L1.webp

Lykoi

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Lykoi

Oorsprong

De Lykoi kat is een nieuw soort kattenras. De Lykoi is ontstaan bij de fokkers Gobble uit de Amerikaanse staat Tennessee. Het ras is niet ontwikkeld door mensen, maar hun bijzondere gen is een natuurlijke mutatie in de populatie van huiskatten. De familie Gobble heeft simpelweg de genetica van natuurlijke processen toegepast.

Volgens de Gobbles jagen Lykoi’s graag in huis op wat ze maar kunnen vinden. Ze zijn behoedzaam voor vreemden, maar worden wel snel heel aanhankelijk en gezinsvriendelijk.

Kale kat

De Lykoi heeft geen haar rond de ogen, neus en bek, hierdoor lijkt de kortharige kat op een kleine weerwolf. Dierenarts Johnny Gobble en zijn medewerkers hebben verscheidene tests uitgevoerd om genetische ziektes uit te sluiten. Gezien de vreemde vacht van de Lykoi kwamen er dermatologen van de universiteit van Tennessee aan te pas om groen licht te verkrijgen voor het kweekprogramma.
De dermatologen ontdekten dat sommige haarwortels van de kat onvoldoende componenten bezaten om haar te produceren. De lykoi kan na verloop van tijd zelfs helemaal kaal worden. DNA-tests hebben uitgewezen dat de Lykoi niet verwant is met de Sphinx, de bekende haarloze kat.
Er zijn totaal in de wereld nog maar zeven fokkers die Lykoi’s aanbieden. Gobble krijgt iedere dag ongeveer tien geïnteresseerde kopers aan de telefoon.

Notitie
Mijn excuus voor de weinige informatie, maar helaas is er nog niet zoveel van bekend.
Dit is alles wat ik er over kon vinden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt om de Lykoi toch te plaatsen bij de raskatten ondanks het feit dat het ras nog niet volledig "goedgekeurd" is, het proces verloopt volgens wat ik weet in 5 verschillende stappen, naar wat ik vernomen heb zouden ze nu aan stap 3 zitten. Als je nu een Lykoi koopt krijg je wel een erkend TICA document maar nog geen stamboom, hoewel zo een document toch ook wel een zekere waarde heeft en even geschikt is dan een stamboom.
De eerste fokker van de Lykoi voor Europa is Christine van Cattery Vallée Des Dieux, aanzien ik een enorme interesse heb in het ras heb ik dan ook al verscheidene gesprekken met haar gehad. Het eerste nestje outcross Lykoi (voor europa) is dan nu ook al bij haar geboren, vanaf 2016 zal de Lykoi dan ook in europa verkrijgbaar zijn.
De standaard Lykoi's gaan momenteel dan ook enkel nog naar de fok, als liefhebber kun je wel Lykoi's verkrijgen maar dan zullen zij niet het standaard patroon hebben.
Dus ik als liefhebber zal nog geduld moeten hebben voor ik mijn standaard Lykoi zal kunnen verwelkomen! :love:

Intussen heb ik het blijde nieuws!!! Op 19 augustus (2015) heb ik mijn eerste Lykoi mogen verwelkomen!!!
Zijn naam is Vallée Des Dieux Chupi Romulus.
Romulus is geboren op 26 april 2015 in Cattery Vallée Des Dieux in Gauchy Frankrijk.

Romulus is SUPER!!! Hij is een echte knuffel...Zo zalig! Ben helemaal in de wolken met hem. :BC14

Intussen heb ik het blijde nieuws!!! Op 19 augustus (2015) heb ik mijn eerste Lykoi mogen verwelkomen!!!
Zijn naam is Vallée Des Dieux Chupi Romulus.
Romulus is geboren op 26 april 2015 in Cattery Vallée Des Dieux in Gauchy Frankrijk.

Romulus is SUPER!!! Hij is een echte knuffel...Zo zalig! Ben helemaal in de wolken met hem. :BC14

Gefeliciteerd met Romulus
Ik hoop snel wat foto's to mogen zien van hem :BC3

Wat ik hier nog kan aan toevoegen: intussen zijn er totaal 18 fokkers over heel de wereld, 2 in Europa (waaronder de fokker in Frankrijk waar mijn schattie vandaan komt), 1 in Israel, 1 in Zuid- Afrika, 1 in Australie, 2 in Canada en de overige 11 in USA. Maar 7 fokkers hiervan zijn pas gestart en zullen dus nog niet onmiddelijk kittens beschikbaar hebben.

Proficiat met Romulus.
Vind het een apart ras maar hou er niet van vind ze niet mooi.
Vind het ook maar een gedoe met dat genetisch gerommel om rassen bij te maken.

Er is niets menselijks aan toegevoegd hoor, buiten het feit dan dat er op doorgefokt is....Romulus zijn papa bv is een natuurlijke mutatie gevonden in de straten van Italie. Verder word door middel van outcross gefokt...
Wanneer je geluk hebt en 2 natuurlijke mutatie's hebt heb je gewoon meer kans op Lykoi-kittens dan wanneer je één natuurlijke mutatie uitkruist met een domistic sh, dan heb je een 50/50 kans...

Intussen kan ik melden dat een 2de Lykoi verhuisd is naar zijn nieuwe woonst!!!

Romulus zijn broertje woont voortaan in Zweden als huisdier!

Christine zal Remus enorm missen, want hij was echt haar hartediefje, maar als fokker moet je kiezen...Christine heeft Eros uit Canada en dan ook Jacob (F1) uit haar eerste met mama Diana en normaal was zij dan ook van plan om Remus te houden...Maar toen werd Lenticchia's 2de nestje geboren met mama Bella (F1) en in dit nestje is er een volledige standaard Lykoi kater, dus ja....Aanzien Christine ook Sphynx-fokker is en dan ook verscheidene Sphynx-katers in huis heeft moest zij een keuze maken.
En gezien Christine in de toekomst dan ook wil showen met de Lykoi is zij uiteraard beter om voor het nieuwe kitten te kiezen, Remus heeft namelijk net als Romulus geen show-kwaliteit.

ha zusje!!!

Lukaku is niet mijn favorietje katje bij jou (dat is kiko) maar hij is wel een schatje.
ze zijn totaal anders dan je verwacht, wel leuk zo

@Edwin Aanzien er weinig staat over de oorsprong/karakter/uiterlijk van de Lykoi, mag ik een volledige aanpassing maken? Ik wil deze gerust doormailen en dan kunnen jullie zelf de aanpassing in het oorspronkelijke topic doen.

@Edwin Aanzien er weinig staat over de oorsprong/karakter/uiterlijk van de Lykoi, mag ik een volledige aanpassing maken? Ik wil deze gerust doormailen en dan kunnen jullie zelf de aanpassing in het oorspronkelijke topic doen.
Hoi Bridget, voel je vrij om zoveel mogelijk informatie te plaatsen.
Indien nodig mag je ook een hele nieuwe topic starten.
Dank je wel.

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3