Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Introductie tussen volwassen katten

Pink Cat

Pink Cat

Helemaal gek van katten

Wie heeft ervaring met het introduceren van volwassen katten? Ik ga heel binnenkort een oudere kat adopteren en had graag wat tips gekregen. Ik zal hem eerst even apart houden, maar heb geen idee hoe lang dat moet en wanneer ik kan beginnen met de katjes eens bij elkaar te zetten.

Het betreft een buitenkat die geen andere katten gewoon is, dus ik maak me wel wat zorgen of het wel goed zal verlopen. Ook zal ik nog moeten uitvissen hoe ik hem buiten kan laten gaan zonder dat mijn andere katjes mee lopen. Luikje op chip is geen optie, we hebben enkel een glazen deur en schuifraam en gaan hier niet blijven wonen.

Alvast bedankt!

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Ik heb hier nieuwkomers nooit apart gezet ook niet de volwassen herplaatsers.
Ik zette ze meestal op de hoge krabpaal, met eten en drinken kortbij en een extra kattenbak er naast.
Vandaar kon die dan alles overzien en gewoon worden aan ons en de rest, hij of zij was wel vrij te gaan waar die wou.

Wat buitengaan betreft, je zal die toch eerst dikke maand moeten binnen houden en dan geleidelijk hem laten wennen aan je tuin. Eerst effe zodat hij geuren kan afzetten maar je blijft erbij, dan haal je die na kwartier half uur weer binnen. Zo een paar dagen en steeds wat langer zo kan hij zijn weg ook terug vinden dankzij de geuren. Laat je hem direkt heel vrij zit de kans erin dat hij niet terug komt.
Maak hem ook gewoon van binnen te roepen door te rammelen met doos snoepjes en komt die direkt binnen geef je hem een snoepje als beloning en geloof me ze kennen dat rap.

Ik had maand geleden ook nog 1 kat die uit onze beveiligde tuin mocht, (hij is spijtig overleden aan nierfalen) wij lieten die uit langs het raam boven aan onze slaapkamer, of via de tuin waar een luik hadden ingebouwd in de schutting met een schuif slot op dat wij dan open hielden tot hij erdoor was en dan weer terug dicht deden.
Ik weet niet hoe lang je daar nog blijft wonen, maar denk eraan dat je dit hele proces weer opnieuw zal moeten doen in je nieuwe huis. Is het mss niet beter er proberen een binnen kat van te maken?

Wat wennen betreft veel aandacht geven aan iedereen, proberen te spelen ermee zoals met laserlichtje, een hengel .... en vooral veel tegen praten zodat hij ook jullie leert kennen.
Het heeft wat tijd nodig en geduld soms wennen ze rap soms duurt het maanden.

Pink Cat

Pink Cat

Helemaal gek van katten

Ik lees vaak dat je ze eerst moet apart zetten, maar ik zou het wel fijner voor hem vinden dat hij meteen in huis kan rondlopen. Toch ben ik wel wat bang om hem meteen bij de anderen te zetten, hij zal denk ik al gefrustreerd genoeg zijn dat hij niet naar buiten kan. Wat als het uit de hand loopt? Kan ik hem dan alsnog even apart zetten? Of komt dat niet meer goed?

Wij hebben een ommuurd koertje waar mijn katjes als het mooi weer is onder toezicht op mogen, maar dat zal voor hem misschien wat te weinig zijn. Aan de andere kant als hij toch een goede maand moeten binnen blijven, zal dit hem misschien wel goed bevallen en kan ik hem gewoon binnen houden zoals de andere twee. Dat zou ik eigenlijk ideaal vinden, maar daar moet hij natuurlijk ook mee akkoord gaan. Het zal volledig van hem afhangen, maar zelf zou ik liever geen katten buiten hebben lopen.

Ik heb er zelf geen idee van, een huis vinden dat ons volledig bevalt is moeilijker dan we in eerste instantie dachten, dus het kan wel nog even duren. Ja, daar ben ik me wel van bewust, dat is ook wel deel van mijn zorgen, wat als het plots heel snel gaat en hij dan weer zal moeten wennen? Ik hoop eigenlijk stiekem wel dat hij gewoon liever binnen zal blijven.

Wat aandacht betreft ben ik momenteel nog vaak thuis, dus dat zal wel lukken. Het jammere is dat ik hem eigenlijk nog niet zo goed ken en het allemaal moeilijk kan inschatten. Ik ga dinsdag op bezoek en hoop wat meer informatie over hem te krijgen.

Nog een vraagje: Als ik met hem naar de da wil gaan, doe ik dat dan beter voor ik hem meeneem naar huis of wacht ik beter even tot hij helemaal gewend is bij mij thuis? Dat eerste is misschien wat te veel voor hem op één dag, naar da voor de (waarschijnlijk) eerste maal in z'n leven en dan meteen een huis met twee vreemde katten in. Het tweede is dan misschien ook niet goed dat hij opnieuw zal moeten wennen als hij thuiskomt.

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Sommige gaan op de terug weg eerst langs bij de Da, ik heb dit nooit gedaan, laat ze altijd wat op rust komen en dan pas bezoekje bij de Da.

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Zorg gewoon dat er vluchtplaatsen zijn zodat hij zich kan zetten waar hij wil. Vaak verstoppen ze zich achter of onder de zetel, zet dan eten en drinken en bak in de buurt. Vaak komen ze er 's nachts onderuit als het kalm is.

Je zal veel geduld moeten hebben, want als hij het in een huis wonen helemaal niet kent dan willen ze vaak terug buiten vooral omdat hij volwassen is. Maar heb ook al gezien dat sommige zelfs niet meer buiten willen, het is wat afwachten en zien hoe die reageert.

Is het een buitenkatje van iemand? Zit hij mss in opvang?

Pink Cat

Pink Cat

Helemaal gek van katten

Het is een katje van kennissen die binnenkort naar een appartement verhuizen en hem niet kunnen meenemen. Ik wil hem zo graag een kans geven en dan kunnen ze hem nog bezoeken.

Hij is denk ik vooral 's avonds en 's nachts binnen. Maar ik zal nog eens vragen naar zijn ritme. Ik denk niet dat hij veel verder dan de tuin loopt eigenlijk, hij is al wat ouder.

Pink Cat

Pink Cat

Helemaal gek van katten

Die mensen kunnen toch in hun huis blijven wonen en dus kan het katje bij hen blijven wonen.

Ik denk er wel over om alsnog een ander katje te adopteren, maar zou dan wel kiezen voor een kat die andere katten en het binnenleven gewoon is.

Nantastic Coontastic

Nantastic Coontastic

Ik hou van katten

Ik lees inderdaad ook vaak over het apart zetten, zelf ben ik daar nooit zo voorstander van of je moet je een hele angstige kat hebben die 24/7 onder de bank zit.... Zelf geen ervaring met echt volwassenen , de meeste zijn hier als kitten gekomen en dan wel bij volwassen katten maar dat is altijd erg goed gegaan.. Wel is mijn Aruba hier gekomen toen ze 8,5 maanden was dus geen klein kitten meer en dat had inderdaad wat langer nodig dan een kitten, ze was iets banger. Maar ook haar heb ik meteen in de groep gezet, ze kon dan zelf naar boven waar ik op de slaapkamer een kattenbak had gezet, brokken en water... Zo kon ze de veiligheid opzoeken maar kon ze wel ook gaan en staan waar ze wilde en konden de andere katten haar ook opzoeken en kon ze zo ook wennen aan ze. Ze heeft 3 dagen merendeels boven gezeten of beneden bij me op schoot en daarna meer beneden en na een week was ze volledig gewend en wandelde hier door de kamer of ze er altijd al was geweest. Wat ik dus zou doen is dat je wel een veilig plekje maakt, ergens in een kamer, halletje etc, waar de kat rust kan opzoeken als die dat wil, hier ook het eten zetten en een lekker mandje bijvoorbeeld. Maar zou de kat wel ook aan de omgeving/gezin laten wennen, dus niet heel de tijd apart laten en zoveel mogelijk in de kamer nemen en geruststellen indien nodig.

Nantastic Coontastic

Nantastic Coontastic

Ik hou van katten

Lees nu je laatste reactie, dat de kat niet meer doorgaat, voor de kat natuurlijk wel heel erg fijn en voor de mensen ook :)

Er gaat vast een andere lieverd op je pad komen die heel blij gaat zijn met een Gouden mandje.

Pink Cat

Pink Cat

Helemaal gek van katten

Ik heb nu twee lieverds op het oog. Ofwel een ziek kitten een kans geven of een volwassen kat een kans te geven. Daar ze het kitten willen laten inslapen en het wel een vechtertje blijkt te zijn ben ik geneigd om de kitten in huis te nemen. Maar ik weet wel dat de kans bestaat dat het niet blijft leven. Vandaar dat ik de volwassen kat ook wel zou willen in huis nemen. Maar mijn man ziet dat niet zo zitten, dus zal het voorlopig enkel het kitten worden en zullen we zien hoe het evolueert.

Pink Cat

Pink Cat

Helemaal gek van katten

We gaan de volwassen kat ook adopteren. :) Ik hoop zo dat het kittentje het haalt. Ze is redelijk actief en miauwt veel om aandacht, dus ik denk wel dat ze sterk genoeg is. Ik maak me best zorgen om haar, maar als ik haar geen kans geef zal ik daar voor altijd spijt van hebben.

Bovenaan Onderaan