Kat ligt aangereden op straat

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

jodij

Kat
Ben nieuw en kom meteen een heel naar onderwerp. Ook waarschuw ik vast dat het geen prettige aanblik is geweest.

Gisterenavond werd voor onze ogen een kat door een auto overreden.
De kat stak de weg over, twijfelde en liep op het laatste moment terug terwijl er een auto aankwam
We stonden aan de grond genageld op het moment. De auto reed door en de kat bleef spartelend achter op het wegdek (kinderkopjes) De kat was duidelijk ernstig verwond en en shock, hij/zij mauwde niet, maar bleef door spartelen met de achterpoten en kon niet overeind komen. Ik ben naar de kat toe gerend om hem proberen uit zijn leiden te verlossen, maar wist absoluut niet hoe. Er lag allemaal bloed omheen. We hadden geen telefoon bij ons en ook wist ik dat geen enkel telefoontje naar welke instantie dan ook geen resultaat zou opleveren. We wonen in een land waar uit ervaring, op dit soort gevallen niet of veel te laat wordt gereageerd. Ik heb het diertje van de weg gehaald en aan de kant gelegd, zag ook dat het spartelen minder werd en dat het einde snel daar was. een afschuwelijke aanblik wat ik werkelijk nooit iemand toewens. Mijn vrouw stond genageld aan de grond. Ik heb heel hard geschreeuwd uit onmacht over de situatie en niet in staat zijn het dier te helpen. Ben er zeker van dat de hele buurt het heeft gehoord.

Graag zou ik van iemand vernemen wat ik in dit geval had kunnen doen om het diertje te helpen en uit zijn/haar lijden te verlossen, dus zonder dat ze nog enige tijd had hoeven lijden en liggen spartelen?? En nee er bestaat hier helaas niet zoiets als een dierenambulance.

Heb zelf een redelijk aantal katten gehad (en hebben nog steeds twee prachtige en geweldige schatten) en weet ook dat katten heel sterk zijn, maar zag in dit geval direct dat het een zaak was het dier snel uit zijn lijden te verlossen.

Inmiddels zijn we vandaag van de ergste schrik bekomen en proberen het een plaats te geven. Wel heb er enige moeite mee mij eigen ervaringen hierboven terug te lezen omdat ik het dan weer zien gebeuren. Wel heb ik mij voorgenomen om, mocht dit ooit nog eens gebeuren, me in zo'n geval op handelen voor te bereiden, in hoeverre dat dan ook mogelijk is. Er wat betreft dierenwelzijn is hier e.e.a. de laatste 10 jaar verbeterd maar er is zeker nog een weg te gaan zo ook en ook de attitude van veel mensen tov honden en katten.

In Nederland is er een centraal meldpunt voor gevonden en vermiste huisdieren. Daar mag je heel blij mee zijn want daarvoor is in veel landen helemaal niets geregeld.

Vreselijk dit wil ik dus nooit meemaken, als ik ergens hoor of lees dat er weer kat dood lag op de weg is mijn dag al om zeep.
Op zo moment kan je vaak niet veel doen als dier stervende is, gewoon erbij blijven en rustig tegen praten. Is het gewond maar kan gered worden dan vliegensvlug meepakken naar de dierenarts... Bij de dierenarts kan je foto nemen als de verwondingen niet te erg zijn anders best wachten tot de kat verzorgd is... en dan foto en uitleg delen in je buurt en op fb... vaak vind je zo al iemand die het katje kent.
Je kan ze ook op www.vermistekatten.be zetten om eigenaar terug te vinden. Op fb zijn er ook zo paar groepen maar het beste resultaat is groep van één of ander in je eigen gemeente of in de gemeente waar het katje is overreden...

Je kon niets meer doen maar wel mooi dat je erbij bent gebleven en ze aan de kant hebt gelegd.
Wat je kon hoe luguber ook was fotootje nemen als je gsm bij hebt en dan adv op fb in de betreffende gemeente zetten met uitleg en hoe de kat eruit ziet maar dan zonder foto. Foto kan je in pb delen aan wie het vraagt.

Ik weet als auto kan je niet altijd stoppen omdat het te gevaarlijk is, en katten zijn op dat gebied domme beesten ze lopen over zijn bang van de lampen en lopen terug met alle gevolgen vandien.
Het wordt tijd dat meer en meer mensen hun katten in eigen tuin of binnen houden uit veiligheid... De tijd dat katten buiten moeten lopen is lang voorbij..

Wens je veel sterkte met dit want al is het niet je eigen kat het grijpt aan.

Dank je Catherine,

De situatie hier (nee niet Belgie) is, dat er veel straat katten zijn en die vaak wel door iemand worden verzorgd, maar dus geen echte thuis hebben. Of ze hebben wel een thuis maar dat betreft eigenlijk de tuin van het huis waar ze thuis horen.

We hebben hier dus ook geen vermiste en gevonden huisdieren registratie, iets wat wat ik via Facebook nu zelf aan ben begonnen op te zetten. Die foto maken was wellicht een idee maar zat er niet in aangezien geen van ons beide een telefoon bij zich had. Bovendien zaten mij handen onder het bloed van het arme diertje.

Er werd niet hard gereden door de auto en hij had in dit geval kunnen stoppen of tenminste stapvoets kunnen rijden, aangezien er verder geen verkeer in de straat reed. Ook moet hij beslist hebben gemekt wat er gebeurd was, maar besloot deze chauffeur gewoon te doen alsof er niets aan de hand was en reed door.

Laatst bewerkt:
Ik ben jammer genoeg heel wat keren al gestopt om dieren - das, ree, poezen aan de kant van de weg te leggen.
Net als jou, jodij, eenmaal voor een kat die zojuist was aangereden. Na hem "in zekerheid" te hebben gebracht, heb ik hem alleen maar geaaid en rustige woordjes gezegd. Hij was volgens mij al in coma en zijn hart fibreerde (sloeg heel erg snel). Zijn hart is gestopt. Hij heeft niet lang geleden.

Drie poezen in mijn leven zijn door autos gestorven.
Catherine, en toch laat ik ze buiten.
In de stad kan ik begrijpen dat je je kat binnenhoud. Als je kat een investering is die je niet kwijt wilt kan ik ook wel begrijpen dat je je kat zelfs in een rustige omgeving binnen wilt houden.
Een kat kan heel gelukkig zijn binnenshuis, mits hij genoeg te doen heeft.
Maar ik zou mijn katten niet hun kattenleven buiten willen onthouden. Ze zijn wel allemaal gechipt, gesteriliseerd en gevaccineerd. Ik weet dat deze vrijheid ze aan gevaren blootsteld (weinig autos komen hier langs, maar er zijn vossen en dassen en ze kunnen van een boom vallen of weet ik veel), maar dat accepteer ik.

Deze boodschap kan natuurlijk voor een fikse ruzie op dit forum zorgen.
Ik denk dat het hetzelfde is als je een ouder de opvoeding van zijn kinderen aanvecht. De ene laat meer toe dan de andere. In dit geval vind ik het het belangrijkste dat de katten happy zijn en je vrede hebt met wat er kan gebeuren.

O.

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3