Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Katten verhuizen van binnenkat naar buitenkat

Yukina

Yukina

Kitten

Hoi allemaal,

Ik zit ergens mee en ik hoop dat jullie mij advies/tips kunnen geven.

Ik ga door omstandigheden binnenkort verhuizen terug naar mijn ouders voor een langere periode.
Ikzelf heb 4 katten 3 van 4 en 1 van 5 jaar oud, deze zijn altijd binnen geweest met af en toe balkon maar echt buitenleven kennen ze dus niet.

Mijn ouders hebben ook katten maar dit zijn allemaal buitenkatten. me ouders hebben een kattenluik overigens.
Nu is de grootste vraag kunnen ze überhaupt met elkaar overweg. maar mijn vraag vooral is hoe kan ik van mijn katten buitenkatten maken? ik wil ze niet opeens kwijtraken doordat ze niet weten waar ze zijn en omdat ze de buitenwereld totaal niet kennen.

Hoe pak ik dit het beste aan? lieft houd ik ze binnen maar dit is helaas niet mogelijk tot ik met de tijd weer een eigen huis heb.

alvast bedankt,

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Of ze met elkaar overweg gaan kunnen kan je pas zien als ze samen zijn en geloof me in begin zal er veel geblaas en gegrom zijn. Als ze allen gemakkelijk in omgang zijn zou het wel lukken.
Het kan ook zijn dat u mama haar katten kwaad gaan zijn en gewoon tijd buiten blijven uit protest... het kan alle kanten op. Mss vanaf nu al dekentjes leggen bij je ouders met de geur van u katten erop en die van bij je mama bij die van u om geuren al te leren kennen.

Wat betref dat u katten ook buiten gaan gaan zal je ze mss best eerst met tuigje aan laten wennen aan de omgeving aan de tuin en de geuren ervan, je moet ze ook leren dat als je rammelt met snoepjes dat ze moeten binnen komen en ze wat lekkers krijgen want veronderstel dat je wil dat ze binnen zijn voor de nacht. Laat ze vooral niet te rap buiten gaan want dan zou het wel kunnen zijn dat ze verloren lopen ze kennen er niks.

Het zal niet gemakkelijk gaan zelf vooral rustig blijven en geuren over brengen is heel belangrijk.

mariska31176

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder

Als je van je katten echt geen buitenkatten wilt maken, dan zou ik de katten bij je ouders op een kamer houden als je er niet bent en als je er wel bent rond laten lopen door het huis.

Ik weet niet waar het luikje zit, als deze in de keukendeur zit , kan de keuken dan afgesloten worden met een deur of is de keuken open , dus één geheel met de woonkamer en dus niet afsluitbaar?

Of zorgen dat de tuin katvriendelijk af te sluiten is zodat jou katten wel in de tuin kunnen maar er niet uit kunnen.

Yukina

Yukina

Kitten

Het luikje zit in de tuindeur er zit nog een deur tussen dus dat kan dicht maar dit zou ook betekenen dat ik mijn ouders katten belemmer met naar buiten gaan.

Het is niet zozeer dat ik ze echt binnen wil houden maar meer de angst vanuit mij dat ze iets overkomt

Nantastic Coontastic

Nantastic Coontastic

Ik hou van katten

Beetje late reactie maar er bestaan tegenwoordig erg mooie katten luiken die op chip werken zo kunnen de katten van je ouders makkelijk door het luikje en die van jou niet. Ik zou ze persoonlijk niet aanleren naar buiten te gaan.

Bovenaan Onderaan