Feit Kat in doos heeft minder stress

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Edwin

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Kat in doos heeft minder stress

Een kartonnen doos kan het stressniveau van een kat flink verlagen. Dat zeggen twee onderzoekers van de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht.

Samen met een asiel onderzochten ze het gedrag van 19 katten die twee weken in quarantaine moesten. Bij tien katten plaatsten ze een relatief grote doos in de kooi, bij de andere negen niet. Hun gedrag werd de hele periode beoordeeld met de Kessler and Turner kattenstresstest (CSS).

Sneller herstel
Volgens de onderzoekers is algemeen bekend dat katten dol zijn op dozen, maar was niet eerder onderzocht hoe groot het effect is van dozen bij katten in quarantaine.

Volgens de onderzoekers kunnen katten in een asiel kampen met ernstige stress. Daardoor zijn ze mogelijk ook vatbaarder voor infecties. De katten die een doos in hun kooi hadden, waren minstens drie dagen eerder stressvrij dan de katten zonder kartonnen doos.

Bij de katten zonder kartonnen doos waren grote verschillen in stressniveau.

Na 14 dagen was de stress bij alle katten tot ongeveer hetzelfde niveau gedaald, maar de katten die in een schuildoos konden, hadden al na een paar dagen veel minder stress.

IMG-20150207-WA0000.webp
20140120_155752.webp

Laatst bewerkt:
Het is idd een feit heb momenteel een doodzieke kat met chronisch nierfalen en hij verkiest ook een kartonnen doos boven de zetel of een mandje. Hij voelt zich daar rustiger in en zieke katten kunnen beter hun t° behouden door het karton.

Onze Spicy is 'bezeten' van dozen en papier zakken

11016542_10206271944903253_1818974619_n.webp

DSCI8719.webp
Zelfs als ze er niet inpast.......

DSCI8457.webp

pizap.com14225290107246.webp

pizap.com14245175133623.webp

Zo leuk dozen, waarom kopen we nog mandjes, ik heb hier zelfs een mand waar een doos in staat daar slaapt filou meestal.

Ik ga eens mandjes-verkoop houden denk ik......Ze liggen er toch nooit in.
Enkel in 'holletjes' of in mijne zetel.

Hier liggen ze graag in de schapewollen mandjes, of van die heel zachte.
Regelmatig geef ik hen eens dozen om in te spelen, knip er dan een deurke en raamke in uit. Je kan zo eigenlijk hele flat bouwen met doorgangen in.

Moet ik ook eens proberen.

Die huisjes of kartonnen golven die leven hier meestal niet lang...

En vooral goedkoop, want ze liggen toch niet in de dure mandjes die we kopen voor ze.
Filou hier heeft een doos in zijn mand en nu slaapt hij er elke dag in.

Hier zijn ze ook helemaal gek op dozen, ook op tasjes trouwens, alles waar ze in kunnen kruipen ;)

We hebben ook verschillende rietenmandjes met hoge randen, kussentjes erin en die gebruiken ze ook erg graag.

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4