Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Naar je kat luisteren

Edwin

Edwin

Beheerder
Medewerker
Beheerder

Begrijp hoe en waarom katten communiceren
Het gebruik van de stem als communicatiemiddel geniet in het algemeen niet de voorkeur bij een kat.
De "eerste taal" van een kat bestaat uit een complex systeem van geur, gezichtsuitdrukkingen, ingewikkelde lichaamstaal en aanraking.
Katten hebben al snel door dat mensen deze non-verbale communicatie vaak niet begrijpen, daarom gebruiken ze hun stem in een poging om te communiceren in "onze" taal.
Een kat leert hoe hij/zij door middel van de stem iets duidelijk kan maken door goed te observeren welke geluiden wij voortbrengen bij verschillende acties.

Observeer omstandigheden waarbij gemiauwd wordt
Als je goed oplet wat je kat aan het doen is tijdens bepaalde miauwklanken zul je misschien kunnen onderscheiden welke klanken horen bij welke verzoekjes (of afwijzingen).
Specifieke miauwgeluiden kunnen variëren per kat, maar er zijn bepaalde klanken die gekoppeld zijn aan bepaalde emoties die bij alle katten hetzelfde zijn.
Spinnen en blazen zijn hier voorbeelden van.
  • Een korte miauw wordt gebruikt als standaardgroet en algemene erkenning.
  • Meerdere miauwklanken achter elkaar staan voor opgewonden begroetingen. Deze enthousiaste manier van groeten kan bijvoorbeeld voorkomen als je langer dan normaal van huis bent geweest.
  • Een miauw van gemiddelde toonhoogte kan duiden op honger of dorst.
  • Een langere, langgerekte "mrrroooow" is een manier om aan te geven dat de nood wat hoger is.
  • Een "MRRRooooowww" op lage toonhoogte duidt op klagen, een ongemak of een aankondiging van vechten.
  • Een luide, lager dan gemiddelde miauw duidt vaak op bedelen om iets als voedsel.

Herken vocale communicatie die niet gepaard gaat met gemiauw
Miauwen is het geluid dat wij vooral associëren met verbale kattencommunicatie, maar katten brengen ook andere geluiden voort.
  • Spinnen is een vibrerende keelklank en nodigt uit tot contact of aandacht. Katten kunnen spinnen om meerdere redenen, maar het wordt in het algemeen geassocieerd met ontspannen tevredenheid.
  • Blazen is een onmiskenbaar teken van agressie of zelfverdediging. Het geeft aan dat de kat niet op zijn gemak is, zich bedreigd voelt of bang is. Het kan duiden op de beginfase van een gevecht.

Let op andere manieren van verbale communicatie
Miauwen, spinnen en blazen zijn de meest voorkomende communicatiemiddelen van een gemiddelde kat, maar een kat heeft nog meer manieren tot zijn beschikking.
Als je deze geluiden leert herkennen zul je beter begrijpen wat je kat bedoelt.
  • Een hoge korte schreeuw (RRRROWW!) duidt meestal op boosheid, pijn of angst.
  • Meerdere korte geluiden achter elkaar kunnen duiden op opwinding, angst of frustratie.
  • Een geluid dat het midden is tussen een miauw en spinnen, met een stijgende toonhoogte, is een vriendelijke groet, vaak gebruikt door een moederpoes die haar kleintjes roept.
  • Hard schreeuwen (“reeeowwwing”) duidt op plotselinge pijn, bijvoorbeeld wanneer je per ongeluk op de staart van je kat stapt.

Annabelle

Annabelle

Kompleet gek van katten

Helemaal mee eens!
Super goed.:BC21

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Als je je kat zo wat regelmatig bestudeerd dan kan je al heel snel zeggen ha dit of dat wil hij of zij.

Annabelle

Annabelle

Kompleet gek van katten

Eigenlijk praat ik best veel met mijn katten en honden en krijg bijna altijd antwoord. We communiceren gewoon veel met elkaar.

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Ik babbel ook met ze, denk dat mijn buren af en toe denken dat ik zot ben. :smilie15

Bovenaan Onderaan