? Houdt het braken dan aan? Uit je verhaal kan ik namelijk niet halen of die wormenkuur echt de reden is dat het braken stopt omdat je aangeeft dit eigenlijk altijd te geven.

Ellen Majeur

Ik hou van katten
Hoi allemaal,

Ik hoop dat er iemand is die mijn wat meer inzicht kan geven over het volgende, want mijn da heeft geen idee.

Bones braakt normaal niet maar om de 8 tot 9 weken als hijnet heeft gegeten braakt hij wel.
Daarna wil hij altijd zo snel mogelijk weer wat brokken hebben, geef die dan ook en die blijven er dan wel in.

Meestal geef ik hem dan diezelfde dag of de dag erna een anti-wormen kuur en dan blijft het braken weer 8 tot 9 weken weg.

Heeft Bones dan toch rond die tijd last van wormen dat hij begint te braken ?? Of is het iets anders ??
Heb overigens nog nooit wormen in Bones ontlasting gezien, ook niet in de van Dax.

Ze krijgen 5 keer per dag eten, dit omdat ik geen bakje brokjes kan laten staan want dan eet Bones die allemaal op , zijn maag is een "bodemloze put" LOL en dat is al zo sinds hij gecastreerd is.
4 keer zijn het harde brokjes RC Sterilised Appetit Control en 1 keer zachte brokjes.

Ze hebben ook maanden op alleen maar harde brokken als eten gehad, toen was het probleem er ook.
Dat was Hill's Prescription Diet i/d voor katten, dit omdat Bones vanaf de 5de levens maand een gevoelige maag/darm stelsel had met veel diarree. Door deze brokken is dat helemaal weggegaan. En heeft daar nu ook helemaal geen last meer van. :) Hij heeft deze brokken zo'n 4,5 tot 5 maanden gegeten , Dax kreeg ook deze brokken, en tijdens deze periode wilde ze geen van 2-en zachte brokken eten. Na die periode ben ik langzaam over gegaan op RC Sterilised Appetit Control en toen wilde ze de zachte brokken wel weer eten. En nu een dag zonder zachte brok zit er echt niet in bij de jongens. Want als ik ze dan droge brokken voor zet kijken ze heel erg beteutert van waar blijven de zachte brokken. :rolleyes:

Ja, net als Claudia, zou ik eens proberen hoe het zonder ontworming gaat. Je hoeft immers maar eens n de 3 maanden te ontwormen.
Ik heb nog nooit gehoord dat wormen en braken gepaard gaan. Wormen en hoesten heb ik wel eens van gehoord.
Phlooph braakte ook weleens bij RC sterilized. Nu eet hij Bozita en braakt daarvan helemaal niet.

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Ja dat heb ik ook geprobeerd, de laatste keer, dat was vorige week, maar dan braakt hij steeds vaker :(
En ik vind dat zo zielig voor hem en ook onnodig.
Ik weet dat een wormenkuur eigenlijk maar eens in de 3 maanden hoeft, maar om hem dan 4 á 5 weken te laten braken is ook niks.
Hij krijgt de kuur zodra hij braakt na een aantal maaltijden.

Misschien komt het omdat hij een gevoelige maag/darm systeem heeft.
Nog een week of 2 en dan gaan mijn jongens over op ander voer van Smilla.
Misschien dat het dan niet gebeurd.

Ellen Majeur

Ik hou van katten
Hoi allemaal,

Hoi Mariska.
Ik heb zojuist gelezen dat het overgeven inderdaad door spoelwormen kan komen.
http://www.allemaalkatten.nl/ziekten/braken
Dat zou dus wel verklaren waarom het braken stopt na de ontworming,
Mogelijk heeft Bones door zijn gevoelige darmen makkelijker irritatie door de wormen.
Wat jammer dat je die besmetting niet kunt voorkomen hè?
Ik zou eens aan de dierenarts vragen, of je ook vóórdat hij last krijgt, kunt ontwormen. Dus bijvoorbeeld 7 weken na de laatste braakpartij, want ik neem aan dat de wormen al even bezig zijn op het moment dat Bones gaat braken.

Als Bones een gevoelig darmgestel heeft, zou dat het braken dus inderdaad kunnen verklaren, omdat

Laatst bewerkt door een moderator:

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Hoi Ellen,

Dank je voor de informatie.
Ik zal van de week even bellen met de da-praktijk en na vragen of dat mag.
Of dat ik misschien een andere wormenkuur moet gebruiken die beter werkt.
Ik gebruik momenteel Flubenol, omdat de fokker dat ook gebruikte, misschien kan een van de da een ander middel aanbevelen.

Stephanie

Kompleet gek van katten
Hier gebruik ik Excil. Als die van mij te snel eet en dan er achteraan drinkt komen ook de brokjes er uit. Ontworm ik, dan is het een tijdje rustig.. Allicht ook spoelwormen of een gevoelige maag..
Natvoer is er binnen een notime uit. Dat probeer ik al niet meer.

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Ik gebruik nooit exil , heb daar nare berichten over gelezen dat katten daaraan zijn overleden.

Maar sinds mijn jongen op de Sanabelle staat braakt hij dus niet meer, alleen als er een haarbal in de weg zit :P

Het lag dus echt aan de RC brokken, die komen er bij mij dus ook nooit meer in huis.
En Bones eet helemaal geen natvoer, al een geruime tijd niet meer, hij eet alleen nog maar harde brokken.

Ik denk dat jou kat dan ook een gevoelige maag heeft. Dat heeft mijn Bones ook met gevoelige darmen, maar geen last daarvan bij Sanabelle brokjes :happy:

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4