Wat is er Nieuw?

"Jeuk" onder de kin.

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Edwin

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Onze SjEd krabt regelmatig onder zijn kinnetje en af en toe krabt hij zijn huid daarmee open. Dan is het echt een wondje en zit er een korstje op. Heeft Iemand hier ervaring mee en/of enig idee wat dat kan zijn?
Het is alleen onder zijn kinnetje.
 
heeft hij toevallig een krentenbaardje?
gebruik je plastic voerbakjes?
Hij heeft geen krentenbaard.
De huid is overal normaal het is alleen onder de kin.
De voerbak en drinkbakken zijn van steen.
 
krentenbaard is soms ook alleen onder de kin. Dan lijken er zwarte korreltjes te zitten en soms ook wondjes.

Mickey hier leek iets van een beginnend krentenbaardje te hebben, toen heb ik de plastic drink en water bakjes vervangen door stenen bakjes.
Het is toen al snel minder geworden.

sommige zeggen dat een krentenbaardje op de kin ontstaat door stress, en ander door plastic.
iig het wisselen van bakjes heeft hier wel geholpen.
 
krentenbaard is soms ook alleen onder de kin. Dan lijken er zwarte korreltjes te zitten en soms ook wondjes.

Mickey hier leek iets van een beginnend krentenbaardje te hebben, toen heb ik de plastic drink en water bakjes vervangen door stenen bakjes.
Het is toen al snel minder geworden.

sommige zeggen dat een krentenbaardje op de kin ontstaat door stress, en ander door plastic.
iig het wisselen van bakjes heeft hier wel geholpen.
Wij hebben zaterdag een bezoek bij de dierenarts staan ben benieuwd.
 
Geen idee wat het kan zijn Edwin. Ben benieuwd wat de dierenarts erover te zeggen heeft. Succes alvast!
 
Zodadelijk naar de dierenarts ben benieuwd.
Bezoek is weer achter de rug.
De irritatie plek onder de kin was gelukkig goed aan het genezen, het is ook alleen maar daar.
Het kan te maken gehad hebben met zijn enorme kraag en de rui, het hele huis ligt vol met bolletjes haar. (zijn netjes opgeruimd hoor).
Jaarlijks prikje ook gehad.
 
Micka had zo'n wondje bij zijn oor, dat kwam ook door het krabben. (geen oormijt) Nu heeft hij ook sinds kort zo'n dikke kraag gekregen. En dat jeukt natuurlijk als het in de rui is. Zou er nooit zo aan gedacht hebben, maar klinkt logisch! Grappig dat jullie gewoon op zaterdag terecht kunnen bij de da, dat kan hier alleen bij spoedgevallen... :(
 
Micka had zo'n wondje bij zijn oor, dat kwam ook door het krabben. (geen oormijt) Nu heeft hij ook sinds kort zo'n dikke kraag gekregen. En dat jeukt natuurlijk als het in de rui is. Zou er nooit zo aan gedacht hebben, maar klinkt logisch! Grappig dat jullie gewoon op zaterdag terecht kunnen bij de da, dat kan hier alleen bij spoedgevallen... :(
Onze da is 24 u/pd beschikbaar natuurlijk voor noodgevallen maar de praktijk is zaterdags open dat is voor ons wel fijn omdat wij werken.
Natuurlijk offer ik graag een snipperdag op voor onze SjEd maar als het na werktijd kan of op zaterdag dan heeft dat de voorkeur.
 
Tip de "coltrui" goed kammen dan komen de losse haren eruit.
 
Onze dierenarts is ook wel 24/7 bereikbaar, maar op zaterdag echt alleen voor noodgevallen. De praktijk bestaat uit 5 vestigingen daardoor kan je altijd wel bij één terecht 's avonds. Dat scheelt dan wel weer.

De 'coltrui' borstel ik nu regelmatig idd, vind ie heerlijk! :)
 
Onze dierenarts is ook wel 24/7 bereikbaar, maar op zaterdag echt alleen voor noodgevallen. De praktijk bestaat uit 5 vestigingen daardoor kan je altijd wel bij één terecht 's avonds. Dat scheelt dan wel weer.

De 'coltrui' borstel ik nu regelmatig idd, vind ie heerlijk! :)
SjEd ligt tijdens het borstelen bijna te slapen en daar hoort een lekker knorretje bij :-)
 
SjEd ligt tijdens het borstelen bijna te slapen en daar hoort een lekker knorretje bij :)

Zo ver gaat het bij Micka niet, die begint te bijten op den duur (bedoeld als spelen). Het is nogal een bijtertje. Ik ben hard bezig om hem dat (proberen) af te leren, want hij kan nogal eens hard doorbijten... :eek:
 
Oh aha daar kan het dus mee te maken hebben. Ik borstel de kraag hier al regelmatig. Vinden ze ook heeeeerlijk. Dat blijf ik maar doen dan!
 
Ik probeer mijn jongens ook geregelt te borstelen, Dax rent na een tijdje weg :( maak het altijd later op de dag af :rolleyes:
Bones vindt het niet erg maar bijt in de borstel omdat hij er mee wil spelen, maar hemkan ik wel gewoon blijven borstelen met onderbreekinkjes hahaha.


Misschien een tip voor als een kat een open wondje heeft, smeer er wat vaseline op. Dan krabben ze minder op dat plekje of zelfs een tijdje helemaal niet, maar poetsen doen ze dan nog wel.

Mijn Bones had een week of 2 geleden zomaar een plek, ter groote van een 2 euro munt, op zijn strottehoofd. Pluk haar weg, was knal rood een bloedde heel lichtjes, heb er toen gelijk vaseline op gesmeerd. Tot op de dag van vandaag weet ik nog altijd niet wat er gebeurd is, ik weet wel dat Bones en Dax samen aan het spelen waren (met wat stoeien) maar ik heb die pluk haren nooit gevonden. Dit gebeurde zondags avonds , ben 's maandags naar de da geweest , om het voor de zekerheid te laten controleren, die kon ook niks geks vinden. Ze vond het prima van de vaseline, ze had wel een creme voor als het erg geïrriteerd of ging jeuken, mocht ik ophalen als de vaseline niet zo helpen, maar heb dat niet nodig gehad want de vaseline heeft zeer goed geholpen. Want de plek was 's maandagsochtends al weer licht roze en heel rustig. Heb de eerste 2 dagen 3 á 4 keer vaseline gesmeerd, en daarna 3 dagen 2 keer en toen niks meer. Was al zo ver genezen dat vaseline niet meer nodig was.
 
Ik probeer mijn jongens ook geregelt te borstelen, Dax rent na een tijdje weg :( maak het altijd later op de dag af :rolleyes:
Bones vindt het niet erg maar bijt in de borstel omdat hij er mee wil spelen, maar hemkan ik wel gewoon blijven borstelen met onderbreekinkjes hahaha.


Misschien een tip voor als een kat een open wondje heeft, smeer er wat vaseline op. Dan krabben ze minder op dat plekje of zelfs een tijdje helemaal niet, maar poetsen doen ze dan nog wel.

Mijn Bones had een week of 2 geleden zomaar een plek, ter groote van een 2 euro munt, op zijn strottehoofd. Pluk haar weg, was knal rood een bloedde heel lichtjes, heb er toen gelijk vaseline op gesmeerd. Tot op de dag van vandaag weet ik nog altijd niet wat er gebeurd is, ik weet wel dat Bones en Dax samen aan het spelen waren (met wat stoeien) maar ik heb die pluk haren nooit gevonden. Dit gebeurde zondags avonds , ben 's maandags naar de da geweest , om het voor de zekerheid te laten controleren, die kon ook niks geks vinden. Ze vond het prima van de vaseline, ze had wel een creme voor als het erg geïrriteerd of ging jeuken, mocht ik ophalen als de vaseline niet zo helpen, maar heb dat niet nodig gehad want de vaseline heeft zeer goed geholpen. Want de plek was 's maandagsochtends al weer licht roze en heel rustig. Heb de eerste 2 dagen 3 á 4 keer vaseline gesmeerd, en daarna 3 dagen 2 keer en toen niks meer. Was al zo ver genezen dat vaseline niet meer nodig was.


Ik heb weleens gehoord dat als je vaseline gebruik, je alleen de witte vaseline moet gebruiken? Weet niet of dat waar is hoor, maar had iets te maken met de toevoegingen dacht ik. Ik heb eens een creme van de dierenarts gekregen voor open wondjes, die was ook op basis van witte vaseline en honing. Honing schijnen ze niet aan te gaan likken. Maar vaak krijg ik gewoon het advies niks te smeren, dit zou de genezing vertragen? Maar voor jeukende plekjes/korstjes is vaseline een goede oplossing, dan blijft het soepel en jeukt minder...
 
Dat is een goede tip voor de volgende keer, dat meng ik zelf wat vaseline met honing. :)
Heb het net even opgezocht, bedacht me ineens weer waar ik het gelezen had. Want ik had namelijk toen ook het idee om zelf te mengen, maar mengen met gewone honing werkt helaas niet. Ik zal het stukje hier even plakken:

"Veel mensen zullen in zo'n situatie zalf op de wond smeren. Zalf heeft echter vaak tot gevolg dat de wond juist trager dan normaal geneest. Zalf smeren op de wond wordt dan ook afgeraden. Er is echter één uitzondering, de steriele honingzalf. Deze zalf heeft een zeer positieve werking op allerlei soorten wonden. Denkt u echter niet "Honingzalf wordt gemaakt van honing, dus ik kan ook gewoon (veel goedkoper!) honing op een wond smeren", want dat is beslist niet het geval. Honing uit een potje kan bacteriën, resten van pesticiden of antibioticum resten van behandelde bijen bevatten en geen van deze ziektemakers willen we in een verse wond smeren. Steriele honingzalf die u bij de apotheek kunt kopen bevat deze middelen niet en die kunt u daarom wel op een wond smeren. Eénmaal per dag aanbrengen is genoeg om verdere ontstekingen tegen te gaan."

De meningen zijn nogal verdeeld over zalfjes smeren. Witte vaseline kan verder geen kwaad, maar persoonlijk zou ik dit alleen gebruiken als de kat er echt jeuk aan heeft...
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan