Mijn hobby's

Discussie in 'Dit is mijn hobby' gestart door Lut56, 11 mrt 2018.

1. Lut56

Lut56 Kitten

Ik heb meerdere hobby's!
    1° Ik maak graag kaartjes in 3D, waar ik dan ook nog eens iets borduur (op het papier dus)
    2° Ik maak glasjuweeltjes door middel van "fusing": hiervoor vertrek ik van grote stukken speciaal glas; dit moet ik dan met speciale glassnijder versnijden, en er iets mee ontwerpen. Dit moet dan voor zo'n 15 minuten in een "Hot Pot". Dit is een miniatuuroventje dat je in de microgolfoven moet plaatsen; door de speciale constructie van dat oventje kan het glas de nodige hoge temperatuur krijgen waar het glas gaat smelten. Dat is zowat de korte uitleg. Ik wil het gerust uitleggen met bvb foto's!
    3° Ik kan me uren bezig houden met het kleuren van mandala's.

Edwin vindt dit leuk.
  2. Edwin

Edwin Beheerder Medewerker
    Beheerder

Wow wat gaaf zeg, je smelt zelf glas.
    Dat is bijzonder ik heb dat nog nooit gezien of gehoord dat iemand dat doet.
    Maak je de ontwerpen zelf?
    Wat betreft de uitleg met foto graag zelfs.

Leuke hobby, hopelijk zien we snel wat en hoe je dit maakt.

3. Lut56

Lut56 Kitten

[​IMG] kaart in 3D[​IMG] Ingekleurde mandala[​IMG] Zelfgemaakte glasjuweeltjes

Edwin vindt dit leuk.
  4. Edwin

Beheerder

Knap gedaan allemaal, wat een geduld moet je er voor hebben.
    Maak je de kaarten voor speciale gebeurtenissen?
    En de juweeltjes zijn voor jezelf of maak je ze ook op bestelling?
    Dat kleuren waar doe je dat mee?

Wat een hoop vragen he? ow dit is er ook een hahaha

5. Lut56

Lut56 Kitten

1)De kaarten maak ik voor allerlei gebeurtenissen. Het thema van Kerst is bvb enkel voor de eindejaarsperiode. Die stuur ik uiteraard enkel naar mensen waarvan ik weet dat ze zo'n zelfgemaakte kaart appreciëren. Het neemt immers soms 2 dagen in beslag voor een kaartje helemaal af is:
    - Zoeken van een patroontje voor het borduren
    - geschikt kaartjespapier zoeken (kleur, formaat is niet altijd gelijk)voor dubbelzijdige (gevouwen) kaart
    - Patroontje op de kaart leggen en patroontje in het papier prikken (met heel fijne prikpen)
    - Garenkleur kiezen en dan het geheel borduren --> dit neemt het meest tijd in beslag!
    - In knutselboeken voor 3D kaarten een geschikte afbeelding zoeken.
    - De hele reeks voor één afbeelding uitknippen (is mm-werkje!)
    - Elk niveau van de afbeelding beleven met dubbelzijdige foam (daardoor krijg je een niveauverschil), en dan uitknippen.
    - Alles laag voor laag op de kaart kleven
    - Op de binnenkant van de kaart plak je een zelfde kleur karton als het kaartje over de achterkant van het gemaakte kaartje,
    zo ziet niemand meer hoe het er achteraan uitziet.
    - Zelfde kleur enveloppe kiezen en versturen!
    2) Het kleuren van mandala's doe ik steeds met stijfjes van Stabilo dikte stift 68. Ik heb het ook al met gewone kleurtjes gedaan, maar dan zijn de kleuren véél zachter (tè zacht volgens mij)
    3)De glasjuweeltjes maakte ik eerst alleen voor mezelf, maar later maakte ik er ook op bestelling. H
    Het is quasi onmogelijk om de exacte kleur van een juweeltje te voorspellen die je dus bekomt na het smelten.
    Je kan wel zeggen dat je iets in blauw of iets in een bepaalde vorm wil hebben; ik ga hierna eens een juweeltje tonen, vòòr en
    na het bakken, alsook nog wel een kaartje en wat mandala's
    [​IMG] [​IMG]

Edwin vindt dit leuk.
  6. Lut56

Lut56 Kitten

Eigenlijk heb ik nòg een hobby: breien voor kindjes

Edwin vindt dit leuk.
  7. Edwin

Beheerder

Prachtig hoe je alles maakt leuke hobby's.
    Je kan er veel vrije-tijd in kwijt zeg.
    Op de basisschool kregen wij ook borduren, breien en haken enz ik kan dat echt niet.
    Knap en wat een geduld moet jij hebben zeg.
    Ik heb nog een vraag over glasjuweeltjes, ik zie dat bv de linkerkant blinkt en de rechterkant niet, komt dat door het materiaal of moet je ze polijsten.

8. Catherine

Catherine Moderator Medewerker Moderator

Hey Lut, heb al langer mogen genieten van je hobby's, en vooral bij kerst van je kaarten ze zijn elke keer mooi.
    Het is fijn hobby's te hebben dat houdt een mens jong.

9. Lut56

Lut56 Kitten

Nee hoor, ze komen zo uit je oventje! Dat komt omdat je onder de ontwerpjes een soort speciaal papier legt dat tijdens het bakken eerst bruin wordt en daarna in poeder vergaat. Na het afkoelen van het gebakken juweeltje, hangt er soms nog wat van dat poeder aan, maar dat moet je er gewoon afvegen met een doekje. De achterkant van dat juweeltje is dan mat en helemaal plat. De bovenkant (wat dus zichtbaar is wanneer je het wilt dragen), glanst mooi. Daarna moet je er met speciale lijm een metalen dingetje met lus tegen kleven, zodat je het aan een ketting kunt hangen!

10. Lut56

Lut56 Kitten

bedankt Cathje!!

Edwin vindt dit leuk.
  11. Edwin

Beheerder

Dankjewel voor de uitleg, leuke hobby.
    Kan je ook bv diertjes maken?

Deel Deze Pagina